شناسهٔ خبر: 37658909 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال:

فدراسیون تا جایی که توانست از تیم امید حمایت کرد/ استیلی در شرایطی که هیچ کسی حاضر نبود سرمربی تیم امید شود، هدایت تیم را پذیرفت

صاحب‌خبر -

محمدی گفت: استیلی در شرایطی هدایت تیم امید را برعهده گرفت که هیچ مربی‌ای در آن مقطع حاضر نبود سرمربی این تیم شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر محمدی رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره ناکامی تیم ملی امید در کسب سهمیه المپیک و حذف در مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی زیر  ۲۳ سال آسیا اظهار داشت: صعود نکردن تیم ملی امید به المپیک جای تاسف دارد، اما باید از زحمات کادرفنی، تیم ملی، فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تشکر کنم که همه آن‌ها تمام توانشان را گذاشتند تا تیم امید به موفقیت برسد. از دوستانِ متخصص شکست می‌خواهم پیش از فریادِ نقدشان، دادِ نقد که شامل داشتن اطلاعات کافی راجع به موضوع و شرایط است را داشته باشند. همه را به یک قضاوت منصفانه دعوت می‌کنم.

با هر برنامه ریزی و مدیریتی از صعود به المپیک ناکام بودیم

پس از این ناکامی همه می‌توانند صحبت کنند و نظرشان را بگویند، اما یادمان نرود که  تاکنون ما با هر برنامه ریزی و مدیریتی، از صعود به المپیک ناکام ماندیم. با مربی داخلی و خارجی در مسابقات شرکت کردیم و ناکام بودیم. چیزی که برای ما اهمیت دارد، صعود به المپیک است که در ۴۴ سال اخیر ناکام بودیم.

بیشتر بخوانید: مهدی: لغو میزبانی تیم‌های ایرانی شیطنت رقیبان است/ تیم‌های لیگ یکی از فصل آینده مجوز ملی دریافت می‌کنند

تنها در رده نوجوانان توانستیم به اندازه کافی در رویداد‌های بین المللی شرکت کنیم

از میان تمام رده‌های سنی پایه، تنها در رده نوجوانان توانستیم تا حدود زیادی در تورنمنت‌های بین المللی شرکت کنیم و در ۱۰ سال اخیر در ۳ مسابقه جهانی مهم حضور داشتیم. در رده سنی نوجوانان هم تنها در ۲ تورنمنت جهانی شرکت کردیم که یک دوره آن را میزبان بودیم و دیگری را هم با زحمات امیرحسین پیروانی، موفق شدیم پس از ۱۶ سال به جام جهانی صعود کنیم. به جز این ها، در هیچ رده دیگری نتوانستیم یک موفقیت مستمر داشته باشیم و البته این اتفاق دلایل خودش را دارد و یک بخش مهم آن به استعدادیابی برمی گردد که باید به صورت منظم، مدون و برنامه ریزی شده صورت بگیرد.  

تیم امید کره جنوبی با ۲ ترکیب در مسابقات حاضر شد

باید نیاز‌های بازیکنانمان برای حضور در میادین بین المللی را شناسایی کنیم. کره جنوبی در هر بازی با یک ترکیب به میدان می‌آمد و در ۲ بازی برابر ایران و ازبکستان هفت تغییر در ترکیبش داشت. آن‌ها می‌دانستد قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و به همین دلیل با ۲ ترکیب در مسابقات حاضر می‌شدند. تیم کره جنوبی قهرمانی بازی‌های آسیایی شده و در تمام المپیک‌های اخیر حضور داشته و شخصیت لازم را پیدا کرده است.  

رقبای ایران سرمایه گذاری خوبی انجام دادند

ازبکستان هم پیشرفت چشمگیری داشته و در چند سال اخیر میزبانی بیشتر تورنمنت‌های آسیایی، برای این کشور بوده و آن‌ها سال آینده هم میزبان مسابقات آسیایی در رده جوانان هستند. سرمایه گذاری خوبی برای تیم‌های پایه آسیایی انجام شده است و شرایط ما از این حیث با رقبایمان قابل مقایسه نیست.  

فدراسیون تا جایی که توانست از تیم امید حمایت کرد

فدراسیون فوتبال برای آماده سازی تیم ملی امید چیزی کم نگذاشت. برای تاج آرزوی سلامتی دارم. او به همراه شکوری و هیئت رئیسه فدراسیون زحمات زیادی کشیدند و در طول مسابقات به شدت پیگیر کار‌های تیم امید بودند و تمام جزئیات و نکات را موشکافانه دنبال می‌کردند. فدراسیون تا جایی که توانست از تیم امید حمایت کرد. قبل از اعزام تیم به مسابقات، پیشکسوتان زیادی در تمرینات تیم امید حاضر شدند و حمایت‌های خوبی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: علوی: ایران آمادگی میزبانی از حریفان را به طور کامل دارد

استیلی در شرایطی که هیچ کسی حاضر نبود سرمربی تیم امید شود، هدایت تیم را پذیرفت

بخش زیادی از حمایت‌هایی که از تیم امید انجام شد، به خاطر استیلی بود و شاید هر مربی دیگری جز او داشتیم، چنین ظرفیتی برای ما ایجاد نمی‌شد و حتی توقعات هم تا این اندازه بالا نمی‌رفت. نباید این نکته را فراموش کنیم که استیلی در شرایطی هدایت تیم امید را برعهده گرفت که هیچ مربی‌ای در آن مقطع حاضر نبود سرمربی این تیم شود و با احترام به همه مربیان، باید بگویم نفراتی که اکنون نامشان به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان مطرح می‌شود هم حاضر نبودند سرمربی تیم امید شوند.  

می‌توانستیم تیم‌های ازبکستان و چین را ببریم

طبیعتا برخی اشتباهات در فدراسیون وجود داشت، اما فدراسیون تلاش کرد در جای خودش بهترین تصمیم ممکن را بگیرد. پس از مسابقات انتخابی المپیک، یک مربی بزرگ به فوتبال ما اضافه شد و می‌توان گفت یک مربی بزرگ با یک دستاورد ویژه از این تورنمنت متولد شد. گذشته از استیلی، تمام بازیکنان ما با غیرت و باشرف بازی کردند و همه دیدند که ما می‌توانستیم تیم‌های ازبکستان و چین را ببریم.  

باخت‌های قبلی در ذهن بازیکنان مانده بود

مسابقات انتخابی المپیک به صورت زنده تحلیل می‌شد و داده‌ها در اختیار کادرفنی قرار می‌گرفت. براساس آماری که AFC ارائه کرد، حضور تیم ما در یک سوم دفاعی کره جنوبی بیشتر از این تیم بود و برابر ازبکستان و چین هم آمار به نفع ما بود. این که چرا نتوانستیم این بازی‌ها را ببریم، به ذهنیت بازیکنانمان و سابقه‌ای که تیم امید دارد برمی گردد. ما برابر ازبکستان تجربه تلخی داشتیم و همان باخت‌ها در ذهن بازیکنان مانده بود.

می‌توانستیم چین و ازبکستان را ببریم

با یک کادرپزشکی قوی به مسابقات رفتیم و همه امکانات موردنیاز فراهم بود. برای شرکت در مسابقات انتخابی، چند آشپز همراه تیم اعزام کردیم، زیرا فدراسیون تک تک نیاز‌های تیم را با جزئیات ارزیابی کرده بود. ما تمام تلاشمان را کردیم ازبکستان را شکست دهیم، اما پیروزی برابر تیمی مانند ازبکستان، کنار یک کار فنی مناسب به فاکتور‌های زیادی نیاز دارد.

به اندازه کافی بازی تدارکاتی نداشتیم

بازیکنان ما با یک سابقه ذهنی منفی ناشی از ترس به دلیل شکست‌های سنگین در بازی تدارکاتی، برابر تیم مدعی ازبکستان به میدان رفتند. ازبکستان قبل از این مسابقات ۲ بار با کره جنوبی بازی کرده بود و یک بازی هم با امارات برگزار کرد. ما باید پیش از این مسابقات ضعف هایمان را برطرف می‌کردیم، اما متاسفانه بازی‌های تدارکاتی ما به اندازه‌ای نبود که بار روانی را از دوش بازیکنان بردارد و آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند.  

اگر دستاوردهایمان را به درستی تحلیل نکنیم، چیزی به فوتبال ایران اضافه نمی‌شود

اللهیار صیادمنش در آخرین اردوی تیم امید که در تهران برگزار شد، به اردو اضافه شد. بازیکنانمان باید از همان ابتدا در اختیار تیم ملی می‌بودند تا در بازی‌های رسمی مجبور نشویم ترکیب را تغییر دهیم. با این حال حق فوتبال ایران بیشتر از این‌ها است. نگرانی من فقط تیم امید و صعود به المپیک نیست و نگرانی من برای آینده فوتبال ایران است. اگر دستاورد‌هایی که از این مسابقات به دست آوردیم را به درستی تحلیل نکنیم و فقط در پی تخریب و انتقاد باشیم، چیزی به فوتبال ما اضافه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: روادید تیم‌های کویتی و بحرینی برای حضور در ایران صادر شده است

باید از استیلی و دستیارانش حمایت کنیم

باید از حمید استیلی و دستیارانش حمایت شود. کادر بسیار خوبی در کنار استیلی بود و باید از آن‌ها دفاع کنم. اکنون که فضا، فضای حمایت از مربیان داخلی و استفاده از توانایی‌های آن‌ها است، باید از استیلی حمایت کنیم و به واسطه تجربیاتی که به دست آورده، او را در تیم ملی حفظ کنیم. اکنون تیم ملی سایه ما ساخته شده و باید تیم امید را به عنوان تیم ب حفظ کنیم. برخی از بازیکنان تیم امید در تیم ملی بزرگسان حضور داشتند و برخی دیگر نیز به زودی به تیم ملی اضافه می‌شوند.  

تیم‌های مدعی زیادی حذف شدند

کمیته‌های فنی در ماه‌های گذشته فعال بودند و گوش آن‌ها برای شنیدن انتقادات باز است، اما نباید تخریب کنیم. شخصا و به سهم خودم بابت حذف تیم ملی از مسابقات انتخابی از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما باید این را در نظر گرفت که در این مسابقات ژاپن که میزبان المپیک است، حذف شد و قطر با مربی قهرمان جام ملت‌های  آسیا خیلی زود حذف شد. این اتفاقات در تورنمنت‌ها اجتناب ناپذیر است.  

انتهای پیام/ 

نظر شما