شناسهٔ خبر: 37647890 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرانم! کبوتران مهاجر را در خاکت به امانت سپردیم

استان ها - ایرنا - ایرانمان، این روزها داغدار است. داغدار داغ هایی که یکی پس از دیگری دامنش را گرفت و سوزاند. مهم نیست از چه نژادی، چه مذهبی، چه دینی و اهل کجا باشی که همه جای ایران سرای من است و هر عزیزی از هر گوشه ای از وطن، پر بکشد، همه ما را غصه دار می کند.

صاحب‌خبر -

برخی اهل دل به سایرین نصیحتی می کنند که «دل قوی دار» اما مساله این است که همه ما اهل دل نیستیم که دلی قوی داشته باشیم. دلمان با شنیدن یا دیدن هر واقعه ای اسفناک، می لرزد، می شکند، فرو می ریزد و پودر پودر می شود. آخر، دلمان تنگ می شود برای رفتگانمان. مثل وقتی که شنیدیم بامداد هجدهم دیماه ۱۷۶ مسافر یک هواپیمای بوئینگ اوکراینی به آسمان پر کشیدند و از میان ما رخت بربستند.

از آن روز تا به امروز و شاید روزهای دیگر، یکی یکی، پرنده های مهاجرمان را درگوشه ای از خاک ایرانمان دفن می کنیم و ایران، بار دیگر افسوس عزیزانی را می خورد که برخی شان نخبه بودند و شاید بشریت امیدها به آنان داشت.

امروز- بیست و ششم دیماه -  ما مردم پارسی، شماری از کبوتران مهاجرمان را تا خانه ابدیشان مشایعت کردیم و باقی مانده جسمشان را به خاک سرد سپردیم، باشد که روحشان آزاد شود از دنیای دون و تو ای ایرانم! دل قوی دار که کبوتران مهاجرت را در خاکت به امانت سپردیم.

امروز، آخرین پنجشنبه ماه دی است که شماری دیگر از شهدای سانحه هوایی پرواز بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی را تشییع و دفن کردیم. اما چقدر خوب است که در کنار خانواده های داغدیده شان هستیم تا از سخت ترین مرحله زندگیشان عبور کنند. خدا به آنان صبر بدهد.

امروز، شهیدان آروین مرتب، آیدا فرزانه، فریده غلامی، رزگار و ژیوار رحیمی، میلاد قاسمی آریان، میلاد نهاوندی، امیر حسین قربانی به خاک سپرده شدند.

همچنین شهیدان زهرا حسنی سعدی  و محمد صالحه، محمد امین بیروتی، محمد رضا کدخدایی، سارا حمزه ای، امیر حسین و عسل اویسی، فاطمه محمودی، محمد حسین و زینب اسدی لاری، روجا آزادیان، سید زهرا نقیبی، میترا احمدی، بهاره حاج اسفندیاری و آنیسا صادقی و الناز نبیی  هم دیگران یاران سفرکرده ای بودند که پیکر پاکشان امروز تشییع و به خاک سپرده شد.

استان اصفهان به تنهایی ۱۱ شهید را عصر پنجشنبه در خاک خود جای داد. شهیدان فرزانه نادری، سید نوژن صدر، امیر اشرفی، فاطمه قاسمی، منصور اثنی عشری، سید مهران ابطحی، سید مهدی امامی، ساجده سرائیان، محمود عطار، شکوفه چوپان‌نژاد و مهدی اسحاقیان شهدای استان اصفهان بودند.

شهیدان  آروین مرتب و آیدا فرزانه

امروز سنندج آیین تشییع و خاکسپاری شهید آروین مرتب و شهیده آیدا فرزانه را شاهد بود. مردم سنندج، این دو یار را تا قطعه یک گلزار بهشت محمدی این شهر همراهی کردند.

آروین مرتب، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق-کنترل، سال ۱۳۸۹ دانشگاه علم و صنعت ایران بود. زنده یاد مرتب در مقطع دکتری دانشگاه تکنولوژی کِبِک تحصیل می‌کرد و مهندس ارشد شرکت ایتون کانادا بود. وی به همراه همسرش آیدا فرزانه دانش آموخته دانشگاه کبک در هواپیمای اوکراینی حضور داشت.

شهیدان فریده غلامی، رزگار و ژیوار رحیمی

کردستان  و کرمانشاه سه جانباخته این سانحه را هم در دل خود نهفته دارد. رزگار و فرزندش ژیوار در گوشه ای دیگر از این خاک – سقز – به خاک سپرده شدند.

فریده غلامی همسر رزگار و مادر ژیوار را به زادگاهش  - شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه – بردند و ایین تشییع و خاکسپاری نیز برای او برگزار شد.

فریده، همسر رزگار را می گویند بارشیشه داشت و دوران بارداری خود را می گذراند. فریده قرار بود برای ژیوار، خواهر یا برادری را به دنیا بیاورد که متاسفانه با جنین خود در این سانحه فوت کرد.

او دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی، ورودی ۱۳۸۱ دانشگاه علم و صنعت ایران و در کانادا تکنسین یک شرکت برق بود.

رزگار رحیمی، همسر فریده هم دانشجوی دکترای الکترونیک کانادا، استاد دانشگاه و پژوهشگر بود. او دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق- مخابرات دانشگاه علم و صنعت بود که به صورت دوره‌ای در دانشگاه اُنتاریو تدریس داشت.

شهید میلاد قاسمی آریان

و اما در سبزوار خراسان رضوی، پیکر نخبه ای دیگر امروز پنجشنبه تشییع و خاکسپاری شد. پیکر شهید «میلاد قاسمی آریان» پس از تشییع در گلزار شهدای شهر سبزوار به خاک سپرده شد.

میلاد قاسمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه گوئلف کشور کانادا بود. کسب مدال طلای المپیاد ریاضی و کسب مقام سوم مسابقات قرآنی خراسان رضوی بخشی از افتخارات میلاد بود.

شهید میلاد نهاوندی

ملایر در آخرین پنجشنبه دیماه با میلاد نهاوندی، دیگر جانباخته سانحه هواپیمایی اخیر وداع کرد.

شهید نهاوندی ۳۴ ساله و یگانه فرزند خانواده بود. میلاد، داشت آخرین سال دانشجویی خود را در مقطع دکترای مهندسی شیمی در کانادا می گذراند.

شهید امیر حسین قربانی

امیر حسین، دیگر نخبه کشورمان هم داشت در مقطع دکترای رشته بیوشیمی دانشگاه «مانیتوبا» در کانادا درس می خواند که متاسفانه او نیز مسافر پرواز هواپیمای اوکراینی بود  که در بهاباد  یزد به خاک سپرده شد .

می گویند امیر حسین زاده چهارم خرداد ۱۳۷۷ بود.

شهیدان زهرا حسنی سعدی  و محمد صالحه

امروز آستان مبارک حضرت معصومه (س) قم هفت شهید سانحه هوایی اخیر را در آغوش خود جای داد.

زهرا حسنی سعدی، ورودی سال ۱۳۹۲ کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بود که به همراه همسرش محمد صالحه دیگر دانش آموخته این دانشگاه در سانحه سقوط هواپیما به شهادت رسیدند. آنها زاده استان قم بودند.

حسنی سعدی، فرزند شهید حجت الاسلام حسنی سعدی فرمانده اسبق بسیج استان کرمان بود. همچنین محمد صالحه ورودی ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی کامپیوتر و ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد همین رشته در شریف بود. شادروان صالحه یکی از قوی‌ترین برنامه‌نویسان ایرانی بود که تحصیلات دکتری را در دانشگاه تورنتوی کانادا می گذراند. او در کانادا جلسه‌ قرآن برگزار می کرد و قصد داشت پس از اتمام دکتری به ایران بازگردد. مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر سال ۸۲، مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال سال ۲۰۰۴، مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی امداد سال ۲۰۰۷، مقام هفتم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا سال ۲۰۰۹ و مدال طلای المپیاد دانشجویی کامپیوتر ۱۳۸۹ بخشی از افتخارات علمی شهید صالحه بود.

محمد و زهرا را می گویند که پس از مراسم عقد به گلزار شهدای کرمان رفته بودند و در آنجا سردار شهید قاسم سلیمانی را دیدند و با او عکس یادگاری گرفته بودند  که تصویرشان در فضای مجازی منتشر شده است.

شهید محمد امین بیروتی

محمد امین بیروتی، اهل استان قم  ورودی سال ۹۲ رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بود که برای تحصیل در رشته فیزیک دانشگاه تورنتوی کانادا تحصیل می کرد؛ او اهل استان قم و دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گلستان بود. محمد امین در بارگاه حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

شهیدان محمد رضا کدخدایی، سارا حمزه ای، امیر حسین و عسل اویسی

سارا حمزه ای و امیر حسین اویسی، زوج جوان قمی  بودند که با فرزندشان، عسل در بارگاه حضرت معصومه (س) به خواب ابدی فرو رفتند.

امروز بارگاه حضرت معصومه یک کبوتر مهاجر دیگر را هم به ساکنان حرم دعوت کرد و آن محمد رضا کدخدایی بود.

شهیدان فاطمه محمودی، محمد حسین و زینب اسدی لاری

آستان مقدس امامزاده صالح‌(ع) تجریش پیکر پاک سه شهید دیگر سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین را در آخرین پنجشنبه دیماه  در خاک خود جای داد.

محمد حسین و زینب، خواهر و برادری بودند که با هم در رشته پزشکی در کانادا درس می خواندند. این دو شهید فرزندان دکتر محسن اسدی لاری، مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز محسوب می شدند.

شهیده فاطمه محمودی دیگر ساکن جدید امامزاده صالح بود که پیکر پاکش بر دوش مردم مهربان تجریش راهی خانه ابدی شد.

