شناسهٔ خبر: 37668148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیا با پرورش ماهی می توان درآمد خوبی داشت؟

شهرستان گچساران با وجود داشتن روان آب‌های زیاد، دارای ظرفیت‌های بی نظیری برای تولید انواع ماهی است، اما میزان سرمایه گذاری در این زمینه تاکنون اندک بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان گچساران با وجود داشتن روان آب‌هایی مانند رودخانه‌های زهره، خیرآباد، و سد کوثر دارای ظرفیت‌های بی نظیری برای تولید ماهی‌ های گرم آبی، خاویاری، زینتی و ماهیان در قفس است، اما میزان سرمایه گذاری در این زمینه تاکنون اندک بوده است.

بر اساس آمار‌های موجود، اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالیانه ۱۸ هزار تن محصول تولید و زمینه ایجاد پنج هزار فرصت شغلی را فراهم کرده است، اما سهم شهرستان گچساران از این فرصت کم نظیر تولید و اشتغال بسیار اندک است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌ طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و استفاده ارزان اقتصادی از آب مزایایی است که اهمیت رونق پرورش ماهی را نشان می‌دهد.

کارشناسان حوزه شیلات می‌گویند، پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی فرصتی برای استفاده بهینه از تاسیسات کشاورزی است.

آنان می‌گویند، پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌دهد که این امر سبب پایین آوردن هزینه‌های کشاورزی و آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

کارشناسان می‌گویند، با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری توسط سازمان حمایت از گونه‌های در حال انقراض cittes (سایتس) برای اینکه بتوانیم فشار بر ذخایر دریا را کاهش بدهیم و برند جهانی خاویار ایرانی را حفظ کنیم چاره‌ای جز پرورش ماهیان خاویاری نداریم.

این صاحب نظران معتقدند اقلیم استان‌های جنوبی از جمله مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد و گچساران نسبت به استان‌های شمالی کشور به گونه‌ای است که تولید ماهیان خاویاری را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

اکنون ظرفیت اسمی تولید مزارع پرورش ماهی دارای پروانه کشور ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار پرورشی است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید:شهرستان گچساران ظرفیت‌های خوبی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی و ماهی در قفس دارد.

حمزه جانبازی افزود: هم اکنون چهار واحد تولیدی در حال بهره برداری پرورش ماهی در گچساران فعالیت دارد که با توجه به ظرفیت‌های موجود اندک است.

او بیان کرد: سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی طرح‌های پرورش ماهی در گچساران را دارند با پرداخت تسهیلات بانکی برای احداث، سرمایه در گردش جهت خرید غذا و بچه ماهی و تامین تجهیزات حمایت می‌شوند.

جانبازی عنوان کرد: چهار سرمایه گذار برای ایجاد طرح‌های پرورش ماهی اعلام آمادگی کرده اند.

او بیان کرد: کارشناسان برای بازدید از مکان‌های پیشنهادی و میزان دبی آب به مناطق پیش بینی شده اعزام و در صورت تایید به آنان مجوز احداث اعطا خواهد شد

جانبازی تصریح کرد: ۲۱۶ مزرعه فعال و ۳۵ مزرعه غیرفعال پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شودابراز داشت: این استان یکی از قطب‌های ماهیان سردآبی در کشور محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۲ سایت پرورش ماهی گرمابی با ظرفیت ۳۰ و ۵۰ تنی از نوع کپور و خاویار در این شهرستان وجود دارد.

سید عبدالوهاب پورالحسینی افزود:۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از نوع کپور و خاویار در استخر‌های پرورش ماهی این شهرستان رهاسازی شده است.

او بیان کرد: این میزان ماهی آبی با وزن بالای ۵۰ گرم از سوی بهره برداران رهاسازی شده که در عید امسال وارد بازار مصرف خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: هدف از این رهاسازی، افزایش تولید گوشت سفید، افزایش مصرف سرانه ماهی، اشتغال‌زایی، بارورکردن آب کشاورزی از موادمغذی و استفاده بهینه و دومنظوره از استخر‌های موجود است.

او عنوان کرد: همچنین ۲ باب استخر ماهی سه هزار تنی کپور و ۲ هزار تنی ماهی قزل آلا در منطقه خان احمد و پشت کوه باشت وجود دارد.

او اظهار داشت: شهرستان گچساران قابلیت تولید ماهی‌های گرمابی به ویژه ماهی کپور، ماهی‌های خاویاری، میگو و زینتی را دارد.

پورالحسینی تصریح کرد: عواملی از قبیل آموزش‌های فنی و موثر در ارتقای مهارت آبزی پروری، ترویج موفق مکانیزاسیون بویژه دستگاه‌های هواده و نقش آن‌ها در کاهش تلفات و افزایش تراکم در واحد سطح ازاولویت‌های جهاد کشاورزی برای ترویج تولید این محصول با ارزش است.

افزایش تولیدات و سود قابل توجه و بویژه کوتاه بودن دوره پرورش این گونه و تاثیر بسیار مطلوب پساب پرورش ماهی در افزایش محصولات زراعی از دیگر مزایای پرورش ماهی است.

انتهای پیام/م

نظر شما