شناسهٔ خبر: 37619673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

انگلیس: برجام را با توافق ترامپ جایگزین کنیم

صاحب‌خبر -
همزمان با انتشار خبر رجوع اروپا به مکانیسم ماشه،  بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز مدعی شده است که طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌‌تواند جایگزین توافق هسته‌ای برجام شود. جانسون  در گفت‌وگو با «بی بی سی»، اجرای طرح احتمالی ترامپ را قدم بزرگی رو به جلوخوانده و گفته اگر بخواهیم برجام را از بین ببریم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم. نخست وزیر بریتانیا گفته است مشکل برجام این است که از نگاه امریکا این توافق منقضی می‌‌شود و دیگر اینکه این توافق در دولت باراک اوباما به دست آمده است.  جانسون در حالی از جایگزین کردن توافق دیگر با برجام سخن به میان آورده است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت: «حفظ برجام اکنون از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد.»‌
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز هدف اروپا از فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام را حفظ این توافق بین‌المللی عنوان کرد.
همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به بهره‌گیری از مکانیسم ماشه گفت: «سه کشور اروپایی تصمیم گرفتند آن طور که در بند ۳۶ برجام آمده، وارد ساز و کار حل اختلاف شوند. آنها عنوان کرده‌اند این کار را با حسن‌نیت و با هدف حفظ این توافق انجام داده‌اند و تصمیم‌شان با سیاست فشار حداکثری ارتباطی ندارد. بیایید امیدوار باشیم این گام اوضاع را از آنچه هست پیچیده‌تر نکند.» همزمان با انتشار چنین خبرهایی، جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا گفت که «اروپا نباید اجازه دهد یک دروغگو (ترامپ) این توافق را نابود کند.» کری افزود: «اروپایی‌ها باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این توافق را نجات دهند. این مهم است که اروپا در این راستا رهبری را برعهده گیرد.»

نظر شما