شناسهٔ خبر: 37667979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تظاهرات در طرابلس و مصراته علیه حفتر/ دستور برای تعطیلی تمامی بنادر شرق و مرکز لیبی

سپیده حسینی

فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی دستور تعطیلی تمامی بنادر شرق و مرکز این کشور را صادر کرد. همچنین جمعی از معترضان شرق لیبی وارد بندر الزویتینه شده و تعطیلی آن را اعلام کردند، در مقابل چندین تظاهرات‌ در طرابلس و مصراته علیه حفتر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مصطفی صنع الله، رئیس شورای اداری موسسه ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دستور خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی"، صادرات نفت خام از بنادر نفتی واقع در شرق و مرکز این کشور از امروز (شنبه) متوقف می‌شود.

صنع الله با اشاره به اینکه توقف تولید و صادرات نفت پیامدهای بدی برای اقتصاد لیبی خواهد داشت، گفت: با این اقدام، صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را از دست خواهیم داد.

رئیس شورای اداری موسسه ملی نفت لیبی افزود: صنعت نفت و گاز شاهرگ حیاتی اقتصاد لیبی و تنها منبع درآمد مردم این کشور بوده و زیرساخت‌های نفتی نیز متعلق به لیبیایی‌هاست و نباید از آنها به عنوان امتیازی در چانه‌زنی‌های سیاسی استفاده شود.

این موسسه که مقر آن در طرابلس قرار دارد، تلاش می‌کند خود را از درگیری‌های جاری در این کشور دور نگه دارد اما با فشارهایی از طرف نیروهای حفتر برای کنترل بر بیشتر میدان‌ها و بنادر نفتی مواجه است.

همچنین یک مهندس در بندر نفتی الزویتینه لیبی به همراه تعدادی شاهد عینی، به خبرگزاری رویترز اعلام کردند: گروهی از معترضان شرق لیبی در پاسخ به درخواست شیوخ قبایل شرق و جنوب این کشور، وارد بندر الزویتینه شده و تعطیلی آن را اعلام کردند.

شیوخ قبایل شرق و جنوب لیبی که تحت کنترل حفتر قرار دارند، در اعتراض به استفاده دولت وفاق ملی (که مورد تایید جامعه جهانی است) از درآمدهای نفتی برای حمایت از شبه‌نظامیان خارجی‌ خود، تعطیلی بنادر را خواستار شدند.

ده‌ها معترض بیرون بندر الزویتینه تحصن کرده و در بیانیه‌ای اعلام کردند قصد دارند تمامی بنادر شرق لیبی را تعطیل کنند.

در مقابل جمعی از مهندسان مستقر در سه بندر البریقه، راس لانوف و السدر اعلام کردند، این بنادر همچنان باز هستند.

از سوی دیگر، هزاران تن از ساکنان شهرهای طرابلس و مصراته در محکومیت حفتر و اعلام مخالفت با حکومت نظامی و حامیان آن، تظاهرات‌هایی برگزار شد.

صدها تن با تجمع در میدان الشهدا شهر طرابلس، پلاکاردهایی در اعلام مخالفت با طرح گفت‌وگو با حفتر در دست داشته و او را مزدور صهیونیست‌ها و جنایتکار جنگی خواندند.

هزاران تن دیگر نیز در میدان الحریه شهر مصراته تجمع کرده و علیه حفتر شعار دادند.

در حالی قرار است فردا (یکشنبه) حفتر و فائز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و حامیان بین‌المللی آن دو در برلین نشستی با یکدیگر داشته باشند، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوی سیاسی لیبی در کنفرانس برلین ازسر گرفته شود.

دوجاریک افزود: به دنبال یک موضع‌گیری یکپارچه و از سرگیری گفت‌وگوها جهت ایجاد فرصت برقراری صلح در لیبی هستیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما