شناسهٔ خبر: 37658866 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از آخرین آمار مصدومان مناطق سیل زده تا ممنوعیت ارسال خون برای دختر مسلمان آمریکایی از ایران

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این هفته در میان اخبار پزشکی به سراغ ممنوعیت ارسال خون برای دختر مسلمان آمریکایی از ایران و آمار فوتی‌های مناطق سیل زده رفته‌ایم.

کاشت دیجیتالی ایمپلنت با یک دهم هزینه آمریکا در ایران

محمد مینایی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس در دومین سمپوزیوم ایمپلنتولوژی دیجیتال اظهار کرد: ایمپلنت بهترین روش جایگزین دندان در افرادی است که دندان از دست رفته دارند، در روش کاشت ایمپلنت به صورت دیجیتال به کمک نرم‌افزار‌های هوشمند عوارض کاشت ایمپلنت به حداقل می‌رسد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: ما این روش را در کشور بومی سازی کرده‌ایم. به کمک یک رادیوگرافی فک و صورت و اسکن سلولی تصویری از دهان فرد گرفته می‌شود و فایل اسکن به همراه رادیوگرافی برای ما ارسال می‌شود که کارشناسان عکس را به مدل سه بعدی تبدیل می‌کنند و بهترین روش کاشت ایمپلنت در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: پس از تأیید روش از سوی دندانپزشک پرینت ۳ بعدی به همراه شابلن در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد و ایمپلنت با حداقل آسیب به بافت نرم و عصب‌های دندان کاشته می‌شوند.

مینایی تصریح کرد: علی رغم تحریم‌ها ما توانسته‌ایم فناوری کاشت ایمپلنت به صورت دیجیتال را در ایران بومی سازی کنیم و این فرآیند با مشارکت تیم تحقیق و توسعه یکی از برند‌های مطرح در کشور کره جنوبی در ایران بومی سازی شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان دایوپارس با اشاره به مزایای کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال اظهار کرد: این روش برای همه کسانی که دندان از دست رفته دارند نسبت به روش آنالوگ مزایایی دارد، بیماران قلبی، فشار خونی و دیابتی که جراحی برای آن‌ها ممکن است عوارضی داشته باشد بهتر است از روش ایمپلنت دیجیتالی استفاده کنند زیرا در این روش برش جراحی وجود ندارد و عارضه‌ای برای بیماران نخواهد داشت.

درخواست از مردم برای اهدای خون در مناطق سیل‌زده

سهیلا خسروی مدیر کل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت میزان ذخایر خون در سطح استان و به خصوص مناطق سیلابی گفت: در حال حاضر با افزایش مراجعه مردم جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر استان وضعیت ذخایر خونی و فراورده‌های آن در تمام گروه‌های خونی مطلوب است.

مدیر کل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون میزان ذخیره خون در استان سیستان و بلوچستان در حدود ۵ روز است.
 
او ادامه داد: امروز از طریق شبکه خون رسانی ملی به استان سیستان و بلوچستان انواع گروه‌های مختلف خون ارسال شده و خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه کمبود خون در سطح استان به ویژه مناطق سیلابی نداریم.

خسروی تاکید کرد: فراخوان مراجعه مردم جهت اهدای خون از طریق رسانه‌ها و به صورت پیامکی داده شده و خوشبختانه با افزایش میزان مراجعه مردم در مرکز و شمال استان، نیاز مردم در کل سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق جنوبی تحت تاثیر سیل برطرف شده است.

نظارت بر توزیع مواد غذایی در مناطق سیل‌زده

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت اظهار کرد: به دلیل وقوع سیلاب در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مرخصی پرسنل لغو شده و تمام نیرو‌های ستاد در آمادگی کامل به سر می‌برند.

 
او ادامه داد: در مناطق سیل زده یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت شناسایی مادران باردار و گروه‌های پر خطر به خصوص در مناطق صعب العبور است و کار‌های پیشگیرانه برای بروز و شیوع هر نوع بیماری انجام گرفته است.

مطلق بیان کرد: شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز و دیگر مناطق استان سیستان و بلوچستان که تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۷۱ نفر برخوردار هستند و توزیع کلر یک درصد، توزیع آهک، آموزش خانوار‌ها در زمینه استفاده از آب سالم و نظارت تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط در محل اسکان موقت افراد سیل زده از حمله اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سیلابی محسوب می‌شود.

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت نظارت جدی بر توزیع مواد غذایی به وسیله ادارات و سازمان‌های خیریه در منطقه چابهار پس از وقوع سیل دارد.

او تاکید کرد: پس از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان ۳ مادر باردار با بالگرد به بیمارستان منتقل شده‌اند و به طور کلی ۲۳ نفر از مادران باردار جانشان به وسیله نیرو‌های امدادی نجات پیدا کرده است.

مطلق گفت: پس از وقوع سیل اسکان مادران باردار و گروه‌های پر خطر انجام گرفته است و تمام مراکز درمانی شهرستان‌های تحت تاثیر سیلاب به لوازمی مانند سِت زایمان جهت انجام زایمان ایمن مجهز شده‌اند.

آخرین آمار فوتی‌ها و مصدومان سیل در کشور/ هشدار‌های مهم به سیل زدگان در جنوب ایران

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آخرین آمار مصدومان و فوتی‌ها بر اثر سیل در جنوب کشور اظهار کرد: تاکنون بر اثر سیل ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند که دو فوتی در هرمزگان و ۲ فوتی در سیستان و بلوچستان بوده است. همچنین ۴ مصدوم بر اثر وقوع سیل داشتیم و به ۲۴ خانم باردار و ۲۰۰ نفر از مردم در مناطق سیل زده خدمات درمانی داده شده است.

