شناسهٔ خبر: 37649601 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

همه چیز درباره سامسونگ گلکسی زد فلیپ : از مشخصات فنی تا قیمت اقتصادی

محمدمصطفی آسیابی / PhoneArena

صاحب‌خبر -

سامسونگ گلکسی زد فلیپ (Samsung Galaxy Z Flip) گوشی جدید سامسونگ و نسل دوم گلکسی فولد است. پیش از رونمایی نگاهی کوتاه داریم به مشخصات فنی و قیمت این گوشی که در اطلاعات درز کرده از آن مشخص شده است.

استراتژی سامسونگ در حیطه گوشی‌های انعطاف‌پذیر روز به روز واضح‌تر شده و به نظر می‌رسد این کمپانی برای محصول منعطف جدیدش ابتکارات زیادی به خرج داده است. در حالی که تصور می‌شد گلکسی فولد 2 (Galaxy Fold 2) به صورت عمودی باز و بسته خواهد شد، اما شایعات و اخبار درز کرده می‌گویند این ویژگی ارتباطی به نسل بعدی فولد نخواهد داشت و سامسونگ گلکسی زد فلیپ دارای لولای افقی خواهد بود.

زد فلیپ که از ماه اکتبر با رمز بلوم (Bloom) شناخته می‌شد در بهار 2020 و برای رقابت با گوشی موتورولا ریزر 2019 (Motorola Razr 2019) روانه بازار خواهد شد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نام اصلی این گوشی نه فولد 2 و نه Bloom خواهد بود و در واقع هر اطلاعاتی تاکنون به فولد 2 مربوط می‌شد را باید متعلق به زد فلیپ بدانیم. گفته می‌شود این گوشی با قیمت اقتصادی‌اش گل سرسبد اسمارت فون‌های انعطاف‌پذیر خواهد بود و در مراسم Unpacked سامسونگ در بهمن ماه معرفی می‌شود. گلکسی فولد 2 نیز احتمالا در پاییز آتی و در کنار نوت 11 حضور خواهد داشت.

اما از گلکسی زد فلیپ که حدود یک ماه دیگر در کنار سه‌گانه‌ی گلکسی اس 20 معرفی خواهد شد چه انتظاراتی داریم؟ قطعا یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارزش خرید بالا در مقابل قیمت خواهد بود که در گوشی‌های منعطف امروزی اصلا دیده نمی‌شود. برای مثال گلکسی فولد 1999 دلار و هواوی میت ایکس 2499 دلار پای مشتریان آب خواهد خورد. این در حالی است که ریزر 2019 با قیمت 1499 دلاری خود قصد داشت تیر خلاصی به بقیه گوشی‌های انعطاف‌پذیر بزند و محبوب‌ترین شود، اما هنوز هم جزو گران قیمت‌ترین‌هاست.

طراحی و نمایشگر سامسونگ گلکسی زد فلیپ

سامسونگ گلکسی زد فلیپ سامسونگ گلکسی زد فلیپ

طراحی و شمایل کلی زد فلیپ را حتی از اسم آن می‌توان حدس زد. چرا که پیش از همه‌گیر شدن اسمارت فون‌ها، گوشی‌های تاشو به وفور در دست مردم دیده می‌شد و به دلیل ابعاد مناسب محبوبیت زیادی داشتند. شایعات اولیه از نمایشگر 6.7 اینچی زد فلیپ با لولای افقی خبر می‌دهند و هنگام بسته شدن آن، نمایشگر کوچک یک اینچی برای نمایش تاریخ، ساعت و آیکون نوتیفیکیشن‌ها در دسترس خواهد بود. این ایده هوشمندانه‌ای برای کاهش هزینه‌های ساخت نسبت به فولد برشمرده می‌شود و مقصود سامسونگ از زد فلیپ بیشتر راحتی در حمل آن خواهد بود تا فراهم شدن نمایشگری بزرگتر. اما برخی از مهندسان سامسونگ با این رویه جدید مخالف بودند و می‌گویند نقطه قوت اصلی یک موبایل انعطاف‌پذیر گسترده شدن فضای در اختیار کاربر است تا راحتی بیشتری هنگام کار با دیوایس فراهم شود.

آیفون 11 پرو مکس به نمایشگر 6.5 اینچی مجهز شده و ابعاد صفحه نمایش نوت 10 پلاس نیز 6.8 اینچ است. بدین ترتیب نمایشگر 6.7 اینچی زد فلیپ فاکتور شگفت‌زده کردن را ندارد، حتی اگر با نسبت صفحه متفاوتی عرضه شود. شایعات می‌گویند زد فلیپ هنگامی که جمع شده ابعادی به اندازه یک نمایشگر 3 اینچی دارد که آن را برای قرار دادن در جیب‌، کیف پول و دست‌های کوچک به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند. سامسونگ از مدت‌ها پیش مشغول به ثبت پتنت‌ها در کنار طراحی‌های مخصوص خودش بوده تا ظاهر محصول جدیدش منحصربه‌فرد باشد.

سامسونگ گلکسی زد فلیپ از پتنت تا واقعیت

سامسونگ گلکسی زد فلیپ سامسونگ گلکسی زد فلیپ

لایه محافظ نمایشگر انعطاف‌پذیر زد فلیپ نیز از جنس شیشه خواهد بود. بله درست خواندید، محافظی منعطف از جنس شیشه! به دنبال تحریم‌هایی که به دلیل مشکلات دیرینه کره جنوبی و ژاپن صورت گرفته، صادرات برخی محصولات ژاپنی به کره متوقف شده است. این تحریم‌ها سامسونگ را در سه زمینه تحت فشار قرار می‌دهد؛ برای تولید مواد پیکسل‌های پنل OLED، تولید چیپ‌های حافظه و در آخر فیلم محافظت کننده از نمایشگر گلکسی فولد.

