شناسهٔ خبر: 37638485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار هرمزگان:

آخرین خبرها از مناطق سیل زده هرمزگان؛ برق ۷۲ روستای بشاگرد وصل شد/ اوضاع روستاهای سیل زده بشاگرد بحرانی است

استاندار هرمزگان گفت: وضعیت روستا‌ها و مناطق آسیب دیده از سیل برای بهبود شرایط به طور مستمر رصد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، وقوع سیل در هرمزگان به هفتمین روز خود رسید ، حالا مردم هرمزگان مانده اند و ویرانی هایی که باید برای بازسازی آن فکری شود. 

ادامه امداد رسانی به مناطق سیل زده جاسک

محمد رادمهر، فرماندار شهرستان جاسک از ادامه امدادرسانی زمینی و هوایی به مناطق سیل زده این شهرستان خبر داد.

رادمهرگفت: برق ۴۹ روستای سیل زده این شهرستان وصل شده است.

او افزود: برق رسانی به ۱۲ روستای باقیمانده هم به علت کوهستانی و صعب العبور بودن جاده‌ها به کندی صورت می‌گیرد.

فرماندار جاسک گفت: اکنون به ۵۷ روستای سیل زده با تانکر آبرسانی می‌شود و آب آشامیدنی شهر جاسک نیز به علت آسیب دیدگی تاسیسات پمپاژ، در برخی مناطق نوبت بندی است.

رادمهر افزود: با تلاش نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران و گروه‌های جهادی، روزانه در هر وعده غذایی هشت هزار و ۵۰۰ دست غذای گرم بین مردم توزیع می‌شود.

او گفت: با ایجاد ۴ اقامتگاه هر یک به ظرفیت ۶۰۰ نفر، اهالی روستا‌های محاصره در سیل اسکان داده شدند.

رادمهر افزود: اکنون امداد رسانی به مناطق سیل زده جاسک، روزانه با ۵ سورتی پرواز ادامه دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در بازدید از مناطق سیل زده هرمزگان گفت: بیش از دو هزار نفر نیروی انسانی و شش فروند بالگرد نیروی دریایی ارتش، کار امداد رسانی به مناطق سیل زده را برعهده دارند.

امیردریادار حسین خانزادی افزود: پراکندگی و وجود کانون‌های جمعیتی کوچک، کار امدادرسانی را با سختی روبرو کرده و نیاز به کمک بخش‌های دولتی است.

برخی از اهالی روستای سدیج در ۸۵ کیلومتری شرق جاسک با بیان اینکه کمک‌های مردمی بیشتر از کمک‌های هلال احمر است مهم‌ترین مشکل خود را در سیل اخیر ازدست دادن منازل مسکونی اعلام و خواستار کمک‌های دولتی در این زمینه شدند.

برق ۷۲ روستای سیل زده وصل شد/ ۱۸ روستای دیگر تا فردا برق دار می‌شوند

محمدامین ذاکری، مدیر اداره برق شهرستان بشاگرد گفت: برق ۷۲ روستای سیل زده این شهرستان وصل شده است.

ذاکری افزود: اتصال برق این روستا‌ها با تلاش هشت گروه عملیاتی و چهارده دستگاه خودروی سبک و سنگین صورت گرفت.

او گفت: تاکنون حدود ۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۸۰۰ متر شبکه فشار ضعیف برق اصلاح و سه دستگاه ترانسفورماتور تعویض شده است.

مدیر اداره برق شهرستان بشاگرد افزود: اکنون درحال رفع مشکل برق ۱۸ روستای دیگر هستیم و پیش بینی می‌شود فردا برق روستا‌های سیل زده بشاگرد صد در صد وصل شود.

ذاکری گفت: به علت بسته بودن راه‌های ارتباطی روستا‌های سیل زده، در برخی از مناطق که امکان رفت و آمد با خودرو وجود نداشت، نیرو‌ها با استفاده از موتورسیکلت در منطقه حضور یافتند.

او افزود: سیل موجب خاموشی حدود ۹۰ روستا شهرستان بشاگرد شده بود.

