شناسهٔ خبر: 37657666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر رییس جمهوری چین به میانمار

پکن- ایرنا- «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در نخستین سفر خارجی سال ۲۰۲۰ میلادی خود، عصر امروز جمعه برای دیداری دو روزه از میانمار، وارد «نای پیتاو» پایتخت این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از چاینا دیلی، این سفر نخستین سفر رییس جمهوری چین به میانمار پس از ۱۹ سال است امسال برابر با هفتادمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و میانمار است.

«دینگ شوئه شیانگ» عضو اداره سیاسی مرکزی حزب کمونیست، دبیر دبیرخانه و رییس دفتر کمیته مرکزی حزب کمونیست، یانگ جیه چی عضو دفتر سیاسی و رییس کمیته امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست، وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه، هه لی فنگ معاون کنفرانس مشورت سیاسی خلق و رییس کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در این سفر شی جین پینگ را همراهی کردند.

رییس جمهوری چین در طی اقامت دو روزه خود در میانمار قرار است در برنامه هایی که توسط «یو وین مینت» رئیس جمهوری میانمار برگزار می شود شرکت کند از جمله این برنامه ها دیدار با «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار، دیدار با فرمانده کل نیروهای دفاعی و تبادل نظر با رهبران پارلمان و احزاب سیاسی میانمار است.

شی همچنین در یک سری از برنامه ها که به مناسبت هفتادمین سالگرد روابط دوجانبه دیپلماتیک و مراسم رونمایی از برنامه سال فرهنگ و جهانگردی چین - میانمار برگزار می شود به رهبران میانمار خواهد پیوست.

رییس جمهوری چین بعد از ورود به میانمار گفت مشتاقانه می خواهد روابط نزدیک چین با میانمار از سر گرفته و در این سفر در مورد همکاری های آینده با مقامات این کشور بحث خواهد کرد.

او همچنین در مقاله ای که پیشاپیش سفرش به میانمار در روزنامه های این کشور منتشر شد نوشت دولتمردان ارشد دو کشور از سال ۱۹۴۹ که روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایجاد شد تلاش های زیادی برای توسعه روابط انجام داده اند.

وی تصریح کرد روابط ما با اعتماد، احترام و پشتیبانی متقابل به پیش خواهد رفت این روابط یک نمونه از برابری، همکاری مبتنی بر برد - برد و توسعه مشترک بین کشورها است که برای مردم هر دو کشور سود دارد.

مدت ها است چین بزرگترین شریک تجاری میانمار و مهمترین منبع سرمایه گذاری این کشور است تجارت دو کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ به ۱۶.۸ میلیارد دلار رسید.

به گفته شی، محصولات کشاورزی و دامی بیشتری از میانمار در حال صادرات به چین است در کنار این موارد، همکاری مثمر ثمری هم در ساخت زیرساخت ها و بسیاری زمینه های دیگر هم صورت می گیرد.

از آنجایی که امسال هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و میانمار است شی می گوید مهم است دو کشور دوستی سنتی خود را پیش ببرند و همکاری های متقابل را برای تحقق این روابط به دوران جدید، عمیق تر کنند.

نظر شما