این فیلم توسط شرکت ژاپنی Sumitomo و از پلی‌آمید با دوام بالا تولید می‌شد که در گلکسی فولد با قرارگیری روی نمایشگر از آن محافظت می‌کرد. این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای صفحه نمایش بود که در سری اول این گوشی نیز با جدا شدنش مشکلات زیادی برای نمایشگر ایجاد می‌کرد. در سری دوم گلکسی فولد این فیلم زیر لبه‌های نمایشگر فیکس شده بود و امکان بیرون آمدن آن وجود نداشت. با همه تفاسیر این فیلم چندان نقش محافظتی نداشت و کره‌ای‌ها تصمیم گرفتند در نسل‌های آتی گوشی‌های انعطاف‌پذیرشان فیلم را حذف و آن را با روکش بسیار نازک شیشه‌ای جایگزین کنند.

شیشه‌ها حتی با ضخامت 100 میکرومتری هم استحکام زیادی دارند و قابلیت استفاده در گوشی‌های منعطف را نخواهند داشت. اما سامسونگ با همکاری شرکت کره‌ای Dolnsys توانسته شیشه‌ای به ضخامت 30 میکرومتر تولید کند. این شرکت پیش‌تر نیز توانسته بود شیشه‌هایی حرارت دیده با ضخامت بسیار نازک تولید کند تا امکان استفاده در اسمارت فون‌های انعطاف‌پذیر را داشته باشند.

پر واضح است که شیشه‌های بسیار نازک که به اختصار UTG شناخته می‌شوند مقاومتی بیشتر از فیلم‌های پلی‌آمیدی گلکسی فولد خواهند داشت. اما قابلیت انعطاف‌پذیری شیشه‌ها چگونه حاصل می‌شود؟ ظاهرا رمز موفقیت آن‌ها نازکی بیش از حدشان بوده و کمپانی Dolnsys نیز بارها مقاومت شیشه‌ها در کنار انعطاف‌پذیریشان را اثبات کرده است. این کمپانی قصد دارد در سال جاری میلادی نسبت به تولید انبوه UTG اقدام کند؛ امری که به مذاق سامسونگ بسیار خوش می‌آید.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی زد فلیپ

  گلکسی زد فلیپ
نمایشگر و طراحی 6.7 اینچی 1080p از نوع Premium Hole Infinity Flex
نمایشگر ثانویه کوچک برای نمایش ساعت، تاریخ و نوتیفیکشن‌ها
هنگام بسته بودن ابعادی به اندازه نمایشگر 3 اینچی خواهد داشت
پردازنده اسنپدراگون 855
دوربین دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی اصلی
دوربین 10 مگاپیکسلی سلفی
فناوری شارژ فناوری شارژ سریع 15 واتی
مودم اتصال 4G LTE

این‌ها تنها اطلاعاتی هستند که فعلا از گلکسی زد فلیپ در دست داریم، اما قطعا سامسونگ این گوشی را به سخت افزاری قوی‌تر از W2019، گوشی تاشوی خود در سال گذشته میلادی مجهز خواهد کرد و برای آن رم و حافظه‌ای حداقل 6 و 256 گیگابایتی در نظر خواهد گرفت. دوربین W2019 نیز دوگانه بوده که هر سنسور 12 مگاپیکسل رزولوشن دارد. دوربین اصلی W2019 دهانه لنزی به ابعاد f/1.5 تا f/2.4 داشته و همچنین قابلیت‌های OIS، زوم دو برابری اپتیکال، فیلم‌برداری با کیفیت 4K 60 فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن با کیفیت 1080p و سرعت 960 فریم بر ثانیه نیز برای ثبت تصاویر بهتر کمک حال کاربر خواهند بود. باتری 3070 میلی‌آمپری دیوایس در کنار حسگر تشخیص اثر انگشت که روی لبه گوشی قرار گرفته از دیگر ویژگی‌های W2019 هستند و بدین ترتیب توقعات از زد فلیپ را بالاتر می‌برند.

قیمت و تاریخ معرفی گلکسی زد فلیپ

سامسونگ گلکسی زد فلیپ سامسونگ گلکسی زد فلیپ

اگر نگاهی دقیق به اعلامیه سامسونگ برای مراسم Unpacked داشته باشیم، متوجه می‌شویم احتمالا زد فلیپ در کنار سری گلکسی اس 20 و در تاریخ 11 فوریه (12 بهمن) معرفی خواهد شد؛ زیرا خبر از نوآوری جدیدی می‌دهد که تجربه کار با موبایل در دهه پیش رو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این ویژگی تنها مربوط به سری اس 20 نخواهد بود.

اگر زد فلیپ همراه با سری جدید اس معرفی شود، بدین ترتیب چندان بعید نیست که سامسونگ برای نونوار کردن گوشی‌های منعطفش نیز بازه‌های شش ماهه را در نظر گرفته باشد. البته این بازه ممکن است به دلیل تاخیر در عرضه نهایی فولد به دلیل مشکلات نمایشگر نیز باشد تا یک برنامه‌ریزی دقیق برای عرضه محصولات خط تولید جدید.

همان‌طور که حدود یک ماه پیش در خبری غیررسمی اعلام شد، گلکسی زد فلیپ با قیمت 857 دلار به فروش خواهد رسید و تقریبا یک دوم موتورولا ریزر قیمت خواهد داشت. با این وجود ممکن است برخی به دلیل برانگیخته کردن حس نوستالژی توسط محصول موتورولا، آن را به زد فلیپ ترجیح بدهند.

نظر شما