شناسهٔ خبر: 37656015 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

ورود به بازار سرمایه؛ بایدها و نبایدها

بازار سرمایه شفاف اما در عین حال غیر قابل پیش بینی است؛ همین ویژگی، این بازار نقدشونده را در مقایسه با دیگر بازارها جذاب تر می کند و البته گاه هیجاناتی را به ویژه در میان افراد غیرحرفه ای و بورس اولی دامن می زند. در این فضا چگونه و با چه استراتژی باید سهامداری کرد و ریسک ها را به حداقل رساند. تاکید بر تحلیل‌های بنیادی ، پرهیز از رفتارهای هیجانی و تاکید بر نگاه بلند مدت از جمله محورهایی است که متولیان بازار سرمایه و  فعالان و تحلیلگران این بازار به آن اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

توصیه من تنوع در سرمایه گذاری، استفاده از تحلیل‌های بنیادی و عدم توجه به شایعات و سیگنال فروشی است. نکته دیگر، سرمایه گذاری در صندوق‌ها و واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها است. سهامداران باید به جای ورود مستقیم در سهام، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری که ریسک کمتری دارند،  وارد شوند.

حسن امیری ، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران

شرایط بازار سرمایه مطلوب است؛ با این حال افرادی که شناختی از فضای بورس ندارند باید ابتدا از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی وارد بازار سهام شوند. حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد. تصمیم گیری بر اساس شایعات فضای مجازی غیر منطقی است و سرمایه گذاران باید تحلیلی درست و علمی داشته باشند و با استراتژی مناسب وارد بازار سرمایه شوند. ضمن این که باید به وضعیت سودآوری شرکت ها توجه کنند و سپس اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

علی صحرایی ، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران

مردم باید تنها پس‌اندازهای خود را وارد بورس کنند و از فروش دارایی‌های خود مانند ملک، آپارتمان  یا خودرو برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نکنند. لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند، اما عده ای که وقت ندارند مدام بازار را رصد کنند، باید با کسانی مشورت کنند که دارای مجوزهای رسمی مشاوره بورس هستند و یا افراد مورد وثوق آنها هستند .

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران

۹۹ درصد از فعالان بورس حقیقی هستند و بورس مردمی برای کشور یک نعمت است. اما در بورس‌های مردمی به دلیل اینکه بعضی از مردم با چالش سواد مالی روبه‌رو هستند، توصیه می‌شود مردم از طریق صندوق‌ها وارد بورس شوند. کسی که مثلا پزشک است،  وقت ندارد تحولات بازار را مرتب رصد کند، لذا بهتر است از طریق صندوق‌ها وارد بازار شود. در صندوق‌ها مدیر صندوق به عنوان یک وکیل مردم به شمار می‌رود و توصیه این است که مردم از طریق صندوق‌ها وارد بورس شوند.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار

کسانی که می‌خواهند در بورس حضور پیدا کنند از طریق خرید یونیت یا همان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند ، یا با کسب مشاوره از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و با تحلیل اقدام کنند . اگر افراد دارای استراتژی بلندمدت باشند در دراز مدت بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب بازدهی بیشتری دارد، اما اگر سهامداران دچار هیجان شوند در سقف قیمت خرید می کنند و در کف قیمت به فروش می‌رسانند که باعث ضرر و زیان آنها می‌شود.

محمود رضا خواجه نصیری، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران

بازار سرمایه، بازاری تخصصی با نگاهی میان مدت و بلند مدت است؛ بنابراین، برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید آگاه باشیم که شرایط و اتفاقات سیاسی و غیرسیاسی به طور مقطعی بر آن تاثیرگذارند. اما اگر تحلیل‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مبتنی بر عوامل بنیادی باشد، نکاتی که بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذارند با اهمیت‌تر خواهند بود؛ بنابراین با داشتن چنین نگاهی، بسیاری از رفتارهای هیجانی کاهش پیدا خواهد کرد.

روح الله میرصانعی ،دبیر کل کانون کارگزاران

بازار سرمایه ذاتا حرفه ای است و در هیچ کشور پیشرفته ای حضور مستقیم در بورس به غیر حرفه ای ها توصیه نمی شود و حتی در برخی بورس ها ممنوع است. در مقطعی از زمان که ما ابزار های لازم را برای استفاده غیر حرفه ای ها در بازار سرمایه تعبیه نکرده بودیم اعمال محدودیت ها با هدف کنترل ریسک ضروری بود اما امروزه ابزار های متنوعی مانند مشاورین سرمایه گذاری، صندوق ها و سبد ها وجود دارد که غیر حرفه ای ها می توانند از آن ها استفاده کنند.

علیرضا تاجبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

بازار سهام یک فضای تخصصی و حرفه‌ای برای کسب درآمد است و باید برای این تخصص احترام قائل بود . همانگونه که در زمان بیماری اقدام به خوددرمانی نمی‌کنیم و به پزشک مراجعه می‌کنیم، در بازار سهام هم باید از سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید و فروش کوتاه مدت خودداری کنیم . توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام به یک واسط متخصص در این بازار مراجعه کنند. از سرمایه‌گذاری در بازار سهام بر اساس شایعه هم  پرهیز کنند و صرفا با تحقیق و مطالعه اقدام به دادوستد سهام در این بازار کنند.

نظر شما