شناسهٔ خبر: 37667713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قم درهفته‌ای که گذشت؛

ازعملیات اجرایی ۱۰طرح بازآفرینی شهری تا بررسی مشکلات محله اسماعیل آباد قم 

قم- ایرنا- آسیب فرونشست زمین به زیرساخت‌های کشاورزی، کنترل بیماری‌ها و برنامه جهانی شهر بدون دخانیات، ضرورت رعایت سرانه مصرف برای تامین آب، نامناسب بودن زیر ساخت‌های ترافیکی مسجد جمکران، بررسی مشکلات محله اسماعیل‌آباد و آسیب‌پذیر بودن سازه‌های تقاطعی درمسیر رودخانه‌ها از جمله خبرهای هفته گذشته این استان است.

صاحب‌خبر -

عملیات اجرایی ۱۰ طرح بازآفرینی شهری در بافت فرسوده، توسعه کشت‌ گلخانه‌ای مهم‌ترین برنامه اقتصاد مقاومتی در کشاورزی، افزایش مصرف گاز، ۱۲۰ میلیارد ریال صرف اشتغال در روستاها، ضرورت حضور میدانی مدیران در واحدهای تولیدی، وابستگی کم صنعتی قم به دولت، ضرورت وحدت رویه مسئولان برای حل مشکلات، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد هفت هزارشغل، حضور۱۲۳ شرکت تولیدی درنمایشگاه کفش، تشکیل ، ستاد حمایت از شهرک‌های صنعتی خصوصی، پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دربخش کشاورزی، پلمب واحدهای غیرمجاز نصب کپسول گاز مایع، ضرورت توجه شهرداری به سرانه آموزشی، سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی در واحدهای صنعتی و معضل پسماند در شهر و روستاها از دیگر اخبار هفته گذشته این استان می‌باشد.

آسیب فرونشست زمین به زیرساخت‌های کشاورزی  

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ توسعه کشاورزی نیازمند استقرار و استفاده از تجهیزات فنی است و فرونشست زمین تهدیدی جدی برای این زیرساخت‌ها به‌حساب می‌آید.

عباس پورمیدانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: فرونشست زمین تا حد زیادی به دلیل کاهش منابع آبی سفره‌های زیرزمینی و همچنین کم شدن میزان رطوبت موجود در خاک به دلیل افزایش دما ایجاد می‌شود و موجب آسیب به تاسیسات ایجادشده در مزارع و باغ‌ها می‌شود.

کنترل بیماری‌ها و برنامه جهانی شهر بدون دخانیات  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به اجرای طرح جهانی شهر بدون دخانیات در ۲ شهر مذهبی قم و مشهد، گفت: اجرای این طرح فرصت خوبی را برای کنترل بیماری های گوناگون که منشا اصلی آنها استعمال سیگار و دخانیات است، ایجاد می‌کند.

سیامک محبی هفته گذشته درجلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم افزود: به تازگی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان بین المللی و دارای رویکرد غیرسیاسی پیشنهاد تبدیل ۲ شهر مذهبی قم و مشهد به عنوان شهر بدون دخانیات را مطرح کرده‌است‌.

۲۳۷ واحد عرضه مواد دخانی دارای پروانه

نایب رییس اتحادیه خواربار فروشان قم، مجموع واحدهای صنفی فعال در رَسته دخانیات این استان را ۳۴۰ مورد دانست و گفت: از این تعداد ۲۳۷ واحد دارای پروانه کسب هستند.

سید حسین آقا میرحسینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم افزود: ۶۳ واحد نیز فاقد پروانه کسب می‌باشند و در بازرسی های انجام شده اخطار ماده ۲۷ به آنها داده شده‌است.

ضرورت رعایت سرانه مصرف برای تامین آب   

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: رعایت سرانه مصرف آب درقم که برای هر تن درطول شبانه‌روز به میزان ۸۰ لیتر تعیین‌ شده، امری ضروری برای تامین آب شرب موردنیاز مردم این استان درآینده نزدیک است.

احمد حاجی حسینی مسگر درگفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ قم درحدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد و حجم زیادی از آب موردنیاز همشهریان از طریق ۲ سد کوچری و ۱۵ خرداد که درخارج محدوده استان قراردارند، با هزینه زیاد تامین می‌شود.

توسعه کشت‌ گلخانه‌ای مهم‌ترین برنامه اقتصاد مقاومتی در کشاورزی  

رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی قم گفت:‌ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان و مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

عباس خرمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به همین منظور در این سازمان، کارگروه مهندسی سازی تولیدات گلخانه‌ای با حضور متخصصان و استادان دانشگاه باهدف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح سازه و تغذیه گیاهی و روش‌های کشت محصولات و برنامه‌ریزی فنی برای متقاضیان ساخت گلخانه تشکیل‌شده‌است.

افزایش مصرف گاز  

مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه،‌ شهروندان ۹.۲ درصد گاز بیشتری نسبت به مدت مشابه پارسال مصرف کرده‌اند.

