شناسهٔ خبر: 37666536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس جهادکشاورزی فارس:

استان فارس قطب تولید لیموشیرین کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به وجود حدود ۱۶ هزار هکتار باغ لیموشیرین و تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن از این محصول، رتبه اول کشور و شهرستان قیرو کارزین با ۶۵۰۰ هکتار باغ و ۲۵۰ هزارتن تولید، رتبه اول فارس را دارد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی قاسمی جمعه ۲۷ دیماه در جمع خبرنگاران گفت: اکنون شهرستان قیروکارزین با  ۶۵۰۰ هکتار باغ لیموشیرین و تولیدی بالغ بر ۲۵۰ هزارتن رتبه اول تولید این محصول در استان را دارد.

به گفته وی؛ استان فارس رتبه دوم در تولید مرکبات کشور دارد و تنوع محصولی مرکبات در این استان بسیار زیاد است.

این مقام مسئول ابراز کرد: انواع مرکباتی تولیدی استان فارس به طور ویژه در شهرستان های قیروکارزین، جهرم، داراب، لارستان، فسا و کازرون تولید می شود.

قاسمی با بیان اینکه به باغداران توصیه می شود تا ارزش افزوده بیشتری از مرکبات و سایر تولیدات داشته باشند، گفت: در چند سال اخیر مراکز سورت و بسته بندی به همت خود باغداران و کشاورزان توسعه پیدا کرده و در حال حاضر بیش از ۳۵مرکز سورت و بسته بندی مرکبات در شهرستان های مرکبات خیز داریم.

وی با اشاره به اینکه محصولی که به بازار عرضه می شود نیاز به سورت و بسته بندی دارد، یادآور شد: در شهرستان های مرکبات خیز ظرفیت سورت و بسته بندی این مراکز حدود ۱۸۰ هزارتن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ اشتغال زایی، افزایش ماندگاری محصول و امکان تولید آب میوه و محصولات نوع دوم فرآوری  را از مزایای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی برشمرد و افزود: تسهیلات ارزان قیمتی به منظور توسعه این صنایع در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد.

قاسمی گفت: در شهرستان هایی که دارای شهرک صنعتی هستند مجوز های بی نام برای راه اندازی صنایع تبدیلی غذایی صادر شده است علاوه بر این محدودیتی برای اینکه در باغ های تولید کننده، این مجوزها در اختیار باغداران قرار بگیرد، وجود ندارد.

سطح سبز ۱۰۰ درصدی بزرگترین مزرعه کلزای فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین گفت: مزرعه ۱۰۶ هکتاری کلزای این استان از سطح سبز ۱۰۰ درصدی برخوردار است.

او با اشاره به بازدید از بزرگترین مزرعه کلزای یکپارچه استان فارس واقع در شهرستان قیروکارزین، اضافه کرد: این مزرعه به صورت مکانیزه و با بذر اصلاح شده هایولا ۵۰ کاشته شده است.

به گفته وی؛ این مزرعه با استفاده از آب رودخانه آبیاری می شود که با توجه به بارندگی خوب منطقه تاکنون آبیاری در آن انجام نشده است.

قاسمی با اشاره به همت کشاورز در کاشت کلزا در این سطح وسیع، افزود: وظیفه ما هدایت، حمایت و نظارت برمزارع کلزا و به طور خاص این مزرعه است و حتما کارشناسان ما مشاوره های لازم را به کشاورز خواهند داد که  بتوانیم نتیجه خوبی را از این کشت داشته باشیم.

او با بیان اینکه کلزا بیشترین درصد روغن را در میان دانه های روغنی دارد، تصریح کرد: با توجه به عزم کشور در خود اتکایی در تولید روغن، افزایش سطح زیر کشت این محصول به طور ویژه در سنوات اخیر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کاشت کلزا علاوه بر تامین روغن به دلیل کمک به پایداری تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، در الگوی کشت قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سنوات اخیر شاهد عملکرد بالای هشت تن کلزا در این استان بودیم که از رکوردهای جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات علمی و فنی می توان شاهد افزایش عملکرد کلزا بود، افزود: قطعا می تواند به عنوان یک محصول جایگزین و درآمد زا برای کشاورزان مطرح باشد.

قاسمی گفت: بزرگترین مزرعه کلزای استان فارس به مساحت ۱۰۶ هکتار در پارسل شماره ۱۳ بخش افزر از توابع شهرستان قیر وکارزین قرار دارد، سطح تعهد کاشت کلزا در این پارسل ۱۶۰ هکتار بود که سطح اجرایی  به ۱۷۷ هکتار رسید.

انتهای پیام

نظر شما