شناسهٔ خبر: 37648309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«جاسک» در انتظار گروه‌های جهادی سراسر کشور/ «سپاه» پای کار مردم + فیلم و عکس

سیل در جاسک موجب ورود حجم وسیعی از گل و لای به منازل مردم شده که تلاش گروه‌های مردمی برای تخلیه گل و لای از منازل مردم را می‌طلبد؛ هم‌اکنون تلاش‌ها در بشاگرد بیشتر معطوف به برقراری محورهای مواصلاتی و رساندن اقلام غذایی به مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، از همان ساعات اولیه وقوع سیل در مناطق شرقی هرمزگان در جاسک و بشاگرد، سپاه‌، بسیج، هلال احمر و گروه های جهادی، امکانات و تجهیزات خود را برای کمک به مردم به میدان آوردند.

از روز دوم نیز سپاه امام سجاد (ع) و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساعات عصر به کمک مردم در مناطق سیل‌زده اقدام و تیم‌های جهادی نیز از شهرهای مختلف استان به بشاگرد و جاسک اعزام شدند.

سیل در جاسک موجب ورود حجم وسیعی از گل و لای به منازل مردم شده که تلاش گروه‌های مردمی برای تخلیه گل و لای از منازل مردم را می‌طلبد اما تلاش‌ها در بشاگرد بیشتر معطوف به برقراری محورهای مواصلاتی و رساندن اقلام غذایی به مردم است.

*سردار تنگسیری: پا به پای مردم برای عبور از مشکلات سیل ایستاده‌ایم

سردار علیرضا تنگسیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: سپاه کمک به مردم سیل‌زده در مناطق شرقی استان هرمزگان را وظیفه خود می‌داند و از همان ساعات اول به یاری مردم آمدیم و تمام امکانات خودمان را به این مناطق سیل‌زده گسیل کرده‌ایم.

وی با بیان این که شدت خسارات وارده در برخی از روستاها به حدی است که باید روستا به مکان جدیدی منتقل شود، افزود: شب گذشته در نشستی با استاندار هرمزگان و دیگر دستگاه‌های مسؤول، میزان خسارات و نحوه ادامه کار در مناطق سیل‌زده جاسک و بشاگرد را مورد بررسی قرار دادیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تصریح بر این که باید کار ویژه‌ای در مجموعه دستگاه‌های خدمات‌رسان به سیل‌زدگان برای بازگشت به زندگی عادی‌شان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ما برای بازسازی منازل مسکونی مردم و بهسازی شرایط روستاها نیز آمادگی لازم را داریم تا در کنار همت بلند مردم این منطقه، بار دیگر این روستاهای سیل‌زده را به پا کنیم و مردم زندگی خودشان را با امید و نشاط ادامه دهند.

سردار تنگسیری اضافه کرد: این روز را به خاطر داشته باشید تا ان شاءالله در آینده‌ای نزدیک در کنار هم جمع شویم و روستایی آباد و پر شور و نشاط را بار دیگر شاهد باشیم.

وی همچنین با اشاره به بخشی از خدمات سپاه به مردم سیل‌زده در شهرستان جاسک، گفت: 3 فروند بالگرد نیروی دریایی سپاه به منطقه اعزام شد و این بالگردها به طور مستمر در حال انتقال مواد غذایی و اقلام امدادی و تجهیزات به مردم روستاهای مناطق سیل‌زده هستند و پاسداران نیروی دریایی نیز در قالب گروه‌های مختلف مهندسی و لجستیک و امداد و ... در کنار مردم حضور دارند.

 

 


فرمانده نیروی دریایی سپاه به حضور دهها گروه جهادی در مناطق سیل‌زده و پیش از آن برای کمک به ارتقای زندگی مردم و رفع مشکلات آنان نیز اشاره‌ای کرد و خاطرنشان ساخت: جوانان پرشور بسیاری با همت و اراده بلند خود در راهند تا خودشان را به شرق هرمزگان برسانند تا در کنار گروه‌های جهادی موجود، به حل مشکلات مردم و تخلیه گل و لای از زندگی مردم سیل‌زده و شستن فرش‌ها و ترمیم منازل و ... کمک کنند و ما نیز به عنوان نیروی دریایی سپاه کنار مردم خواهیم بود تا این بحران نیز به لطف خدا عبور کنیم.

*روشنایی به 72 روستای «بشاگرد» بازگشت/ تا پایان امروز تمام «گافر» برق‌دار می‌شود

محمدامین ذاکری در گزارش و ارائه عملکرد مجموعه برق در سیل اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بشاگرد ضمن تقدیر از پرسنل و پیمانکاران تحت پوشش این مدیریت گفت: در پی بارندگی و سیل چند روز اخیر خسارت زیادی به تأسیسات برق وارد شد به طوری که سیل باعث خاموشی حدود ۹۰ روستا در شهرستان بشاگرد شده بود.

