شناسهٔ خبر: 37650499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد

انجام ۶۲۰ مورد پیوند کلیه در گیلان

الهه ابراهیمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تاکنون ۶۲۰ مورد پیوند کلیه موفقیت آمیز انجام شده است که از این تعداد، ۱۲۹ مورد از دهنده مرگ مغزی بوده است.

صاحب‌خبر -

ارسلان سالاری امروز ۲۶ دی ماه در سمینار علمی «مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا» که در لاهیجان برگزار شد با اشاره به اهمیت پیوند اعضا در دین مبین اسلام، اظهار کرد: در اسلام حفظ جان مردم به ویژه جان هر مسلمانی اهمیت داده شده است.

وی با ارائه تاریخچه پیوند در جهان، تصریح کرد: اولین پیوند کلیه در سال ۱۹۵۰میلادی و اولین پیوند کبد در سال ۶۳ به انجام رسید. در ایران نیز، نخستین پیوند کلیه در سال ۴۶ در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد که این واقعه مهم، بازتاب کشوری گسترده ای به همراه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به آمار سالانه ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ موردی مرگ مغزی در کشور افزود: خوشبختانه سیر پیوند در کشور فزاینده است.

سالاری با بیان اینکه از میان تعداد موارد مرگ مغزی تنها یک چهارم آن به اهدا منجر می شود گفت: متاسفانه بیش از ۱۰ هزار نفر به علت عدم دریافت عضو پیوندی از دنیا می روند.

وی با تاکید بر لزوم اعتلای فرهنگ اهدای عضو، یادآور شد: گیلان نیز در سال ۷۷ با اولین پیوند کلیه، در این زمینه کار خود را آغاز کرد و در سال ۹۶، موفق به انجام اولین پیوند کبد شد.

سالاری با بیان اینکه تاکنون ۶۲۰ مورد پیوند کلیه موفقیت آمیز انجام شده است که از این تعداد، ۱۲۹ مورد از دهنده مرگ مغزی بوده است گفت: البته بسیاری از اعضا، در مرگ های مغزی منجر به اهدا در گیلان، به استان های دیگر انتقال می یابند.

سالاری با تاکید بر پتانسیل مناسب گیلان در ارتقای فرهنگ پیوند اعضا، اظهار امیدواری کرد با ارتقا زیرساخت ها در این راستا، گام های موثری برداشته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جلسات ویژه با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان و همچنین اهتمام مسئولان در راستای اصلاح زیرساخت های درمانی استان گیلان بر ارتقا فضای فیزیکی مراکز درمانی، از ساخت و راه اندازی مرکز جنرال پیوند گیلان، در آینده خبر داد.

انتهای پیام 

نظر شما