شهید روجا آزادیان

پیکر شهید روجا آزادیان یکی از سه شهید مازندرانی سانحه هوایی اخیر در گلزار ملامجدالدین ساری به خاک سپرده شد.

روجا  آزادیان دارای مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت بهشهر بود. او به همراه همسرش در کانادا اقامت داشت و برای تعطیلات سال نو میلادی برای  دیدار با  خانواده اش به ایران سفر کرده بود.

شهیدان سید زهرا نقیبی، میترا احمدی، بهاره حاج اسفندیاری و آنیسا صادقی

زهرا نقیبی دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشکده عمران امروز در همدان به خاک سپرده شد. زهرا نقیبی با همسرش محمد عباسپور به ایران سفر کرده بود.

بهاره حاج اسفندیاری دانش آموخته مهندسی عمران دانشگاه تهران بود که  به همراه دختر ۱۱ ساله اش، آنیسا و همسرش محمد مهدی صادقی به ایران آمده بودند. بهاره برای تحصیل در رشته فوق لیسانس عمران به کانادا رفته بود.

بهاره و آنیسا را امروز در همدان تشییع کردند و مردم این مادر و دختر را تا خانه ابدیشان همراهی کردند.

امروز همدان مهاجر دیگری را هم به خاک سپرد و آن کسی نبود جز میترا محمدی، دیگر مسافر آخر پرواز ۷۳۷ بوئینگ اوکراینی.
 

شهید الناز نبیی

الناز نبیی نیز ورودی سال ۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف بود پیکر این شهیده  امروز در زنجان تشییع و به خاک سپرده شد.


شهیدان فرزانه نادری، سید نوژن صدر، امیر اشرفی، فاطمه قاسمی، منصور اثنی عشری، سید مهران ابطحی، سید مهدی امامی، ساجده سرائیان، محمود عطار، شکوفه چوپان‌نژاد و مهدی اسحاقیان شهدای استان اصفهان

عصر پنجشنبه امروز هم در استان اصفهان ۱۱ پیکر به خاک سپرده شدند. ۹ پیکر در گلزار شهدای اصفهان ، یک پیکر در درچه و دیگری در نجف آباد، آرمید.

شهید مهدی اسحاقیان درچه 

شهید مهدی اسحاقیان درچه ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، اهل اصفهان و مشغول به تحصیل در مقطع دکتری دانشکده مهندسی دانشگاه مک‌مستر بود. مردم درچه، مهدی را در این شهر تا خانه ابدی اش بدرقه کردند.

دانشگاه  مک مستر با صدور پیام تسلیتی برای از دست دادن دانشجویان ایرانی خود، نوشت: ما اندوه بسیار خود و جامعه دانشگاهی را به اشتراک می‌گذاریم زیرا دانشگاه "مک‌مستر چند تن از اعضای خود را در سانحه هوایی ایران از دست داده است. دیوید فارر، رییس دانشگاه مک‌مستر هم اظهار کرده بود که جامعه دانشگاهی ما به هم پیوسته است و از دست دادن سه تن از این جامعه برای ما غم بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

شهید شکوفه چوپان نژاد

شکوفه چوپان نژاد متخصص زنان و زایمان بود که در یک کلینیک پزشکی در ادمونتون کانادا کار می کرد. پیکر این شهید را نیز در نجف آباد به خاک سپردند.

امیر اشرفی حبیب آبادی ، منصور اثنی عشری اصفهانی، مهران ابطحی فروشانی ، ساجده سرائیان  هم از شهدای اصفهانی بودند که امروز  در گلزار شهدای اصفهان در خاک آرمیدند.

شهید امیر اشرفی حبیب آبادی

شهید امیر اشرفی حبیب آبادی ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بود . او دبیری انجمن اسلامی دانشجویان زوریخ را برعهده داشت که به همراه همسرش در این سانحه جان باخت.

شهید منصور اثنی عشری اصفهانی

شهید منصور اثنی عشری اصفهانی، ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی ارشد مهندسی عمران این دانشگاه بود. او را در گلزار شهدای اصفهان به خاک سپردند.

سید مهران ابطحی فروشانی

سید مهران ابطحی فروشانی زاده اصفهان و دانش آموخته مهندسی عمران دانشگاه تهران بود. پیکر این شهید هم در گلزار شهدای اصفهان آرمید.

ساجده سرائیان

ساجده سرائیان، دیگر شهید اصفهان، در رشته مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران درس خواند و دانشجوی ورودی جدید دانشگاه وسترن کانادا بود که روی این دانشگاه را ندید. او قرار بود در رشته مهندسی شیمی مقطع کارشناسی این دانشگاه تحصیل کند.
سید نوژن صدر، فرزانه نادری، فاطمه قاسمی و سید مهدی امامی نیز دیگر شهدای امروز گلزار شهدای اصفهان بودند.

بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه جاری تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن به شهادت رسیدند. این هواپیما بر اثر خطای انسانی و به صورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۶ مسافر ایرانی این پرواز جان باختند.

نظر شما