مدیر اداره برق شهرستان بشاگرد اظهار داشت: با تلاش و پشتکار پرسنل و پیمانکاران برق در منطقه و با استفاده از ۸ اکیپ عملیاتی و  ۱۰ دستگاه خودرو سبک و ۴ دستگاه خودرو سنگین  برق ۷۲ روستا تا کنون وصل شده است.

وی تصریح کرد: در حال رفع عیب برق ۱۸ روستا در شهرستان هستیم که انشالله تا امروز این تأمین برق روستاها به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

 

 


ذاکری ادامه داد: در این عملیات که به‌صورت جهادی انجام پذیرفت موجب اصلاح حدود ۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۸۰۰ متر شبکه فشار ضعیف و تعویض سه دستگاه ترانسفورماتور برق گردید.

مدیر اداره برق شهرستان بشاگرد عنوان داشت: در برخی از مناطق سیل‌زده که امکان تردد با خودرو نبود نیروهای ما حتی با استفاده از موتورسیکلت خودشان را به منطقه رساندند و خدمات‌رسانی کردند.

ذاکری در ادامه گفت: با توجه به اینکه راه ارتباطی بسیاری از روستاهای سیل‌زده در بشاگرد مسدود است کار و خدمات‌رسانی به این مناطق بسیار دشوار و باید جهادی وارد عمل شد.

وی ابراز کرد: با وجود تمامی این مشکلات، پرسنل برق بشاگرد شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و ان‌شاءالله مشکل برق روستاها تا امروز حل می‌شود.

مدیر اداره برق شهرستان بشاگرد در پایان یادآور شد: تلاش‌های جهادی مجموعه فرمانداری و تمامی اعضای مدیریت بحران در شهرستان بشاگرد ستودنی است و از حمایت‌های فرماندار این شهرستان کمال تشکر را دارم.

*توزیع روزانه 3 هزار دست غذای گرم بین سیل‌زدگان

منوچهر دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی فارس به منطقه سیل‌زده جاسک اظهار داشت: از همان روز نخست در کنار برادران سپاه، ارتش و هلال احمر در مناطق مختلف جاسک حاضر شدیم و مشغول خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده هستیم.

وی افزود: گروه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در هرمزگان در حال حاضر در مناطق مختلف جاسک مشغول پاکسازی و نوسازی منازل مردم سیل‌زده هستند.

مدیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هرمزگان گفت: اقلام امدادی از جمله پوشاک، مواد غذایی و بهداشتی ظهر امروز توسط کامیون‌های این ستاد وارد جاسک شد و هم‌اکنون در حال ارسال به مناطق سیل‌زده است.

دانشمند به توزیع غذای گرم توسط این ستاد بین سیل‌زدگان اشاره کرد و افزود: 4 شبانه‌روز است که روزانه سه هزار پخت غذای گرم توسط این ستاد به‌همراه توزیع صبحانه در حال انجام است و امروز نیز مجدد آشپزخانه‌ها و نانوایی‌ها تجهیز شدند و تمامی منطقه تحت پوشش است.

*تا رفع مشکلات کنار مردم می‌مانیم

سردار اباذر سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: از همان ساعات اولیه وقوع سیل در مناطق شرقی هرمزگان در جاسک و بشاگرد، سپاه‌های شهرستانی مأمور شدند تا امکانات و تجهیزات خود را برای کمک به مردم به میدان بیاورند.

وی افزود: از روز دوم نیز سپاه امام سجاد (ع) و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساعات عصر به کمک مردم در مناطق سیل‌زده اقدام و تیم‌های جهادی نیز از شهرهای مختلف استان به بشاگرد و جاسک اعزام شدند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) با بیان این که هم اکنون 30 گروه جهادی از شهرهای بندرعباس، رودان، میناب، بندرخمیر و سیریک برای امدادرسانی به روستاهای جاسک اعزام شده‌اند و شمار بیشتری از نیروهای جهادی نیز در نوبت اعزام به مناطق سیل‌زده هستند، خاطرنشان کرد: سیل در جاسک موجب ورود حجم وسیعی از گل و لای به منازل مردم شده که تلاش گروه‌های مردمی برای تخلیه گل و لای از منازل مردم را می‌طلبد اما تلاش‌ها  در بشاگرد بیشتر معطوف به برقراری محورهای مواصلاتی و رساندن اقلام غذایی به مردم است.

 

 


*هر روستا یک گروه جهادی

سردار سالاری با اشاره به ایجاد دو قرارگاه پشتیبانی در لیردف و گابریک برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده جاسک، اضافه کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر روستا یک گروه جهادی مستقر شده و به یاری مردم شرایط زندگی را برای استقرار و بازگشت به خانه‌هایشان فراهم کنند.همچنین تاکنون صدها بسته غذایی و هزاران بسته آب معدنی و کیسه‌های آرد در میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: انتقال مواد غذایی نیز به مناطق سیل‌زده از زمین و آسمان ادامه دارد و در روز چهارشنبه 7 سورتی پرواز بالگرد در جاسک و بشاگرد داشته‌ایم که حجم وسیعی از اقلام مورد نیاز مردم را به روستاها منتقل کرده‌اند و از طریق راه‌های زمینی نیز در حال امدادرسانی به مردم هستیم.