علیرضا نصیری درگفت‌وگو با ایرنا افزود: دراین مدت یک میلیارد و ۷۸۹ مترمکعب انرژی گاز در این استان مصرف‌ شده که این میزان در مدت مشابه پارسال،‌ یک میلیارد و ۶۶۵ مترمکعب بوده‌است.

افتتاح ۱۰ طرح بازآفرینی شهری در بافت فرسوده  

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم، هفته گذشته  از اجرای ۱۰ طرح بازآفرینی شهری در سطح بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری قم، با اعتباری بالغ‌ بر ۱۶۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: این طرح‌ها سال آینده افتتاح خواهد شد.

نامناسب بودن زیر ساخت‌های ترافیکی مسجد جمکران  

معاون امور عمرانی استانداری قم، با اشاره به نامناسب بودن زیر ساخت های ترافیکی مسجد مقدس جمکران گفت: برای ساماندهی ترافیکی جمکران ایجاد رینگ دوم ترافیکی و نیز معابر و مسیرهای پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) ضروری است.

محسن بهشتی هفته گذشته درجلسه شورای حمل و نقل و ترافیک قم افزود: ایجاد معابر در محدوده بلوار پیامبر اعظم(ص) به عنوان بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان اسلام دارای مزیت‌های بسیاری است و تحقق آن می‌تواند علاوه بر پوشش شبکه ترافیک این محور در زمان های خاص، مسیر کاملا امنی برای عبور تاسیسات آب و برق باشد.

۱۲۰ میلیارد ریال صرف اشتغال در روستاها

فرماندار قم، با اشاره به فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی قم با کمک دستگاه‌های اجرایی گفت: ۳۰۰ طرح با اعتبار بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی قم توسط این ستاد در نظر گرفته شده‌است.

مرتضی حیدری درجلسه کارگروه توسعه، اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم، همچنین با اشاره به برنامه ایجاد اشتغال پایدار درمناطق روستایی و عشایری توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم افزود: ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای قم در نظر گرفته شده که ۵۰۲ طرح را مورد هدف قرار داده و تاکنون یک هزار و ۹۷۴ شغل ایجاد کرده‌است.

بررسی مشکلات محله اسماعیل‌آباد  

نشست بررسی مشکلات محله اسماعیل آباد به عنوان یکی از سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهر قم، هفته گذشته با حضور مرتضی حیدری فرماندار و تنی چند از مسئولان این شهرستان برگزار شد و تعدادی از مسئولان و کارشناسان دیدگاه‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کردند.

محله محروم‌نشین اسماعیل‌آباد قم دارای ۹۰۲  تن جمعیت در قالب ۱۱۰ تا ۱۵۰ خانوار می‌باشد.

آسیب‌پذیر بودن سازه‌های تقاطعی در مسیر رودخانه‌ها  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: سازه‌های تقاطعی ایجادشده در مسیر رودخانه‌های استان دربرابر سیل آسیب‌پذیر است و باید با اقدام‌های اصلاحی از بروز خسارات فراوانی ناشی از تخریب آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

احمد حاجی حسینی مسگر درگفت‌وگو با ایرنا افزود: در استان قم حدود ۱۸۰ سازه تقاطعی با مسیر رودخانه‌ها وجود دارد که ساخت آنها متناسب با حجم سیلاب‌های با دوره بازگشت طولانی‌مدت نیست.

وابستگی کم صنعتی قم به دولت  

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت در فعالیت های اقتصادی قم کمترین نقش را در سطح کشور دارد که یکی از مزایای اقتصادی این استان است.

حاتم شاه‌کرمی هفته گذشته درجلسه مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ملی و کارگروه استانی آن افزود: باید این ویژگی اقتصادی قم به الگویی در سطح کشور توسعه پیدا کند.

ضرورت حضور میدانی مدیران در واحدهای تولیدی

استاندار قم، با تاکید برحضور میدانی مدیران استان درواحدهای تولیدی گفت: مدیران باید به صورت میدانی به سراغ مشکلات تولیدکنندگان بروند و اینکه مسئولی پشت میز منتظر مراجعه تولیدکنندگان باشد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

بهرام سرمست درجلسه مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ملی و کارگروه استانی آن افزود: وضعیت تولید صرفا زمانی در استان بهبود واقعی پیدا می‌کند که مسئولان اقتصادی احساس هم‌ذات پنداری با تولیدکنندگان پیدا کنند.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد هفت هزار شغل  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: ۳۰۴ طرح صنعتی و صنایع معدنی در استان پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد که این طرح‌ها برای هفت هزار و ۴۹۷ تن اشتغالزایی می‌کند.

مهرداد غضنفری امرایی هفته گذشته درجلسه مشترک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه استانی آن افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۲ هزار و ۹۵ جواز تاسیس طرح صنعتی در این استان صادرشده است.

