شناسهٔ خبر: 37665219 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تعلیم و تربیت فراسازمانی است

نورعلی عباسپور گفت: تعلیم و تربیت فرا سازمانی است و اغلب دستگاه‌ها باید مشارکت کنند. موقعیت‌های یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش جزیی از جامعه است گفت: گویی آموزش و پرورش سازمانی است که درون خودش مشغول مجموعه‌ای فعالیت هاست و جامعه چندان احساس نیازی به آن نمی‌کند. در حالی که یادگیری منحصر به مدرسه نیست و موقعیت‌های یادگیری باید متنوع باشد که بخش عمده ای به بیرون مدرسه هم برمی گردد.

عباسپور افزود: در کشورهای دیگر در نهادهای اجتماعی که حول محور مدرسه هستند جایگاه‌هایی برای یادگیری در نظر گرفته شده است. اما در ایران موقعیت یادگیری و بسترهای یادگیری فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی متولی نیست گفت: شوراهای آموزش و پرورش باید ورود کنند و نقش پررنگی ایفا کنند. رئیس شورای آموزش و پرورش در هر استان، استاندار است. آموزش و پرورش سازمانی نیست که وظایفش در درونش متمرکز شود. تعلیم و تربیت فرا سازمانی است و اغلب دستگاه‌ها باید مشارکت کنند. موقعیت‌های یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر صحبت می کرد، ادامه داد: محیطی که مدرسه در آنجا قرار دارد دیگرانی هم هستند که این اختیار را دارند که ورود پیدا کنند. مثلاً در شورای آموزش و پرورش مسئول اداره بهداشت و.... همه عضو هستند. تعلیم و تربیت یک موضوع محدود در درون مدرسه نیست.

عباسپور درباره ارتباط انجمن اولیا و مربیان با دیگر نهادها گفت: هفته قبل نمایندگان اولیا و مربیان نشست رو در رو با وزیر داشتند. اتاق گفت وگو با اولیا ایجاد کرده ایم که از مسئولان محلی دعوت می‌کنند که در قالب طرح مدرسه محله است. پیشنهاد دادیم دو ساعت طرح بوم را خود اولیا و مربیان پر کند.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی و ناجا هم برنامه‌هایی در مقاطعی برای مدارس دارند اما اینها انسجام یافته نیستند گفت: شورای آموزش و پرورش باید به این فعالیت‌ها انسجام بدهد.

 

نظر شما