شناسهٔ خبر: 37649913 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیرآموزش‌وپرورش در اجلاس سالانه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکیدکرد :

ایجاد چشم انداز مشترک مبتنی بر بوم، مهمترین ماموریت شوراهای آموزش و پرورش

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازمان دهی نماییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی عصر امروز درگردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد با بیان این که قانون شورای آموزش و پرورش قانونی خوب و مترقی است، افزود: این قانون هم روش‌های مشارکت را مشخص کرده و هم به آن مشروعیت داده است و مسیر منحصر به فرد آموزش و پرورش و تمام آحاد جامعه جهت رسیدن به موفقیت و توسعه است و بدون طی این مسیر هیچ کدام به اهداف‌مان نمی رسیم.

وی افزود: امروزه با توجه به تجربیات گوناگون و الگوهای نظری باید به یک الگوی سنجیده‌ای در بحث مشارکت برسیم و اعتقاد داریم امروز مشارکت برای ما یک امر خطیر و راهبردی است و اهداف ما درآموزش و پرورش بدون مشارکت محقق نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ماموریت اصلی ما تربیت نسل جوان است که قرار است در جامعه نقش آفرینی کنند و عنصرکلیدی برای جامعه باشند و بطور خلاصه باید انسان‌هایی تربیت کنیم که بتوانند خودکفا باشند و با دوری از انفعال و درماندگی به سمت تعالی حرکت کنند و این کار مهم بدون مشارکت امکان پذیر نخواهد بود.

وزیرآموزش‌وپرورش تاکید کرد: دانش آموزان حیاتی‌ترین دوره زندگی خود را در اختیار خانواده هستند واز همه تاثیر می‌پذیرند و ما قصد داریم او را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم پس حتما خانواده، مدرسه و جامعه باید باهم، هم‌راستا باشند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چالش‌ها و مشکلات آموزش و پرورش در طی سالیان و دهه‌های گذشته همچنان بر روی میز است و این مشکلات هنوز باقی مانده چرا که آموزش و پرورش قصد داشته خودش به تنهایی این مشکلات را حل کند و رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف بدون پیوند با جامعه رقم نخواهد خورد.

وزیرآموزش‌وپرورش یکی از ماموریت‌های شورای آموزش و پرورش را ایجاد چشم اندازهای مشترک مبتنی بر بوم دانست و گفت:  این شورا باید ظرفیت‌های جامعه را حول محورها و مسائل بکار گیرد و اگر نتوانیم به یک هدف‌گذاری و چشم انداز مشترک برسیم توفیقی حاصل نخواهد شد لذا تلاش‌های ما باید هم‌افزا باشد.

وی ادامه داد: از طریق قانون شوراهای آموزش و پرورش ارتباط و تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها برقرار می‌شود و دستگاه تعلیم و تربیت از تمرکزگرایی به سمت تمرکز زدایی حرکت می‌کند.

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: مبانی نظری و تجربیات عملی اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای رخ نخواهد داد مگرآنکه یادگیری جامعه را سازمان‌دهی نماییم و این مهم توسط آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش راهبردی، حرکت ساز، خلاق و راهگشا هستند و مشارکت یعنی اینکه ماموریت و درک خود را هم‌راستا و هم جهت کنیم تا دستیابی به اهداف مشترک میسرتر شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروزه هر کسی که از آموزش و پرورش خارج می‌شود باید دارای یک مهارت باشد، مهارتی که متناسب با منطقه و نیازهای واقعی او باشد و این مهم به او اعتماد به نفس می‌دهد و او را برای مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی آماده می‌کند.

وی گفت: برنامه ویژه مدرسه گامی در جهت تمرکززدایی است و خود مدرسه با توجه به نیازهای بومی محلی برای دو ساعت آموزشی خود برنامه‌ریزی می‌کند که بسیار می‌تواند مفید باشد.

 وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و انسان‌ها را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش در آینده آماده کند.

حاجی میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین جایگاهی که می‌تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد دستگاه تعلیم و تربیت است.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه از شوراهای برتر آموزش و پرورش و شوراهای برتر پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما