شناسهٔ خبر: 37659768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همت مسوولان سدی در برابر هجمه سیلاب سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- سیلاب سیستان و بلوچستان در هشتمین روز خود با همت دستگاه‌های اجرایی، مسوولان استانی و کشوری، سپاه پاسداران و بسیج سبب جوانه زدن بارقه‌های امید در دل مردم سیلزده این استان شده است.

صاحب‌خبر -

 باران‌های سیل آسای اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری خسارت‌های زیادی را در سیستان و بلوچستان به جا گذاشته ولی رفت و آمدهای مسوولان به این مناطق شرایط را تا حدود زیادی تغییر داده و مشکلات را به مقدار قابل توجهی سامان بخشیده است.

علاوه بر رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان و سخنگوی دولت نیز به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان سفر و مشکلات مردم را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند.

حسن روحانی رییس جمهوری نیر قرار است فردا شنبه به منظور بازدید از مناطق سیلزده و نحوه امدادرسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان به چابهار سفر کند.

 سیل به عنوان یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی بشری شناخته شده محسوب می‌شود که اگر منطقه‌ای زیر ساخت‌های لازم را نداشته باشد آثار مخرب آن در بخش‌های مختلف تا مدت‌ها باقی می‌ماند.
همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، سپاه و بسیج اکثر این مسیرها بازگشایی شده است.

سرزمین مردمان صبور، رنجور و پر تلاش سیستان و بلوچستان پس از تحمل ۲۰ سال خشکسالی پی در پی هم‌اینک شاهد سیلاب‌های شدیدی است که هر دو پدیده خسارت‌های عمیقی را در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

به گفته کارشناسان بر اساس برآوردهای اولیه در سیلاب اخیر بیش سه هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی، برق، شیلات و آموزشی سیستان و بلوچستان وارد شده است.

در سیلاب اخیر مردم رنج دیده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر از دست دادن واحدهای مسکونی شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی و تلف شدن ۶ هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و ۹۳۰ راس دام سنگین خود بودند.

همزمان با بروز سیلاب دستگاه‌های خدمات رسان،سپاه و نیروهای مسلح با بسیج امکانات به کمک مردم ستمدیده این خطه از ایران اسلامی شتافتند و از هیچ کمک رسانی به آنان دریغ نکردند اما عمق فاجعه به حدیست که نیازمند کمک همگان است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: با توجه به عمق خسارات سیل در این استان جبران آن نیازمند عزم ملی و کمک همگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلی قدس زاهدان اظهار داشت: بارش‌های کم سابقه در سیستان و بلوچستان که در برخی نقاط بیش‌از ۲۰۰ میلی متر نیز گزارش شد علاوه بر کمک به رفع مشکل خشکسالی، هزار و ۵۰۰ روستای منطقه را تحت تاثیر قرار دارد.

امام جمعه زاهدان افزود: سیل اخیر علاوه بر سر ریز کردن سدهای سیستان و بلوچستان سبب خسارات فراوانی به بخش‌های کشاورزی، زیربنایی، واحدهای مسکونی و غیره این استان شد که با پیام رهبرمعظم انقلاب همه دستگاه‌های استانی و کشوری وارد کارشدند و با تلاش شبانه‌روزی تمام همت خود را برای کاهش آلام مردم آسیب دیده بکار بستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت در سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر جبران خسارات سیلاب اخیر باید با توجه به پیش بینی ترسالی در سال‌های آینده برنامه ریزی‌های لازم برای جلوگیری از خسارات با ساخت بندها و سدها مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و ۹۳۰ راس دام سنگین مردم جنوب این استان بر اثر سیلاب اخیر تلف شدند.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان خسارت جدی به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهری و روستایی استان وارد کرده است.

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر راه ارتباطی ۸۹۰ روستای سیستان و بلوچستان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی تمام مسیرها بجز ۳۳ مسیر روستا باقی مانده و بقیه بازگشایی شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای این استان که دچار قطعی برق شده بودند هم‌اینک تنها سه روستا بی برق هستند.

وی بیان کرد: هم‌اینک ارتباط مخابراتی ۷۰ روستای سیلزده سیستان و بلوچستان قطع و ۹۹ روستا نیز شبکه آبرسانی آنها همچنان با مشکل روبه رو است.

ارجمندی گفت: ۵۵۰ تیم عملیاتی از هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، راهداری، نیروهای مسلح، بسیج و گروه‌های جهادی در حال خدمات رسانی شبانه‌روزی به مردم سیلزده سیستان و بلوچستان هستند.

