شناسهٔ خبر: 37667177 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

فیلم و سینمای ایران

افت 50 درصدی‌ مخاطبان سینما به علت فضای ملتهب اجتماعی

صاحب‌خبر -

معادلات امیدوارکننده اکران دی‌ماه، با شهادت سردار قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما و از دست دادن هم‌وطنانمان در این حادثه غم‌انگیز به هم ریخت. چینش مناسب اکران و حضور فیلم‌هایی متناسب با هر سلیقه در سبد اکران، صاحب‌نظران این حوزه را امیدوار کرده بود تا علاوه بر جبران ریزش مخاطب آبان‌ماه، با جهش قابل توجهی در تعداد تماشاگران روبه‌رو شویم اما شرایط اجتماعی به گونه‌ای پیش رفت که اکران همزمان دو فیلم «زیر نظر» و «جهان با من برقص» هم نجات‌دهنده نبود و آن‌طور که علی سرتیپی می‌گوید سینمای ایران افت ۵۰ درصدی مخاطب را تجربه کرد.این دو فیلم از بخت های مسلم موفقیت اکران و رونق گیشه سینما بودند که همه پیش آمدهای ناگهانی که در این دو هفته تمام ایران را در برگرفت مانع آن شد.

فضای اجتماعی کشورمان در ۱۰ روز گذشته شرایطی را تجربه کرد که تمام معادلات و پیش‌بینی فروش فیلم‌ها را به هم ریخت. تصورمان این بود و امید بسته بودیم که با چیدمان مناسب اکران شاهد اقبال عمومی مخاطبان نسبت به سالن‌های سینما باشیم. اما اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد که بنا بر دلایل مختلف مردم دل و دماغ سینما رفتن نداشتند. فضای یأس و سرخوردگی که در فضای مجازی ایجاد شد به رویگردانی مردم از چنین فضاهایی دامن زد.

در این ایام برخی از فیلم‌های در حال اکران به خصوص فیلم‌هایی که فضای مفرح‌تر داشتند از جمله «زیر نظر» و «جهان با من برقص» برای ابراز همدردی با مردم و به احترام شرایط روحی جامعه فضای تبلیغاتی‌شان را محدود کردند که این موضوع هم مزید بر علت شد و در کاهش فروش فیلم‌ها تأثیر قابل توجهی داشت. از سوی دیگر اکران‌های مردمی و همراهی هنرمندان با مخاطب در سالن‌های سینما که در جذب مخاطبان به سینما بی‌تأثیر نیست هم کنسل شد و در نهایت همه چیز دست به دست هم داد تا فیلم‌های روی پرده لطمه ببینند. این افت معنادار مخاطب اگرچه شامل تمام فیلم‌های اجتماعی و طنز بود اما یک‌سری از فیلم‌ها مثل «جهان با من برقص» که شروع خوبی هم در فروش تجربه کرد در این اوضاع و احوال حیف شد.

در مجموع با توجه به تفاوت قیمت بلیت سینماها نسبت به سال گذشته جهش فروش داشتیم اما تعداد مخاطبان سینما در مقایسه با شرایط مشابه در دی‌ماه سال گذشته حدود سه و نیم میلیون نفر افت داشته است و کاهش ۵۰درصدی را تجربه کردیم.

امیدواری‌مان این بود که روز سه‌شنبه شرایط نیم بهای بلیت سینماها تأثیر مثبتی در روند فروش فیلم‌ها داشته باشد اما حتی در این روز هم استقبال چندانی از سینماها نشد و همچنان امیدمان این است که در روزهای پایانی هفته گذشته شرایط عادی شده و مردم به سالن‌های سینما اقبال داشته باشند.

اما در شرایط امروز، وظیفه صداوسیماست که به کمک سینما بیاید تا فیلم‌های در حال اکران بیشتر دیده شوند. امیدوارم این تدبیر و دانش در مدیران ذیربط این سازمان وجود داشته باشد که برای تبلیغ فیلم‌ها طبق قاعده قبل برخورد نکند و کمک کنند تا فیلم‌های روی پرده بیشتر دیده شود. اما از آنجایی که روی چنین امیدی نمی‌توان حساب کرد، مطمئن هستیم که تا ایام جشنواره وضعیت اکران همین است و فیلم نجات دهنده‌ای در صف اکران نیست. تا آن زمان باید منتظر ماند تا شاید بشود به فیلم‌های تازه تولید شده امید بست.‌‌

علی سرتیپی

سخنگوی شورای عالی اکران‌‌

نظر شما