شناسهٔ خبر: 37649432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در ایران باید افزایش یابد

لاهیجان - ایرنا - رییس انجمن پیوند عضو ایران گفت : باید با فرهنگ سازی مناسب، اهدای عضو از افراد مرگ مغزی شده افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

رضا ملک زاده پنجشنبه در حاشیه همایش تخصصی مروری بر داروهای کاهنده ایمنی پیوند اعضا در لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: تا وقتی افراد مرگ مغزی شده بر اثر تصادفات و حوادث غیره هستند و می توان از اعضای آنها برای پیوند استفاده کرد،  نباید از دیگر روش ها استفاده نشود.

وی با اشاره به اینکه عضو فقط کلیه نیست بلکه قلب، کبد، ریه و دیگر اعضای بدن هم باید در پیوند اعضا در نظر گرفته شود،  خاطرنشان کرد : محوریت اهدای عضو باید از افراد مرگ مغزی باشد و این روند افزایش داده شود در حالی که در بسیاری از استان های ایران نه این موضوع به درستی تبیین و نه تبلیغ می شود و خود تیم های پیوند هم پیگیر برداشتن عضو از فرد مرگ مغزی شده نیستند.

وی اظهارداشت:  پیوند فقط کلیه و یا  کبد نیست بلکه بسیاری از اعضا که دچار نارسایی می شود نظیر ریه، قلب هست، لوزالمعده و روده هم پیوند می شوند.

ملک زاده افزود: سنجش اهدای عضو در دنیا با عدد پی ام پی"PMP" سنجیده می شود که به مفهوم تعداد اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر در سال که بالاترین آن به کشورهای  استرالیا و بلژیک و بعضی از کشورهای اروپای شرقی تعلق دارد و حدود ۴۰تا ۵۰ پی ام پی است یعنی در هر یک میلیون نفر ۴۰ تا ۵۰ نفر عضو اهدای می کنند در حالی که در کشور ما عدد اهدای عضو،   تازه به رقم ۱۴ نفر در هر یک میلیون رسیده است.

وی تصریح کرد: در بعضی از استان ها مانند فارس، مناطقی از خراسان و تهران و برخی از شهرها مانند شاهرود و جهرم این عدد به ۶۰تا ۷۰هم رسیده است ولی دربیشتر مناطق کشور این رقم صفر است.

رییس انجمن پیوند عضو ایران گفت: در مناطقی که اهدای عضو ندارند یا کم است، بیمار نیازمند پیوند کلیه زیاد است.

وی تصریح کرد : باید در این مناطق برروی فرهنگ سازی برای اهدا عضو تلاش گسترده ای شود و تیم های پیوند باید کار را شروع شود و در وهله بعد رسانه های گروهی مانند روزنامه ها، صداو سیما در بین مردم این عمل خیر و خداپسندانه را اشاعه دهند تا شمار اهدا کنندگان عضو به ازای یک میلیون در این مناطق زیاد شود.

وی اظهارداشت: شیراز با انجام حدود ۶۰۰ مورد پیوند کبد در سال دارای بزرگترین مرکز پیوند کبد در دنیاست که  علاوه بر پیوند این عضو سالیانه حدود ۳۵۰پیوند کلیه نیز انجام می دهد و بین ۹۴تا ۹۵درصد پیوندهای کبد از بیماران مرگ مغزی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در مرکز پیوند شیراز سال هاست که پیوند از غریبه ممنوع شده است، تصریح کرد: به همین دلیل ما در این مرکز نشان دادیم که اگر برروی این موضوع کار وفرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود مردم ایران بسیار مهربان و نوع دوست هستند واعضای نزدیکان دچار مرگ مغزی و فوت شده را در اختیار می گذارند.

وی یادآورشد: مرکز شیراز از ابتدا فعالیت تاکنون ۱۱هزار پیوند عضو انجام داده است و سالانه نیز حدود یک هزار پیوند اعم از قلب، لوزالمعده، کبد، کلیه و روده در آن انجام می شود و تنها عمل پیوندی که این مرکز انجام نمی شود مربوط به ریه است.  

همایش تخصصی یک روزه مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضاپنجشنبه با حضور متخصصان برجسته پیوند اعضای کشور و استان گیلان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان ، جمعی از پزشکان و اعضای انجمن اهدای عضو شعبه گیلان در هتل رسپینای لاهیجان برگزار شد.

نظر شما