شناسهٔ خبر: 37622403 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

برنی ایبینی و کریستین اوساگوآنا دو بازیکن نیجریه‌ای که در پنجره نقل‌و‌انتقلالاتی نیم‌فصل لیگ برتر به دو تیم محبوب پایتخت پیوستند. بازیکنانی که با مرور کارنامه‌شان می‌توان این پیش‌بینی را داشت که تجربه همیشگی خرید‌های خارجی - البته به جز چند مورد استثنا - در مورد این دو عزیز هم تکرار خواهد شد. بدون رزومه، بدون افتخار و با آمار ناامیدکننده.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: برنی ایبینی و کریستین اوساگوآنا دو بازیکن نیجریه‌ای که در پنجره نقل‌و‌انتقلالاتی نیم‌فصل لیگ برتر به دو تیم محبوب پایتخت پیوستند. بازیکنانی که با مرور کارنامه‌شان می‌توان این پیش‌بینی را داشت که تجربه همیشگی خرید‌های خارجی - البته به جز چند مورد استثنا - در مورد این دو عزیز هم تکرار خواهد شد. بدون رزومه، بدون افتخار و با آمار ناامیدکننده.

برنی ایبینی؛ همیشه مصدوم، همیشه قهرمان!

بازیکنی که فرهاد مجیدی برای به خدمت‌گیری اش در استقلال به مدیران باشگاه اصرار دارد نه زیاد گل می‌زند و نه زیاد پاس گل می‌دهد، ولی همه جا در پست‌های هجومی توپ زده است.

از حدود یک هفته پیش همزمان با مطرح شدن نام آیاندا پاتوسی برای بازگشت به استقلال اسم یک فوتبالیست استرالیایی دیگر که او هم سیه‌چرده و آفریقایی‌الاصل بود سر زبان‌ها افتاد. در ادامه با بررسی بیوگرافی و کارنامه بازی، مصدومیت، قهرمانی و گلزنی‌های این فوتبالیست بیش از پیش با خودش و سوابقش آشنا شوید.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

متولد نیجریه

اسم کاملش «برنی آلفا ایبینی ایسه» است که در سال ۱۹۹۲ در شهر «پورت هارکورت» نیجریه متولد شده است. البته او در دوران کودکی همراه خانواده اش راهی استرالیا و در آن کشور بزرگ شد تا به یک استرالیایی نیجریه‌ای‌تبار تبدیل شود.

خوش‌استیل، اما منشوری

برنی با قدی حدود ۱۸۷ سانتیمتر و وزن ۸۷ کیلوگرم (البته تا حدود دو ماه پیش این وزن را داشته است) فوتبالیستی متناسب با اندامی ورزیده است که مدل موهایش را هم منشوری آرایش می‌کند. البته در هر دو گوشش هم گوشواره می‌اندازد.

بازیکن چندپُسته

این فوتبالیست در صفحه ویکی‌پدیا به عنوان مهاجم معرفی شده، ولی قابلیت بازی در ۴ پست دیگر وینگر راست و چپ و هافبک‌های چپ و راست را هم دارد. جالب است که او بیشترین تعداد گل‌هایش را در پست وینگر راست به ثمر رسانده است. ۱۵ بازی و ۱۰ گل زده در وینگر راست.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

در استرالیا استارت زد

برنی فوتبالش را در رده بزرگسالان در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد و به تیم سنترال مارینرز پیوست. البته او در دورانی که تحت قرارداد آن تیم بود راهی تیم بلک‌تاون سیتی (در فصل ۱۱-۲۰۱۰) هم شد و تا ۲۱۰۳ همان جا فوتبال بازی کرد.

رفت و برگشت به چین

او در فصول ۱۵-۲۰۱۳ راهی شانگ‌های سیبک چین شد، ولی فقط در آن کشور ۱۰ بازی کرد و سپس باز هم قرضی به استرالیا برگشت. یک فصل برای سنترال و یک فصل اف‌سی سیدنی توپ زد.

سفر تلخ به اروپا

برنی که همیشه رؤیای فوتبال در اروپا را در سر داشت به محض پیوستن به کلوپ بروژ بلژیک در سال ۲۰۱۵ مصدوم شد و حتی یک بازی هم برای تیمش نکرد. سپس قرضی به سیدنی برگشت.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

بازی در تیم بیت‌آشور

او که قصد بازگشت به استرالیا را نداشت وقتی از باشگاه «ونکوور وایت‌کپس» کانادا در لیگ ام‌ال‌اس پیشنهاد دریافت کرد راهی قاره آمریکا شد و به تیمی پیوست که دو فصل قبل‎تر استیون بیت‌آشور در آن توپ می‌زد.