وی راه اندازی چهار بیمارستان صحرایی سپاه، حضور ۱۰ تیم پزشکی سپاه و حضور نیروهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سیستان و بلوچستان را از جمله اقدامات برای کاهش مشکلات سیل زدگان این استان ذکر کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با آغاز باران‌های سیل آسا در این استان ۶۵ هزار و ۴۲۲ نفر سیلزده توسط هلال احمر امدادرسانی شدند.

رسول راشکی اظهار داشت: به دنبال وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان کار امداد رسانی وارد هشتمین روز خود شده و خدمات رسانی به مردم سیلزده در ۵۸۲ روستای جنوب این استان توسط ۶۰۲ تیم عملیاتی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه هم‌اینک دو فروند بالگرد هلال احمر در حال امدادرسانی هوایی هستند افزود: تا کنون افزون بر ۹۰ سورتی پرواز برای انجام عملیات نجات، جستجو و توزیع اقلام امدادی در مناطق آسیب دیده انجام شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۶۵ هزار و ۴۲۲ نفر آسیب دیده در قالب ۱۴ هزار و ۶۳۶ خانوار توسط نجاتگران این جمعیت امداد رسانی شدند که از این تعداد هزار و ۵۲۳ خانوار در چادر امدادی اسکان اضطراری شده‌اند.
وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۹۴۰ تخته موکت، ۶ هزار و ۸۲۲ تخته پتو، ۶ هزار و ۴۰۵ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع شده است.
راشکی ضمن تاکید بر توزیع اقلام امدادی بین حادثه دیدگان سیل اخیر اظهار داشت: همچنین بیش‌از ۱۳هزار و ۶۳ بسته غذایی، ۷۶۵۲ عدد کنسرو ، ۳۲۲۷کیلوگرم برنج ، ۱۳۳۲کیلوگرم حبوبات و سایر اقلام از قبیل قند و شکر، چای، فانوس و ست ظروف بین سیلزدگان توزیع شده است.

وی گفت: ۲ هزار و ۴۳۲ نفر نجاتگر به همراه ۴۶۳ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در مناطق آسیب دیده کار امدادرسانی را بر عهده دارند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۵۹ تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر هفت استان کشور به منظور پشتیبانی امدادی مناطق سیلزده در این استان حضور دارند.

حسن مصفا اظهار داشت: این تیم‌های امدادی به همراه خودرو و اقلام امدادی موردنیاز سیل زدگان در حال خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد:  ۱۴ تیم از استان فارس، ۱۳ تیم از خراسان شمالی، ۱۳ تیم از خراسان رضوی، ۱۱ تیم از یزد، چهار تیم از کرمان، ۲ تیم از بوشهر و خراسان جنوبی در منطقه حضور دارند.

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع ۲۸۵ نیروی کار آزموده به همراه ۵۴ خودرو و تجهیزات لازم در حال خدمات رسانی به مردم سیلزده استان هستند.

وی با اشاره به اقلام موردنیاز سیل زدگان سیستان و بلوچستان گفت: مواد خوراکی (آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتینی، روغن، برنج، ماکارونی، سویا، چای)، اقلام غیرخوراکی (پتو، زیرانداز، پشه‌بند، ملافه و پارچه، پلاستیک ضخیم، طناب) و اقلام بهداشتی (صابون، پودرهای شوینده، لباس زیر، اقلام بهداشت فردی) از جمله مهمترین نیازهای سیل زدگان استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: براثر سیلاب اخیر ۳۲ واحد آموزشی جنوب این استان به دلیل شدت آسیب‌های وارده غیر قابل استفاده برای دانش‌آموزان است.

حمیدرضا رخشانی اظهار داشت: در سیلاب اخیر شاهد تخریب ۳۱۲ سرویس بهداشتی، تاسیسات لوله کشی و برق، تخریب عایق سقف ۵۶ واحد آموزشی، میز و نیمکت تخریبی هزار و ۹۳۰ دستگاه و  صندلی دسته دار تخریبی ۲ هزار و ۳۸۰ دستگاه بودیم.

وی ادامه داد: هم‌اینک ضرورت دارد با توجه به اهمیت آموزش ۹۵ دستگاه کانس در مناطقی که مدارس آنها غیرقابل استفاده است راه‌اندازی شود که در مرحله نخست ۵۰ دستگاه کانکس از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز در ۲ روز آینده وارد مناطق سیلزده استان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: همچنین لوازم التحریر برای تمام دانش آموزان شهرستان‌های دشتیاری،کنارک، بنت، زرآباد، فنوج، نیکشهر (چاهان و تمام توابع) ضروری است.

نظر شما