شناسهٔ خبر: 37660707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هوک به فشار آمریکا برای خروج اروپایی‌ها از برجام اعتراف کرد

نیویورک- ایرنا- نماینده آمریکا در امور ایران اعتراف کرد از سه کشور اروپایی خواسته شده است از برجام خارج شوند و به تلاش‌های واشنگتن برای تهیه یک توافق جدید بپیوندند.

صاحب‌خبر -

برایان هوک روز جمعه پس از آنکه جمعیت میلیونی در نماز جمعه تهران نشان دادند که فریب دستکش مخملی آنها را نمی خورند و توئیت‌های فارسی دونالد ترامپ کوچکترین تاثیری در عزم و اراده آنها در حمایت از نظام جمهوری اسلامی نداشته است، به صحفه تلویزیون آمد و این خبر را اعلام کرد.

 آمریکا فرمانده سپاه خوزستان را تحت تحریم قرار داد

از تحریم سردار سرتیپ حسن شاهوارپور به دلیل آنچه که نقض حقوق بشر نامید، خبر داد.

وی با اشاره به حوادث آبان ماه افزود: آمریکا سرتیپ حسن شاهوارپور را به خاطر آنچه که در ماهشهر در آبان ماه امسال رخ داد، تحت تحریم ویزایی قرار می دهد. این در حالی است که آمریکا ۲ قاضی را هم در این زمینه تحریم کرده است و تعداد بیشتری از مقامات ایران را به خاطر نقض حقوق بشر پاسخگو خواهیم داشت.

اعتراف به فشار بر اروپا برای خروج از برجام

نماینده آمریکا در امور ایران در حالی که نمی خواست مذاکرات دوجانبه با طرف‌های اروپایی برجام را فاش کند اما اعتراف کرد که ترامپ از آنها خواسته است برجام را ترک کنند و به توافق جدید وی بپیوندند.

هوک با بیان اینکه در حال حاضر تحریم های نفتی باعث شده است ۸۰ درصد از فروش نفت ایران کاهش یابد، مدعی شد: درآمد نفتی ایران در سال حدود ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ایران با یک بحران بانکی هم روبرو است. تقریبا نیمی از تمام وام‌های بانکی به تعویق افتاده اند و بیش از ۲۵ درصد جوانان ایرانی بیکار هستند و نرخ تورم در حدود ۴۰ درصد است.

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: اقتصاد ایران در سال جدید می تواند ۱۴ درصد کوچکتر شود و با بحران بودجه هم مواجه هستند. این به خاطر کاهش وحشتناک درآمدهای نفتی است.

 هوک صادرات نفت پیش بینی شده در بودجه ۱۳۹۹ را یک موضوع خیالی دانست و مدعی شد این مساله امکان پذیر نیست و باید منتظر یک کسری بودجه وحشتناک باشیم.

وی به اعتراضات خیابانی جمعیت اندک پس از اعلام حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت آنها از اینکه سه روز واقعیت پنهان مانده بود، خشمگین شدند.

نماینده آمریکا در امور ایران اعتراض هنرمندان و بازیگران نسبت به این مساله را هم دلیل دیگری بر گستردگی اعتراضات دانست و انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی را یک نمایش توصیف کرد.

هوک به رد صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان هم اشاره کرد و گفت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی و حدود ۹ هزار نفر دیگر هم رد صلاحیت شده اند. این انتخابات دروغین می خواهد وانمود کند که ایران یک جمهوری و نه یک دیکتاتوری است.

وی مدعی شد ایران با منزوی کردن خود، بیش از گذشته در حال انزوا است. انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف را به راه انداختند. جانسون نخست وزیر انگلیس خواستار جایگزینی برجام با توافق جدید شد که ما از آن استقبال می کنیم.

نماینده آمریکا در امور ایران با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری علیه اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت این حملات به خاطر آن است که اروپا در مقابل آنچه که او اخاذی هسته‌ای ایران نامید، ایستاده اند و تا زمانی که ایران همچون یک کشور عادی رفتار نکند، این انزوا عمیق‌تر خواهد شد.

هوک در پاسخ به این سوال که چه شواهدی درباره سردار شاهوارپور داشته اید و چگونه آن را تایید کردید، گفت من نمی توانم جزئیات آن را مطرح کنم اما فکر می کنم مردم ویدئوهای آن را دیده اند.