*تمرکز بر راه‌های مسدود شده بشاگرد

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سپاه در مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان را گشودن مسیرهای مواصلاتی به روی مردم روستاهای بخش گافر و پارامون عنوان کرد و بیان داشت: از صبح 5شنبه تجهیزات لجستیکی از جمله چندین دستگاه لودر و کمپرسی سپاه نیز به منطقه بشاگرد خواهند رسید تا به برقراری جاده‌ها در این منطقه کمک کنند.

سردار سالاری ادامه داد: بالگردهای سپاه نیز تا بازگشایی جاده‌ها در منطقه باقی خواهند ماند تا کار آذوقه‌رسانی به روستاهای سیل‌زده را انجام دهند.

وی با بیان این که تقسیم کار خوبی میان نیروی دریایی سپاه و سپاه امام سجاد (ع) برای خدمات رسانی به مردم در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر و استانداری هرمزگان در جریان است، گفت: به مردم قول می‌دهیم تا عادی شدن شرایط زندگی‌شان و فراتر از آن تا بازسازی و بهسازی منازل آنان در کنار آنها خواهیم ماند همان طور که اکنون نیز در اهواز و مناطق سیل‌زده خوزستان هنوز حضور داریم و در حال مرمت منازل مردم و ساخت منازل مسکونی آسیب‌‌دیده در سیل خوزستان هستیم.

 

 


*امکانات مورد نیاز مردم

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان تصریح کرد: در شرایط حاضر مهم‌ترین نیاز مردم سیل‌زده موکت، زیرانداز، لوازم گرمایشی، پتو و مواد غذایی است چرا که بسیاری از هم‌استانی‌های عزیزمان در مناطق روستایی جاسک و بشاگرد در اثر سیل زندگی خود را کاملا از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: اولویت نیازهای مردم در جاسک عمدتا لوازم منزل و در بشاگرد مواد غذایی است که از مردم خوب و پر مهر استان و کشورمان نیز می‌خواهم که به یاری عزیزان سیل‌زده بیایند.

*اعزام تیم‌های جهادی از دانشگاه امام حسین (ع)

سردار سالاری همچنین از اعزام چند تیم جهادی از دانشگاه امام حسین (ع) سپاه به مناطق سیل‌زده جاسک خبر داد و عنوان داشت: دامنه بحران بسیار گسترده و حجم خسارات به مردم بالاست و باید دولت تدابیر ویژه‌ای برای جبران خسارات مردم و کمک به آنها برای بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی بیاندیشد و ما نیز آمادگی داریم تا ساخت و ساز و بهسازی منازل سیل‌زدگان مشارکت کنیم.

*عملکرد مسئولان در سیل اخیر بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان از مناطق سیل زده شهرستان های جاسک و بشاگرد بازدید کرد و به صورت میدانی و از نزدیک آخرین وضعیت این مناطق را مورد ارزیابی قرار داد.

وی ضمن حضور سرزده در محلات آسیب دیده این شهرستان‌ها و روستاهای همجوار با مردم این مناطق گفت و گو کرد و در جریان آخرین اقدامات انجام شده در خصوص لایروبی و خروج آب و گل و لای از مناطق مسکونی و روند امدادرسانی قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در جمع مردم و اعضای شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهرستان جاسک اظهار داشت : اگر چه سیل  اخیر تلخی‌هایی را به همراه داشت و خسارات زیادی به زندگی و کسب و کار مردم وارد کرد، اما حضور گروه های جهادی، بسیجیان مخلص، سپاهیان، ارتشیان و مسئولان و اقشار مختلف دوشادوش یکدیگر، جلوه ای مثال زدنی از همراهی و همدلی همگانی را به نمایش گذاشت.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان با بیان اینکه سرعت عمل مسئولان در اینگونه حوادث بسیار مهم است، تصریح کرد: آسیب شناسی حادثه سیل اخیر در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفته تا به دور از فضای هیجانی و رسانه‌ای مشخص شود که آیا مسؤولین و دستگاه های متولی، وظایف خود را در زمینه پیش بینی، پیشگیری و کاهش آسیب ها انجام داده‌اند یا خیر؟ 

صالحی در ادامه افزود: انتظار می رود که دستگاه های اجرایی، مسؤولان مناطق حادثه دیده و حتی سازمان‌های مردم نهاد فعال و دغدغه مند نیز در همین مسیر گام بردارند.

 

 

 


انتهای پیام/3264

نظر شما