او گفت: در ایرانشهر ۲۹۰ روستا، در هرمزگان بندرجاسک و حاجی آباد و در جنوب جیرفت در استان کرمان با مشکل سیل مواجه هستند.

خالدی ادامه داد: در هرمزگان مشکل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق سیل زده مرتفع شده است و دانشگاه علوم پزشکی توانایی ارائه خدمات را در حوزه سلامت دارد. علوم پزشکی جیرفت نیز خدمت رسانی به مردم مناطق سیل زده در جنوب کرمان را به خوبی مدیریت می‌کند.

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به مشکل مردم در سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع سیل اظهار کرد: در محدوده ایران شهر سیستان و بلوچستان و شهر‌هایی مثل چابهار، سرباز، کنارک و نیک‌شهر مشکلاتی وجود دارد و بیشتر نیاز مردم اسکان، تغذیه و آب آشامیدنی سالم است.

او گفت: از نظر خدمات بهداشتی،درمانی و فوریت های پزشکی مشکلی وجود ندارد و خدمات درمانی مناسب در بیمارستان‌ها به مردم داده می‌شود. اورژانس کشور در این مناطق نیز در حالت آماده باش قرار دارد و مشکلی در حوزه فوریت‌های پزشکی نداریم.

بروز موج دوم آنفلوانزا با ویروس نوع B

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوانزا از ابتدای پاییز سال جاری در کشور، اظهار کرد:  آنفلوانزا به عنوان بیماری است که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم و یک عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود.

او افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده‌ای در دنیا بودیم. به طور قطع نمی‌توان گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: امسال همه گیری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده است و بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H ۳ N ۲ است.

گویا در ادامه افزود: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد. در میان انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزا، H ۱ N ۱، H ۳ N ۲ به مراتب شدیدتر از سال‌های گذشته بود.

او یادآوری کرد:  ۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اظهار کرد: ویروس H ۱ N ۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده است و در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

تامین و نگهداری تجهیزات پزشکی با کمک دانشجویان کشور

همایش نوآوری فناورانه در توسعه سلامت امن در وزارت بهداشت، برگزار شد. در این همایش ابراهیم متولیان، رئیس بسیج جامعه پزشکی ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان در سانحه سقوط هواپیما اظهار کرد: نباید اجازه دهیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی که با شهادت بسیاری از فرزندان کشور به‌دست آمده است با هجوم رسانه‌های خارجی، از بین برود.

رئیس بسیج جامعه پزشکی در ادامه با اشاره به نقش فناوری در حوزه سلامت گفت: ما در شرایط تحریم راهی نداریم جز اینکه خودمان در حوزه سلامت، محصول تولید کنیم و فناوری تولید فناوری را به‌دست آوریم، شعار‌های بسیاری در این حوزه تا به حال داده شده است که عملی نشده‌اند. تلاش وزارت بهداشت این است که این شعار‌ها را به واقعیت تبدیل کند و استاندارد‌های تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی ما به سطح جهانی برسد.

متولیان با اشاره به اهمیت اقتصاد سلامت گفت: وزارت بهداشت موظف است اطلاعات درست کشور را در اختیار صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی بگذارد، متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل بی توجهی به اقتصاد سلامت، ورشکست شدند از طرفی ما بسیار از تجهیزات پزشکی با تکنولوژی ساده را وارد می‌کنیم و باید این محصولات را تولید کنیم.

منفورترین تحریم آمریکایی‌ها؛ ممنوعیت ارسال خون برای دختر مسلمان آمریکایی از ایران

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سابقه ایجاد کارگروه خون‌های نادر ایران ۱۰ سال است، اظهار کرد: ایران به عنوان تنها کشور مسلمان دنیا در بین ۲۳ عضو در کارگروه بین المللی خون‌های نادر عضویت دارد و کشوری که در این کارگروه عضو می‌شود باید استانداردهایی را رعایت کند و از سطح علمی بالایی برخوردار باشد و عضویت ایران در این کارگروه نشان از توانمندی کشور در حوزه انتقال خون است.

مدیرعامل انتقال خون ایران تاکید کرد: شبکه بین المللی خون های نادر و بسیار نادر ایجاد شده است و ما در آن عضو شده ایم تا بتوانیم جان نیازمندان را نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دنیا نجات دهیم؛ در صورت نیاز ما واحد خونی مورد نظر را به کشورهای دیگر ارسال می کنیم تا به نجات جان افراد نیازمند کمک کنیم.

در شبکه جهانی ذخیره خون‌های نادر ۴ هزار واحد خون نادر به صورت منجمد وجود دارد و ایران در خرداد ماه سال ۸۹ به طور رسمی عضو کارگروه بین‌المللی گروه‌های خونی نادر شد.

عشقی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا در حوزه انتقال خون بیان کرد: چند وقت پیش دختر بچه سرطانی ساکن آمریکا از ایران درخواست واحد خونی کرده بود اما به دلیل تنگ نظری سیاستمداران آمریکایی امکان ارسال واحد خونی فراهم نشد و این دختر مسلمان به نام زینب نتوانست واحد خونی مورد نیاز خود را دریافت کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: البته ما می دانیم که این مسائل ارتباطی با مردم آمریکا و دانشمندان این کشور ندارد و تعاملات علمی انجام می شود و اینها نتیجه سیاست‌های غلط سیاستمداران آمریکایی است، ما آماده هستیم هر زمان که امکان‌پذیر باشد واحد خونی مورد نظر را برای حل مشکل این دختر مسلمان ارسال کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما