شناسهٔ خبر: 37660762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیده‌بان حقوق بشر برخورد خشونت‌آمیز با معترضان لبنانی را محکوم کرد

بیروت - ایرنا - سازمان دیده‌بان حقوق بشر "هیومن رایتس واچ" جمعه شب برخورد خشونت‌آمیز نیروهای ضد شورش لبنان با معترضان این کشور را محکوم کرد و خواستار مواخذه‌ی آنان شد.

صاحب‌خبر -

"جو استورک" معاون بخش خاورمیانه سازمان یاد شده به روزنامه‌ی لبنانی «الجمهوریه» گفت: نیروهای ضد شورش در ناآرامی‌ها و درگیری‌های شبانه ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه با تظاهرکنندگان و نیز خبرنگاران و عکاسانی که وظیفه‌ی قانونی و حرفه‌ای خویش انجام می دادند با خشونت برخورد کرده و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده اند.

وی با بیان این که خشونت‌ورزی و سوء استفاده از قدرت نظامی با معیارهای انسانی و حقوق بشر سازگاری ندارد و قابل پذیرش نیست از وزارت کشور لبنان خواست با عاملان این رفتارها، برخورد جدی کند.

استورک هم چنین خواستار تحقیق سریع، شفاف و مستقل در مورد حوادث سه‌شنبه شب خیابان الحمراء در غرب بیروت و درگیری چهارشنبه شب روبروی پاسگاه «امیل حلو» در شمال این شهر شد؛ جایی که بازداشت شدگان در آن نگه داری می شوند.

معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که ۶ تظاهرکننده و ۳ روزنامه نگار شهادت داده‌اند که نیروهای نظامی و ضد شورش لبنان در رخدادهای ۷۲ ساعت گذشته بیروت با جوانان معترض و اصحاب رسانه با خشونت رفتار کرده‌اند.

استورک به نقل از شاهدان خاطر نشان کرد که نیروهای نظامی و ضد شورش به جای این که بمب‌های گاز اشک آور را در هوا پرتاب کنند به طور مستقیم به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده‌اند و موجب احساس خفگی شدید و زخمی شدن آنان شده‌اند.

وی هم‌چنین خواستار آزاد شدن همه‌ی بازداشت شدگان ناآرامی‌های بیروت شد.

در جریان درگیری‌های ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه در غرب و شمال بیروت ۵۵ معترض از جمله شماری از عکاسان و خبرنگاران زخمی و ۶۵ تن آنان بازداشت شدند.

در آن درگیری‌ها هم چنین ۱۰۰ نیروی نظامی و انتظامی به دلیل سنگ پراکنی جوانان معترض زخمی شدند.

عصر امروز (جمعه) نیز شماری از دانشجویان، بر درهای دفاتر شرکت های مخابراتی آلفا و اوجیرو در بندر «جونیه» در شمال بیروت قفل زدند.

عده ای از جوانان معترض هم درون مسجدالنور در شهر بحصاص در شمال لبنان با شیخ «عبدالمنعم عزاوی» قاضی دادگاه اهل سنت بخاطر صدور حکم بازداشت معترضان، درگیر شدند.

هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات و تجمع و تحصن درقالب جنبش اعتراضی  از ۲۵ مهر ماه تاکنون در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، کاهش مالیات ، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، کمبود بنزین، برق و گاز، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا، هستند.

نظر شما