شناسهٔ خبر: 37643002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگرانی از طوفان شمال سوریه

تحليل الميادين از منافع مشترک اسرائيل و ترکيه در سوريه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: اسرائیل و ترکیه منافع مشترکی در بحرانی نگه داشتن اوضاع سوریه و تضعیف دمشق دارند
به گزارش آریا؛ شمال و شرق سوریه بار دیگر به آزمونی برای انگیزه‌های بازیگران در این کشور تبدیل شد. اسرائیل از آسمان مناطق در کنترل نظامیان آمریکایی در التنف استفاده کرد تا پیام انفجاری بفرستد و حمله هوایی به پایگاه تی فور در استان حمص را اجرا کند. این بار اقدامات آمریکا و اسرائیل با تهدیدات جدید ترکیه همراه شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و وزیر دفاع او، تهدیداتی را علیه سوریه مطرح کردند و بار دیگر با قدرت از ایجاد منطقه امن در سوریه سخن گفتند. آنکارا می‌گوید به گفتگو با مسکو در این باره ادامه می‌دهد. تنش آفرینی اسرائیل و ترکیه علیه سوریه، مبتنی بر محاسبات قابل درکی است. به سود ترکیه است که اوضاع شمال سوریه به همین صورت باقی بماند و دمشق نتواند سرزمین خود را آزاد کند و به نبرد‌ها پایان دهد. اسرائیل هم با شعار جلوگیری از تثبیت حضور ایران در سوریه، به دنبال تضعیف ارتش سوریه و حکومت این کشور است و می‌خواهد گروه‌های مسلح به عنوان اهرم فشار علیه دمشق باقی بمانند.
در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین وجود منافع مشترک بین اسرائیل و ترکیه در این باره روشن است، اما سؤالات زیادی درباره آن وجود دارد. برگزاری نشست سه جانبه بین مسئولان اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه چه پیامدی خواهد داشت؟ درست است که اطلاعات موجود همواره حاکی از دیدار‌هایی بین دو طرف بود، اما اعلام علنی برگزاری این دیدار و به طور مشخص از طرف سوریه، حامل پیام آشکاری است. آیا این دیدار، مانور جدید ترکیه در سایه نشانه‌ها در مورد امکان بروز درگیری بین ارتش‌های سوریه و ترکیه است؟ احتمال وقوع چنین درگیری مستقیمی تا چه اندازه است و روسیه در آن چه نقشی خواهد داشت؟ به ویژه آنکه ایران به سوریه تضمین داد تا زمان خروج همه دشمنان، در این کشور باقی بماند. نقش روسیه در برابر تشدید احتمالی حملات اسرائیل به آنچه حضور ایران در سوریه می‌خواند، چگونه خواهد بود؟ طوفان شمال سوریه ممکن است همه منطقه را فرا بگیرد.

نظر شما