شناسهٔ خبر: 37664173 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ماده ۹۸ قانون مالیات‌های مستقیم

به موجب بند ۲۲ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، ماده (۹۸) حذف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، تقسیم‌بندی مالیات‌ها به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم عمده‌ترین نوع طبقه‌بندی در آمار‌های دولتی در سطح بین‌المللی است که مالیات مستقیم، دامنه وسیع‌تری نسبت به مالیات غیرمستقیم دارد.

مالیات‌های مستقیم، از مؤدیان در هنگام تحصیل درآمد یا دارایی اخذ می‌شود و طبق قانون مالیات‌های مستقیم دارای دو بخش اصلی مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است.

قانون مالیات‌های مستقیم

  • باب اول اشخاص مشمول مالیات قانون مالیات‌های مستقیم- شامل ۲ ماده قانونی
  • باب دوم مالیات بر دارائی قانون مالیات‌های مستقیم- شامل ۴۹ ماده قانونی
  • باب سوم مالیات بردرآمد قانون مالیات‌های مستقیم- شامل ۸۰ ماده قانونی
  • باب چهارم در مقررات مختلفه قانون مالیات‌های مستقیم- شامل ۸۷ ماده قانونی
  • باب پنجم سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم- شامل ۶۴ ماده قانونی

ماده ۹۸ قانون مالیات‌های مستقیم

تشریح ماده ۹۸ قانون مالیات‌های مستقیم

به موجب بند ۲۲ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، ماده (۹۸) حذف شده است، اما با توجه به مفاد تبصره ماده (۹۷) قانون در ادارات امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجراء در نیامده است، این ماده مجری خواهد بود.

" ماده ۹۸ - در موارد تشخیص علی‌الرأس، اداره امور مالیاتی باید پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم و کسب اطلاعات مورد نیاز از مراجع مختلف اعم از دولتی یا غیر دولتی ابتدا قرینه و یا قرائن مذکور در این قانون را که متناسب با وضعیت و موضوع فعالیت مودی باشد انتخاب و دلایل انتخاب نوع قرینه یا قرائن و رقم آن‌ها را با توجیه کافی در گزارش رسیدگی قید نماید و سپس با اعمال ضریب یا ضرایب مقرر در قرینه یا قرائن انتخابی درآمد مشمول مالیات مودی را تعیین نماید. در صورتی که به چند قرینه اعمال ضریب شود معدلی که از نتایج اعمال ضریب به دست می‌آید درآمد مشمول مالیات خواهد بود. "

 

انتهای پیام/

 

نظر شما