شناسهٔ خبر: 37666139 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوی آمادگی تیم‌های ملی پهلوانی چهار کشور در کردستان بر پا شد

سنندج - ایرنا - ایران به عنوان مدعی اصلی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و معدن اصلی ترویج، آموزش و گسترش آن شناخته می‌شود و در این راستا شهر بجنورد امسال میزبان مسابقات جهانی است و سنندج نیز به عنوان میزبان برپایی اردوی آمادگی تیم ملی کشورمان و چهار کشور دیگر تعیین شد.

صاحب‌خبر -

تمـدن کهـن و فرهنـگ غنـی ایـران زمیـن در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد که ورزش زورخانه‌ای و تربیت پهلوانی بخشی از این فرهنگ محسوب می‌شود که کمتر شناخته شده اسـت.  

ورزش باستانی‌ از شاهکارها و افتخارات ایرانیان در حوزه تربیت بدنی بوده که قدمت فرهنگی و ورزشی‌ آن بیش از سه هزار سال است، امروز ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای که از سرزمین ایران شکل گرفته و متولد شده به صورت سازماندهی پیگیری و به ورزشی جهانی تبدیل شده است.

استان کردستان هم به عنوان استانی فرهنگی در این ورزش بسیار فعال است و در این راستا محل برپایی اردوی آمادگی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و چهار کشور حاضر در مسابقات قهرمانی جهان که قرار است در روزهای آینده در شهر بجنورد برگزار شود، است.

ورزشکاران چهار کشور تانزانیا، بنگلادش، هند و جمهوری آذربایجان با حضور در سنندج از تجربه و دانایی مربیان کردستانی برای کسب آمادگی بیشتر مسابقات جهانی ۲۸ دی امسال بجنورد بهره می‌برند.

امید هندی‌ها برای کسب مدال در کشتی پهلوانی

سرپرست تیم هندوستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه می‌دانیم که ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای اصالتا ورزشی ایرانی است اما شبیه آن را حدود ۳۰۰ سال پیش در اشکال مختلفی از  کشتی‌ که برای حمله، دفاع از خود و حتی شکار انجام می‌شد در هند داشته‌ایم که این ناشی از اشتراکات فرهنگی است.

لاو سینگ با بیان اینکه فرهنگ‌های این دو کشور تقریبا شبیه هم است، افزود: در هند نیز حرکاتی که در اصل برای گرم کردن بدن و ماهیچه‌ها قبل از کشتی انجام می‌شد شباهت‌هایی به بخش‌هایی دارد که در زورخانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: تا آنجا که به یاد دارم بازی‌های زورخانه‌ای در هند از ۲۰۰۶ رسما آغاز شد و من هم در ۲۰۰۸ در بازی‌های جهانی در این ورزش حضور پیدا کردم.

سینگ اظهار داشت: بازی‌های زورخانه‌ای ورزشی جدید در هند محسوب می‌شود و نیاز به وقت بیشتری دارد تا بتواند در میان مردم بیشتر شناخته شود.

وی گفت: حدودا ۱۰۰ تا ۲۰۰ ورزشکار در این رشته فعال هستند که بیشتر در شهرهای دهلی و پنجاب فعالیت می‌کنند.

سرپرست تیم هندوستان یادآور شد: راه‌اندازی مسابقات قهرمانی در هند از جمله برنامه‌های آینده ما برای ورزش‌های زورخانه‌ای در این کشور است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در اواخر سال میلادی و به احتمال زیاد در نوامبر(آبان سال ۹۹) این مسابقات را راه‌اندازی کنیم تا تماشاچیانی که برای اولین بار این ورزش را می‌بینند به آن علاقه‌مند شوند.

سینگ با اشاره به آمادگی تیم هندوستان برای حضور در مسابقات جهانی در بجنورد گفت: امید داریم "راجنی کومار بوم بوم" کشتی‌گیر وزن مثبت ۹۰ کیلوی ما در این مسابقات مدال کسب کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه همه تیم به این مسابقات نیامده‌اند من با وجود اینکه سرپرستی تیم را برعهده دارم اما خود نیز در سه بخش این مسابقات شرکت می‌کنم.

سینگ یادآور شد: با وجود اینکه تنش‌ها میان ایران و آمریکا افزایش یافته است اما ما در امنیت کامل به سر می‌بریم و به خانواده‌ام که نگران این موضوع بودند اطمینان دادم مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حجم بالای خبرها که احتمال بروز جنگ را می‌داد ذهنیت دیگران را در مورد امنیت در ایران نگران می‌کرد اما هیچ نگرانی امنیتی وجود ندارد.