خسارت سیل در حوزه کشاورزی قشم چقدر است؟

مالک یزدان‌پناه رئیس اداره جهاد کشاورزی قشم صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارش اخیر باران و وقوع سیل در حوزه کشاورزی شهرستان قشم چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خسارات بر جای گذاشته که بیشترین آن در بخش باغات است.

او بیان کرد: باغات ۸۰ هکتار از اراضی جزیره قشم را به خود اختصاص داده‌اند که به ۳۰ درصد از آن‌ها خسارت وارد شده و ارزش ریالی آن بنابر اعلام نظر کارشناسان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی قشم افزود: همچنین مزرعه توت‌فرنگی قشم ۲۰۰ میلیون ریال خسارت دیده است.

یزدان‌پناه ادامه داد: خسارت در بخش هفت هکتاری زیرکشت سبزیجات برگی و آلوئه‌ورا نیز ۴۰ درصد معادل ۴۰۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

او تصریح کرد: همچنین هفت نفر شتر، یک گاو و ۱۳ راس دام سبک نیز به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تلف شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی قشم گفت: ۴۰۰ متر از ساختمان دامداری نیز به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال دچار خسارت شده است.

یزدان‌پناه تاکید کرد: ارزیابی خسارات همچنان ادامه دارد و مجموعه جهاد کشاورزی تلاش می‌کند از طریق تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در جبران خسارت‌های ایفای نقش کند، اما باید گرایش به استفاده از پوشش‌های بیمه در فعالان این حوزه تقویت شود.

وضعیت مناطق سیل زده به طور مستمر رصد می‌شود

فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست ستاد مدیریت بحران استان که در شهرستان جاسک برگزار شد، گفت: وضعیت روستا‌ها و مناطق آسیب دیده از سیل برای بهبود شرایط به طور مستمر رصد خواهد شد.

همتی افزود: تمامی توان و ظرفیت‌های استان برای ارائه خدمات و امداد رسانی به مناطق سیل زده به کار گرفته شده است.

او گفت: همه دستگاه‌ها و نهاد‌های استان با وحدت و همدلی برای خدمت‌رسانی به مردم در این مناطق پای کار هستند و از تلاش آنها به ویژه نیروی دریایی سپاه و ارتش که امکانات خود را در این راستا به کار گرفته اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

استاندار هرمزگان افزود: بر اثر وقوع سیل خسارت‌هایی زیادی به جاده ها، تاسیسات آب، برق و تلفن، خانه‌ها و لوازم مردم، زمین‌های کشاورزی، قایق‌های صیادی، مدارس و دیگر بخش‌ها در روستا‌های سیل زده شرق هرمزگان از جمله در شهرستان جاسک وارد شده است.

همتی گفت: باید به سرعت برآورد دقیق از میزان خسارت‌ها انجام شود تا گزارش آن به وزارت کشور و دولت ارائه و اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت‌ها تخصیص یابد.

او افزود: پیش از وقوع این سیل آمادگی کامل وجود داشت و از طریق ستاد مدیریت بحران استان هشدار‌های لازم اعلام شده بود و پس از آن نیز همه نیرو‌ها و دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی دریایی سپاه و ارتش و نیرو‌های سپاه امام سجاد (ع) استان و بسیج به همراه خود مردم پای کار آمده اند و ستاد مدیریت بحران استان نیز به صورت میدانی در این مناطق حضور یافته و در حال ارائه خدمات و امداد رسانی هستند.

استاندار هرمزگان یکی از مهمترین راهکار‌ها جهت کنترل و مهار سیلاب در این منطقه را احداث چندین سد برشمرد و گفت: طرح‌هایی برای احداث تعدادی سد در این منطقه وجود دارد که باید سریعا نسبت به ساختن این سد‌ها بر روی رودخانه‌های بزرگ این منطقه اقدام شود تا ضمن مهار و کنترل آب در زمان وقوع سیلاب، از آب ذخیره شده در این سد‌ها برای کشاورزی و شرب نیز استفاده شود.

همتی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان پیگیری، نظارت و ارزیابی دقیق از اقدامات برای بهبود شرایط مناطق سیل زده شرق هرمزگان را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام/ب

نظر شما