بازگشت به آسیا

او در فصل ۱۹-۲۰۱۸ به لیگ ستارگان امارات و تیم الامارت پیوست و سپس در ژانویه ۲۰۱۹ به چونبوک موتورز کره‌جنوبی رفت تا در کی‌لیگ توپ بزند. از آنجا هم کاندیدای حضور در استقلال شد.

مهاجمی که گل نمی‌زند!

او در مجموع این سال‌ها در ۱۹۳ بازی در لیگ‌های مختلف ۳۵ گل به ثمر رساند. در همین مدت در ۹ مسابقه جام‌حذفی یک بار موفق به گلزنی شد و در ۲۱ دیدار جام‌های قاره‌ای هرگز موفق به گلزنی نشد تا آمار ضعیف و حدودی هر ۶ بازی (۲/۶) یک گل را در مجموع ۲۲۳ بازی (۳۶ گل) برجای بگذارد. اگر فصول بازی او را از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، ۱۰ سال حساب کنیم تقریباً او سالی ۲۲ بار بازی کرده و سالی ۶ گل به ثمر رسانده که برای یک مهاجم آمار ضعیفی محسوب می‌شود.

اهل پاس گل دادن هم نیست!

برنی ایبینی در این ۲۲۳ باری که در تیم‌های مختلف به میدان رفته فقط ۱۶ بار گلسازی کرده و به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داده تا از این نظر هم آمار ضعیفی داشته باشد.

گل ملی هم ندارد

این استرالیایی دو ملیتی، در تیم ملی استرالیا هم دو بار به میدان رفته، ولی هرگز گل ملی برایش ثبت نشده است.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

همیشه مصدوم

او در روز‌های نخست پیوستن به تیم بروژ بلژیک از ناحیه استخوان نازک‌نی ساق دچار شکستگی شد تا ۳۶۵ روز (یک سال) از مسابقات دور بماند. او در فصل ۱۶-۲۰۱۵ با رقمی معادل ۷۵۰ هزار یورو راهی این تیم شد، ولی فقط هزینه نگهداری اش را روی دوش بلژیکی‌ها گذاشت. پس از این مصدومیت ارزش او تا ۱۴۰ هزار یورو کاهش یافت.

او در فصل ۱۷-۲۰۱۶ تنها یک بار از ناحیه ماهیچه کشاله دچار کشیدگی شد که ۳۶ روز از میادین دور بود و ۶ بازی تیم اف‌سی سیدنی را از دست داد.

او در فصل ۱۹-۲۰۱۸ و در روز‌هایی که در تیم کره‌ای توپ می‌زد عضله پاره کرد و دوری دو ماهه اش را تجربه کرد تا ۱۳ بازی آخر فصل را از دست داده باشد.

آخرین گل ۷ ماه پیش

آخرین گلی که برنی در یک دیدار رسمی زده به تاریخ یک‌شنبه ۵ خرداد سال جاری برمی‌گردد که در هفته سیزدهم لیگ امارات زد. حدود ۷ ماه و ۱۸ روز پیش. آخرین باری که برنی در یک دیدار رسمی به میدان رفت یک ماه و ۲۱ روز پیش بود که ۱۴ دقیقه به ترکیب تیم چونبوک موتورز اضافه شد. او در تاریخ ۲۳ تیر امسال وقتی ۲۸ دقیقه در ترکیب تیم الامارات به زمین رفت دیگر نه برای آن تیم و نه برای تیم جدیدش در کره‌جنوبی به میدان نرفت. او ۵ ماه و نیم بیرون نشست تا سرانجام در تاریخ ۱۲ آبان امسال دوباره فقط یک دقیقه به زمین رفت.

پنالتی‌زن نیست

برنی ایبینی در طول این ۱۰ سال فوتبالی که بازی می‌کند فقط یک بار در فصل ۱۷-۲۰۱۶ پشت ضربه پنالتی ایستاده و البته همان یک بار هم گل زده است. در واقع اصلاً اهل پنالتی زدن نیست.

۴ قهرمانی در لیگ‌های مختلف

از افتخارات برنی می‌توان به دو قهرمانی همراه تیم سنترال مارینرز استرالیا در فصل‌های ۱۲-۲۰۱۱ و ۱۳-۲۰۱۲ در استرالیا، یک قهرمانی با اف‌سی سیدنی استرالیا در سال ۱۷-۲۰۱۶ و یک قهرمانی در کی‌لیگ کره‌جنوبی با چونبوک موتورز در فصل ۲۰۱۹ اشاره کرد.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

آقای گل جوانان استرالیا

برنی ایبینی در فصل ۱۱-۲۰۱۰ و در رده جوانان موفق شد جایزه کفش طلا که به آقای گل لیگ جوانان استرالیا تعلق می‌گیرد را با زدن ۱۲ گل زده به خود اختصاص دهد.

