شناسهٔ خبر: 37661748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر سوریه در لبنان:حضور آمریکا در منطقه با ترور سردار سلیمانی زیر سوال رفت

بیروت - ایرنا - «علی عبد الکریم علی» سفیر سوریه در لبنان با یادآوری اینکه ترور سردار سلیمانی فلسفه حضور آمریکایی ها در منطقه را زیر سوال برد،گفت: پس از ترور فرمانده سپاه قدس توسط آمریکا و واکنش موشکی ایران به آن، اکنون تهران و واشنگتن و کشورهای منطقه خاورمیانه خواهان جنگ نظامی نیستند.

صاحب‌خبر -

وی جمعه شب در گفت وگو با شبکه «المنار» وابسته به حزب الله لبنان، افزود: باید مراقب بازتاب و پیامدهای حادثه ترور سردار سلیمانی فرمانده (شهید) نیروهای قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی)، بر ایران، عراق و منطقه باشیم.

علی عبدالکریم یادآورشد که این حادثه تا حد زیادی جریان‌های داخلی عراق را به همدیگر نزدیک، گره ها را باز و موانعی را برطرف کرد که پیش از این غیر قابل برطرف شدن به ‌نظر می رسید. این، یک جنایت بزرگ و تجاوز به حاکمیت عراق و حمله  به ایران بود و همه طرف‌ها این مساله را فهمیدند.

سفیر سوریه در لبنان ادامه داد که تمام مسائل مانند ترس آمریکایی‌ها، نگرانی اسرائیلی ها و ناکامی خیلی از کشورهای منطقه  را که از ایران و سردار سلیمانی دلخور بودند، باید خوب سنجید.

وی گفت: پاسخ ایران به این جنایت و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد عراق را در نظر و از این مساله عبرت بگیریم. آمریکایی ها فکر می‌کردند با آن اتفاق (ترور) امنیت منطقه را به‌ هم می‌زنند در صورتی که امنیت آنها در منطقه تهدید شد.

عبدالکریم علی گفت: اکنون قانونی بودن حضور نیروهای آمریکا در منطقه زیر سوال رفته و سوریه از کشورهایی است که از موضع ضعیف واشنگتن در منطقه، استفاده کرده است. به ‌نظر مقام های دمشق حضور آمریکایی‌ها در منطقه غیر قانونی است و از روز اول درخواست خروج آن ها از منطقه کرده اند. 

۱۳ فروند موشک بالستیک ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و پایگاه الحریر در اربیل در شمال این کشور شلیک و موجب زخمی شدن دهها آمریکایی شد.

این حمله موشکی در واکنش به جنایت آمریکا در ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس صورت گرفت؛ جنایتی که بامداد جمعه ۱۳ دی در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور روی داد.

نظر شما