ضرورت وحدت رویه مسئولان برای حل مشکلات  

فرماندار قم گفت: همفکری و وحدت رویه مسئولان برای حل مشکلات و تسلط مدیران بر مسائل باعث تقویت وفاق ملی بین مردم و مسئولان می‌شود.

مرتضی حیدری در جلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم افزود: با توجه به هجمه‌ای که دشمن علیه کشور آغاز کرده، عدم تسلط بر مسائل و مشکلات، آب به آسیاب دشمن ریختن است. 

تشکیل ستاد حمایت از شهرک‌های صنعتی خصوصی  

بهرام سرمست استاندار قم گفت: ستاد حمایت از شهرک‌های صنعتی خصوصی استان به ریاست دفتر جذب منابع و سرمایه‌گذاری استانداری و دبیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم تشکیل می‌شود.

حضور ۱۲۳ شرکت تولیدی در نمایشگاه کفش  

ابوالفضل فراهانی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قم در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه کفش، صندل و صنایع وابسته در قم گفت: ۱۲۳ شرکت و بنگاه تولیدی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۷۴ طرح در بخش کشاورزی استان پرداخت‌شده است.

سید مصطفی منزوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به‌منظور تحقق شعار سال و فراهم شدن زمینه رونق تولید در بخش کشاورزی قم، در جلسات ستاد تسهیل استان مصوب شد که ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید توسط بانک‌های عامل استان برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش موردنیاز فعالان بخش کشاورزی اختصاص یابد.

ضرورت تجدیدنظر در توزیع گاز مایع

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: سه برابر بیشتر از حد نیاز استان گاز مایع وارد قم می‌شود، اما به دلیل اشکال در توزیع، بسیاری از نیازمندان واقعی امکان تامین این محصول را ندارند.

مهراد غضنفری امرایی درکارگروه تنظیم بازار قم افزود: تجدیدنظر در توزیع گاز مایع یکی از نیازهای فوری برای جلوگیری از نگرانی‌های مردم است.

پلمب واحدهای غیرمجاز نصب کپسول گاز مایع  

فرماندار قم گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اصناف قم نسبت به پلمب واحدهای غیرمجاز نصب کپسول گاز مایع بر روی خودروهای سواری اقدام کنند.

مرتضی حیدری در جلسه کارگروه تنظیم بازار قم افزود: افزایش نصب کپسول گاز مایع به افزایش تقاضای این محصول دامن می‌زند.

نداشتن مجوز مرکزهای نصب کپسول «ال. پی. جی.»  

مدیرکل استاندارد قم گفت: هیچ‌کدام از مراکز نصب کپسول گاز «ال. پی. جی.» در قم مجوز و موافقت‌نامه‌ای از شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی برای نصب کپسول گاز مایع ندارند.

مجید آوری فرد در جلسه کارگروه تنظیم بازار قم افزود: نصب کپسول‌های «سی. ان. جی.» و «ال. پی. جی.» جز در محل خودروسازی‌ها ممنوع است.

ضرورت توجه شهرداری به سرانه آموزشی

استاندار قم گفت: شهرداری در تعیین کاربری ها و اختصاص زمین به متقاضیان، تامین سرانه آموزشی شهر قم را در اولویت قرار دهد.

بهرام سرمست در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان قم افزود: در چندین جلسه این شورا، تخصیص زمین به آموزش‌وپرورش به تصویب رسیده است، ولی همچنان موانعی وجود دارد که باید در یک جلسه کارشناسی برطرف شود.

آموزش دانش آموزان برای مقابله با مصرف مواد مخدر  

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: کارگاه‌های آموزشی با عنوان «یاریگران زندگی» برای همه دانش آموزان، اولیای آنها و معلمان مدارس در راستای خودداری از مصرف مواد مخدر در استان برگزار می‌شود.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام هفته گذشته درجلسه شورای آموزش‌وپرورش استان قم افزود: این کارگاه‌های آموزشی در مدت‌زمان ۳ ساعت و با ارائه ۱۳ درس برای دانش آموزان و فرهنگیان برگزار می‌شود و باوجود کمبود اعتبارات با همه توان پیگیری خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریال در واحدهای صنعتی  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حجم سرمایه‌گذاری انجام‌ شده برای واحدهای صنعتی و معدنی استان ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

معضل پسماند در شهر و روستاها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: معضل پسماندها در شهرها و روستاهای قم جدی است و گردشگران به ویژه در بخش کهک مراقب محیط زیست باشند و از ریختن زباله در طبیعت اجتناب کنند.

سید رضا موسوی مشکینی در جمع نمازگزاران جمعه در مصلای شهر کهک، به مناسبت هفته هوای پاک گفت: چالش های امروز در حوزه های گوناگون زیست محیطی، نتیجه غفلت و بی توجهی به این موضوع‌های خطیر و حساس در سال‌های گذشته است.

نظر شما