آشنا با لیگ قهرمانان آسیا

این بازیکن استرالیایی البته سابقه خوبی هم در لیگ قهرمانان آسیا دارد. او در ۳ فصل همراه تیم سنترال مارینرز استرالیا و یک فصل با چونبوک موتورز کره‌جنوبی جمعاً ۲۱ بار در چمپیونز لیگ به میدان رفته و ۲ پاس گل هم داده است. هر ۱۰ بازی یک پاس گل، ولی باز هم نتوانسته حتی یک گل در رقابت‌های آسیایی بزند.

اوساگوآنا؛ مارکوپولوی گل‌نزن!

کریستین اوساگوآنا که فصل گذشته مدتی در ذوب آهن بازی می‌کرد، یکی از خرید‌های پرسپولیس در نقل و انتقالات نیم فصل بود. اوساگوآنا ۲۹ ساله که برای تقویت خط حمله سرخ پوشان بار دیگر به لیگ ایران بازگشته، گذشته جالبی دارد که در ادامه بعضی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

غول نیجریه‌ای

کریستین اوساگوآنا، اهل نیجریه است، اما فوتبال حرفه‌ای خود را از کشور بنین آغاز کرده؛ او با ۱۹۴ سانتی متر قد، دقیقاً هم قد شیخ دیاباته مهاجم استقلال است.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

مراکش، بلژیک، قطر، کره و...

کریستین در سال ۲۰۱۵ به تیم راجا کازابلانکا منتقل شد و در این باشگاه مراکشی دوران خوشی را تجربه کرد. یکی از خاطرات خوب این مهاجم، به بازی با کایزر چیفس در جام باشگاه‌های آفریقا برمی گردد که اوساگوآنا ۲ گل برای راجا می‌زند.

اوساگوآنا در سال‌های اخیر، مدام تیمش را تغییر داده؛ یک فصل در میشلن بلژیک، یک فصل و نیم در وسترلو در لیگ ۲ بلژیک، نیم فصل در ام صلال قطر، نیم فصل در ذوب آهن، نیم فصل در ججو یونایتد کره و حالا در پرسپولیس.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

۳۲ دقیقه بازی ملی!

اوساگوآنا در سال ۲۰۱۴ توسط استفن کشی به تیم ملی نیجریه دعوت شد و در کارنامه او دو بازی ملی دیده می‌شود. کریستین در اولین بازی ملی اش، در دقیقه ۹۰ جانشین احمد موسی شد و ۲ دقیقه بازی کرد. در بازی مقابل آفریقایی جنوبی هم کمتر از نیم ساعت فرصت بازی پیدا کرد و با همین ۳۰ دقیقه، پرونده بازی‌های ملی او بسته شد.

 او در طول فوتبالش تا به حال هیچ وقت هت تریک نکرده؛ در دوران فوتبالش هم در لیگ، فقط ۲ بار موفق شده که در یک بازی ۲ گل بزند. یک بار برای راجا کازابلانکا و یک بار هم در دسته ۲ بلژیک برای وسترلو.

پنالتی؟ هرگز!

نکته جالب درباره این مهاجم آن است که هیچ وقت مصدومیتی طولانی مدت نداشته و در طول دوران فوتبالش، هیچ وقت پنالتی نزده است. او برای ذوب آهن در لیگ فقط یک گل زد، اما سه گل او در لیگ قهرمانان آسیا، مقابل الکویت، الغرافه قطر و الوصل امارات باعث شد که کره ای‌ها برای خرید او متقاعد شوند.

اوساگوآنا در لیگ کره جنوبی، ۱۱ بار به میدان رفت که در ۴ بازی از ابتدا در ترکیب اصلی بود. حاصل کار او یک گل برای ججو بود. در مجموع این مهاجم در ۶ فصل اخیر ۲۲ گل زده که بهترین عملکردش در لیگ مراکش (۶ گل در یک فصل) بوده است.

ایبینی و اوساگوآنا؛ ستاره‌های خاموشِ نیجریه‌ای در تهران

شماره ۹. نشد، ۹۹

شماره محبوب اوساگوآنا شماره ۹ است. او در وسترلو، ام صلال و ججو همین شماره را پوشیده. در ذوب آهن شماره ۱۸، در راجا شماره ۳۳ و در میلشن شماره ۱۲ برتن کرده. حالا که شماره ۹ در اختیار مهدی ترابی است، این مهاجم شماره ۹۹ را انتخاب کرده است.

بیشترین ارزشی که اوساگوآنا داشته، ۴۰۰ هزار یورو بوده و سایت ترانسفرمارکت در حال حاضر ارزش او را ۳۵۰ هزار یورو برآورد کرده است. اوساگوآنا به خاطر سبک فوتبالش، معمولاً زیاد کارت زرد می‌گیرد، اما در این سال‌ها کمتر اخراج شده است.

نظر شما