استقبال از مربیان ایرانی در تانزانیا

سرپرست تیم تانزانیا هم به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۱۰۰ نفر در ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در این کشور فعالیت می‌کنند که بزرگترین مشکل ما نبود مربی مجرب این رشته در تانزانیا است.

پاتریک سرتین تاکسیکی اظهار داشت: مشکلات مالی برای برگزاری مسابقات و بستن قرارداد با مربیان خارجی از دیگر چالش‌های توسعه این ورزش در تانزانیا است.

وی با بیان اینکه امیدواریم روز به روز شاهد گسترش این ورزش جذاب در کشور تانزانیا باشیم افزود: فعلا برای آموزش این ورزش به ایران می‌آییم اما با وجود مشکلات مالی حاضریم مربیان ایرانی را در کشورمان به کار بگیریم.

سرپرست تیم تانزانیا برگزاری چند مسابقه در سال جاری میلادی و دعوت از یک مربی ایرانی به این کشور را از جمله برنامه‌های این کشور در این ورزش دانست.

وی یادآور شد: با اینکه سنندج از هوای سردی برخوردار است و این یک چالش برای تیم ما بوده اما از تمرین و آموزش در این شهر خوشحال هستیم.

سرتین تاکسیکی، سنندج را شهر زیبایی توصیف کرد و گفت: ایرانیان بسیار دوست داشتنی و خونگرم هستند و از حضور در این کشور خوشحال هستم.

سرتین تاکسیکی در رابطه با شرایط و امکانات میزبانی از آنها اظهار داشت: همه چیز از آموزش، هتل و پذیرایی خوب بود اما نبود اینترنت در هتل ارتباط با خانواده‌هایمان را با مشکل مواجه کرده است.

تلاش جمهوری آذربایجان برای دفاع از عنوان قهرمانی

سرپرست تیم جمهوری آذربایجان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ورزش‌های پهلوانی در کشور آذربایجان از دیرباز به عنوان میراثی از گذشتگان به ما رسیده است.

قربانف آقایوسف با اشاره به اینکه این ورزش اکنون در بیشتر شهرهای آذربایجان انجام می‌شود اظهار داشت:‌ در سال ۱۹۱۸میلادی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل اینکه زورخانه‌ها محلی برای تجمع جوانان بود مانع برپایی و رشد این ورزش شد.

وی افزود: با فروپاشی شوروی حرکت‌ها برای از سرگیری این ورزش در کشور آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ تمامی زورخانه‌های کشور بازگشایی شد.

آقایوسف اضافه کرد:‌ از همان سال در مسابقات جهانی شرکت کردیم و در دوره قبل با وجود اینکه ورزش زورخانه‌ای متولد ایران است توانستیم ایران را شکست داده و در رتبه اول جهان بایستیم.

وی تاکید کرد: در این دوره هم با تمام آمادگی در مسابقات بجنورد شرکت می‌کنیم تا از موقیت و موفقیت اخیر خود دفاع کنیم.

وی با ابراز رضایت از میزبانی سنندج در اردوی تدارکاتی گفت: کردستانی‌ها نسبت به تامین نیازها و تدارکات اردو سنگ تمام گذاشتند و نه تنها کشور خود بلکه ورزشکاران سایر کشورها را نیز میزبانی کردند.

تیم بنگلادش یکی دیگر از تیم‌های حاضر در این اردو بود که مسلمان بودن بنگلادشی‌ها علاقه به این ورزش را در آنان بیشتر کرده به شکلی که حتی قبل از آغاز تمرین‌ها حلقه زده و دعا می‌کنند.

به گفته سرپرست این تیم، با توجه به زمان کمی که این ورزش در این کشور فعال شده فعلا ۸۰ ورزشکار در آن به فعالیت می‌پردازند

دیپوری افزود: مشکل اصلی نبود مربی است و به این دلیل گاهی مربیان ایرانی به این کشور می‌آیند و یک هفته تا ۲۰ روز در بنگلادش می‌مانند تا به ورزشکاران آموزش دهند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در مسابقات جهانی که برگزار می‌شود تلاش می‌کنیم زودتر به ایران بیاییم تا از توان مربیان ایرانی برای بهتر شدن بهره ببریم.

دیپوری از میزبانی کردستانی ها تشکر کرد و افزود: مربیان در این شهر وقت زیادی برای ما اختصاص دادند که تاثیر زیادی در کیفیت حضور ما در مسابقه دارد و قدردان آنها هستیم.

نظر شما