خبرنگاری پرسید: اگر اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال نکنند بر خودروها تعرفه اعمال می کنید، در هفتم ژانویه هم یک تماس تلفنی به آنها شد و این تهدید مطرح شده است؛ آیا معافیت های هسته ای که به زودی منقضی می شود، تمدید خواهد شد یا خیر؟

نماینده آمریکا در امور ایران پاسخ داد: درباره تعرفه و مذاکرات دوجانبه صحبتی نمی کنم، نمی توانم آن را تایید یا رد کنم. ما درباره معافیت ها هم پیش از تصمیم گیری صحبتی نمی کنیم.

سوال دیگر این بود که اروپایی ها اگر چه فرایند حل اختلاف را به راه انداخته‌اند اما بسیار روشن هم گفته‌اند به سیاست فشار حداکثری نخواهند پیوست و می خواهند برجام را حفظ کنند. آیا فکر می کنید این سه کشور اروپایی به اندازه کافی کاری انجام داده اند؟

هوک پاسخ داد: این سه کشور به اندازه توان خود انجام دادند اما چیز زیادی از برجام نمانده است. ایران پنج بار این توافق را نقض کرده است و فکر می کنم ظریف گفت دیگر محدودیت‌ها را هم رعایت نمی کنند. در ماه اکتبر هم بسیاری از محدودیت‌ها منقضی می شود.

وی افزود: در آن زمان خواهیم دید که روسیه و چین به ایران سلاح متعارف می فروشند. امریکا از این سه کشور خواسته است که از برجام خارج شوند و به تلاش های آن برای تهیه یک توافق جدید بپیوندند. اطمینان زیادی داریم که کارهای بسیار بسیار بیشتری از برجام انجام خواهیم داد تا جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیریم. گفتیم که هیچ گونه غنی سازی را نمی خواهیم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد می خواهیم جلوی خشونت منطقه ای، آزمایش موشکی و گروگانگیری را هم بگیریم.

حزب الله

هوک درباره تصمیم انگلیس برای شناسایی حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی هم اظهار کرد: ما به بریتانیا در این باره شادباش می گوییم که تمام حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرد و دارایی‌های آن را مسدود کرد.

وی افزود: هیچ تفاوتی بین شاخه نظامی و سیاسی حزب الله وجود ندارد. این مساله یکی از موضوعاتی بود که به طور مرتب در مذاکرات من با کشورهای اروپایی برای برطرف کردن نواقص برجام مطرح می شد.

شروط برای توافق جدید

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی که یکی از مفاد توافق جدید آمریکا، حذف هرگونه غنی سازی در ایران است در حالی که طبق منشور ملل متحد هیچ کشوری برای این مساله محدودیت ندارد، گفت: شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ قطعنامه ای را تصویب کرد که ایران را از غنی سازی محروم می کرد.

هوک افزود: این استاندارد سازمان ملل است و آن چیزی است که در برجام کنار گذاشته شد و اشتباه بود. وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ که شروط ۱۲ گانه را مطرح کرد هم گفت که ایران نباید هیچ گونه غنی سازی داشته باشد. اگر بتوانید در این باره به توافق برسید دیگر بندهای مربوط به غروب اهمیت نخواهد داشت.

نماینده آمریکا در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید سیاست فشار حداکثری باعث خصومت بیشتر ایران شده است، گفت خصومت همواره وجود داشته است. به گونه ای می گویید که انگار قبل از آنکه قاسم سلیمانی را هدف قرار دهیم همه چیز آرام بود و بعد از آن اینگونه شد. در حالی که ایران همیشه سیاست خارجی توسعه طلبانه برای ۴۰ سال ادامه داده است.

هوک مدعی شد ترامپ به گونه ای در مقابل آنها ایستاده است که هیچ رئیس جمهوری اینگونه نبوده است. ایران این را دوست ندارد و تهدیدهای رهبر ایران عجیب نیست. اما آنچه که پس از هدف قرار دادن سلیمانی دیدیم این بود که ایران گفت این پایان تلافی خونش بود به نظر می رسد که آنها عقب نشینی کرده اند.

وی اضافه کرد: بازدارندگی ایجاد کردیم و این باعث شد اکنون شاهد صلح بیشتری در منطقه باشیم. تحت برجام ایران می توانست به سیاست توسعه طلبانه خود ادامه دهد.

ارتباط با معاندان جمهوری اسلامی

نماینده آمریکا در امور ایران درباره دستورالعمل جدیدشان مبنی بر عدم ارتباط با گروهک های مخالف جمهوری اسلامی گفت: راهبرد ما برای مدت سه سال این است که در کنار مردم ایران باشیم، تازه ترین پیام این بود؛ که به سفارتخانه ها گفته شده است به صورت فعالانه با ایرانی‌های خارج از ایران در تماس باشند.

