شناسهٔ خبر: 37667616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

چرا روحانی در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی به‌دنبال موج‌سواری و دوقطبی‌سازی است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در مورد سقوط هواپیما و توضیحات سردار حاجی‌زاده، موج خبر سقوط بوئینگ 737 فروکش می‌کرد، اما رئیس‌جمهور نشان داده که علاقه دارد موج این خبر تا زمانی نامعلوم پررنگ بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور مدتی است که پس از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین فعال شده و به دنبال محاکمه مقصران این سانحه است. او در سه سخنرانی اخیرش به گونه‌ای چهره منتقد و خواستار بررسی ابعاد مختلف سقوط هواپیمای مسافربری را به خود گرفته که گویی همه مسئولان به دنبال پنهان‌کاری هستند؛ در صورتی که از همان ساعت‌های اولیه محرز شدن نقش خطای انسانی در سقوط هواپیما، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه تمام اشتباهات و تقصیرها را پذیرفت تا مبادا اختلاف و شکافی میان مسئولان، مردم و نیروهای مسلح مخصوصاً در شرایط حساس فعلی صورت گیرد.

از سویی دیگر رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور، تأکید کردند که به جد پیگیر چرایی سقوط هواپیما و بازداشت عناصر تأثیرگذار در این سانحه دلخراش هستند؛ بنابراین پیگیری قوه قضائیه و مسئولان نیروهای مسلح نشان می‌دهد که هیچ فرد و یا هیچ مسئولی درصدد پنهان‌کاری و نپرداختن به اصل موضوع نیستند، اما در کمال تعجب، صحبت‌های رئیس‌جمهور در سه سخنرانی اخیرش طوری به چاشنی اتهام آمیخته شده که رنجش مردم و شبهه‌افکنی‌هایی را در پی داشته است.

کلیدواژه «مجازات و محاکمه عوامل سقوط هواپیما» در همایش دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی، جلسه هیئت دولت و نشست مجمع عمومی بانک مرکزی بارها و بارها از زبان رئیس دولت جاری شده و کارشناسان معتقدند که تأکید چندباره رئیس جمهور بر روی این کلیدواژه خالی از علت نیست و با دلایل سیاسی در آمیخته است.

این اظهارات چند روز بعد از اعلام نتایج تأیید یا رد صلاحیت‌ کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود. بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، حدود 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت که پرونده فساد مالی و جرایم اقتصادی را در کارنامه خود دارند، تأیید صلاحیت نشدند و این مسئله ناراحتی رئیس‌جمهور را در پی داشته است.

در واقع روحانی در جلسه هیئت دولت به طور جدی و با لحنی گلایه‌آمیز به عدم تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس واکنش نشان داد و در نقش یک مخالف و طرفدار یک جناح ظاهر شد؛ در صورتی که طبق قانون اساسی رئیس جمهور اجازه ندارد از جایگاه و مقام خود برای حمایت از افراد وابسته به یک جناح سوءاستفاده کند.

او در این جلسه با بیان اینکه «رد صلاحیت از یک جناح، انتخابات نمی‌شود» تأکید کرد: «مثل این است که یک مغازه‌ای تنوع کالا نباشد. مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید همه گروه‌ها شرکت کنند در انتخابات. با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است، آن وقت شما یک جناح و جمعیت را مخالف می‌کنید؟»

البته طولی نکشید که سخنگوی شورای نگهبان به این اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داد و پاسخ روحانی را قاطعانه داد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به صحبت‌های حسن روحانی در جلسه هیئت دولت این‌چنین واکنش نشان داد و نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است».

مشاجره توئیتری و لفظی رئیس جمهور و سخنگوی شورای نگهبان به تیتر داغ رسانه‌ها تبدیل شد و در این قضیه انتقادات تندی نسبت به اظهارات حسن روحانی مطرح شد و بیشتر منتقدان، دولت را به حمایت از اصلاح‌طلبان و فشار بر شورای نگهبان متهم کردند و این مسئله جنجال بسیاری به پا کرد.

با افزایش دامنه انتقادات علیه اظهارات رئیس قوه مجریه؛ رحمانی‌فضلی، وزیر کشور مأموریت یافت تا به این انتقادات پایان دهد و چهره دولت را تطهیر کند. او با نوشتن نامه‌ای به سخنگوی شورای نگهبان، تأکید کرد که رئیس دولت با بیان چنین اظهاراتی، «قصد جنجال و حاشیه‌سازی نداشت».

البته هر چند وزیر کشور با این نامه به چنین مشاجره‌ای به ظاهر پایان داد، اما کارشناسان و صاحب‎نظران معتقدند که فشار دولت به شورای نگهبان تا انتخابات افزایش می‌یابد و قطعاً از ایجاد فضای دوقطبی به نفع جناح مورد علاقه خود بهره‌برداری خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در مورد سقوط هواپیما و توضیحات سردار حاجی‌زاده، موج خبر سقوط بوئینگ 737 فروکش می‌کرد، اما گویا آقای روحانی علاقه دارد موج این خبر (با چاشنی مقصریابی فردِ غایب) تا زمانی نامعلوم (احتمالاً انتخابات مجلس) بالا بماند!

انتهای پیام/4079/

نظر شما