هوک اعتراف کرد هفته گذشته میزبان تعدادی از ایرانی‌ها در لس آنجلس بوده، پمپئو هم در آنجا بوده است و از نظر او اهمیت دارد که راهبرد و سیاست خارجی خودشان را با این عده خاصی از ایرانیان در میان بگذارند.

وی مدعی شد سیاست خارجی آنها در تضعیف آنچه که او رژیم و نیابتی هاش نامید و بازدارندگی موفق بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که هزینه زیادی را برای تقویت گروهک تروریستی منافقین و سلطنت‌طلب‌ها داشته‌اند و مقامات ارشد آمریکا همچون جان بولتون مشاور پیشین ترامپ و رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ که فعلا در ماجرای اوکراین گیت، به دام افتاده است، ادعا کرد هیچ گروهی را به گروه دیگر ترجیح نمی دهند و آینده ایران توسط مردم ایران و نه آمریکا تعیین خواهد شد.

هوک اظهار کرد یک بازه گسترده ای از گروه های ایرانی در خارج هستند که نسبت به آینده ایران بسیار مشتاق هستند. آینده ایران را ایرانی‌ها تعیین خواهند کرد.

خروج یک ورزشکار

وی در پاسخ به سوال یکی از ورزشکاران زن که اخیرا ایران را ترک کرده است، گفت من درباره او صحبت نکرده‌ام اما می دانم که مورگان اورتاگس سخنگوی وزارت خارجه در این باره توئیتی منتشر کرد.

نماینده آمریکا که سعی دارد از هر مساله کوچکی برای مخدوش نشان دادن مشروعیت نظام ایران استفاده کند، افزود بخش بزرگی از قدرت اعتراضات اخیر را زنان بر عهده داشتند و این ورزشکار هم یکی از آنها بوده است.

هوک، خروج این ورزشکار از ایران را یک دلاوری و شهامت توصیف کرد و بدون اشاره به قانون منع مهاجرت ایرانیان به آمریکا که از سوی همین رژیم مدعی حمایت از ایرانی‌ها صادر شده است، گفت او معرف بسیاری از زنانی است که مجبورند حجاب داشته باشند و به حقوق پایه ای آنها احترام گذاشته نمی شود.

لغو برنامه کنگره

وی درباره چرایی عدم حضور مقامات وزارت خارجه آمریکا در کنگره برای پاسخگویی به مسایل مربوط به ایران، گفت: این مساله به دفتر امور خارجه مربوط است و فکر می‌کنم که برنامه های آنها با هم همخوانی نداشت.

کانال مخفی

خبرنگاری پرسید درحالی که پمپئو منکر هرگونه کانال ارتباطی با ایران شده بود اما مارک اسپر گفت که آماده مذاکره ایم و الان توپ در زمین ایران است، آیا آمریکا در هفته اخیر از کانال ارتباطی مخفی استفاده کرده است؟

نماینده آمریکا در امور ایران که به تازگی با استفاده از کانال مخفی و سفارت سوئیس دو زندانی ایرانی و آمریکایی را مبادله کرده اند، منکر وجود هرگونه کانال ارتباطی مخفی شد و گفت من هم این شایعات را شنیده‌ام اما وزیر اسپر درست می گوید که توپ در زمین ایران است.

هوک که به نامه‌های ارسالی آمریکا به مقامات ایران هم هیچ اشاره‌ای نداشت اظهار کرد ما می خواهیم دیپلماسی ما با دیپلماسی جواب داده شود نه با اقدام جنگی.

این مقام آمریکایی البته مشخص نکرد که ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کدام بخش از دیپلماسی تعریف می شود، اما گفت ایران به طور مداوم پیشنهادهای دیپلماتیک ما را رد کرده است و اکنون با بحران مواجه شده اند.

سرمایه گذاری بر اعتراضات داخلی

هوک باز هم به اعتراضات اخیر در ایران، عراق و لبنان اشاره کرد و گفت مردم به یک نوع فساد و خشونت فرقه‌ای اعتراض دارند. پیش بینی می کنیم این مساله در سال ۲۰۲۰ عمق بیشتری یابد.

وی درباره این که اکنون ایران چه میزان زمان برای ساخت بمب اتمی لازم دارد، گفت: درباره گریز اتمی نمی دانیم اما وقتی غنی سازی نباشد این نگرانی ها هم نخواهد بود. وقتی که غنی سازی باشد همیشه این نگرانی وجود خواهد داشت که نظام نظارت چقدر جدی است و می تواند در این باره پاسخگو باشد. با این حال این سوال را باید جامعه اطلاعاتی پاسخ دهد.

نظر شما