شناسهٔ خبر: 37612616 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بیماری هایی که می‌توان از ظاهر پا تشخیص داد

پا از ابزار‌های تشخیصی شگفت انگیز است که پزشک می‌تواند به طور بالقوه از آن به عنوان سرنخ مشکلات بهداشتی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، نیاز نیست که یک دکتر باشید تا نشانه‌های پایتان در مورد سلامت را درک کنید، فقط باید بدانید که چه علائم هشدار دهنده‌ای را در پایتان باید جدی بگیرید.

اگر شما متوجه هر یک نشانه‌های زیر در پایتان شدید، با دکتر مشورت کنید.

۱-پوسته پوسته و خشک شدن پوست پا

اگر پوست اطراف پاشنه پایتان خشک، ترک خورده و یا پوسته پوسته است، ممکن است یک علامت هشداردهنده از بیماری تیروئید باشد. غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که سوخت و ساز بدن، فشار خون، رشد بافت و توابع سیستم عصبی را کنترل می‌کند. خشکی پوست می‌تواند نشانه‌ای از مشکل تیروئید باشد.

بدیهی است، خشکی پوست همچنین می‌تواند نتیجه کم‌توجهی به مسائل مربوط به سلامت و بهداشت باشد و همچنین گاهی اوقات تغییرات آب و هوا پوست را خشک می‌کند. اما اگر در کنار خشکی پوست پا، نشانه‌هایی مانند افزایش وزن، بی حسی در دست و مشکلات بینایی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲-انگشتان پا تاس

در حالی که موی انگشتان پا در مردان شایع‌تر است، ولی به طور کلی در زنان نیز مو‌های ریز در انگشتان دیده می‌شود. اگر متوجه شدید که انگشتان پایتان دچار ریزش مو شدند و یا اینکه کاملا طاس می‌باشند، این می‌تواند نشانه‌ای از جریان خون ضعیف باشد. یکی از دلایل نرسیدن خون کافی به پا و انگشتان پا، بیماری شریانی محیطی یا PAD ضعیف است.

هنگامی که پلاک می‌سازد تا در شریان‌ها از پا‌های خود را، جریان خون را می‌توان محدود و PAD در می‌توانید مجموعه ای. اگر درمان نشود، می‌تواند به یک PAD حمله قلبی یا سکته منجر شود، و یا حتی شما را در معرض خطر برای قطع عضو. (وب سایت سلامت دکتر سوشا)

اگر فکر می‌کنید دچار بیماری PAD (بیماری شریانی محیطی) هستید، به دکتر مراجعه کنید. شما می‌توانید با نشانه‌های بیماری PAD، توسط ترک سیگار، حفظ یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مدیریت بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا و یا دیابت که باعث این بیماری (PAD) می‌شوند، مبارزه کنید.

۳- بی حسی پا

مانند طاسی پا، بی حسی پا به دلیل عدم جریان خون در این منطقه، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری PAD باشد. شما احتمالا بی حسی در پا‌ها را در مواقعی مانند نشستن طولانی مدت تجربه کرده‌اید، اما اگر بی‌حسی پا به‌طور منظم برای شما اتفاق می‌افتد و یا اینکه زمانی که شما فعال هستید نیز این مشکل را دارید، نباید از آن چشم‌پوشی کنید.

بی حسی پا یکی از علائم شایع نوروپاتی محیطی مربوط به دیابت نوع ۲ می‌باشد، که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت جریان خون پا را، تحت تاثیر قرار می‌دهد به این معنی که ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی زخم یا بریدگی نیاز باشد که در نتیجه به همین دلیل افراد دیابتی مستعد ابتلا به عفونت بیشتری هستند.

اگر شما دچار بی حسی پا هستید و زخم روی پایتان بهبود نمی‌یابد، در این رابطه با دکتر متخصص مشورت کنید. ورزش منظم و مصرف مواد غذایی سالم برای ترویج جریان خون سالم و جلوگیری از دیابت نوع ۲، لازم است.

۴- لکه‌های سیاه و یا خطوط زیر ناخن پا

وقتی کسی روی انگشتان شما پا می‌گذارد و یا جسم سنگینی روی آن می‌افتد، به احتمال زیاد ناخن پای شما دچار تغییر رنگ (سیاه) می‌شود. به‌طور معمول تغییر رنگ تیره زیر ناخن، اگر بدانید چه چیزی باعث آن شده است، نگران‌کننده نیست.

اما اگر متوجه تغییر رنگ بدون دلیلی (خطوط سیاه و سفید و قهوه ای) زیر ناخنتان شدید، بهتر است با دکتر مشورت کنید. خطوط تیره عمودی زیر ناخن، می‌تواند نشانه‌ای از یک ملانوم پنهان باشد. ما هرروز، در رابطه با درمان سرطان پیشرفت‌هایی داریم، اما ملانوما پنهان، اغلب نادیده گرفته شده و درمان نشده باقی می‌ماند.

تغییر رنگ ناخن نیز می‌تواند توسط یک عفونت قارچی ایجاد شود و نباید نادیده گرفته شود. بهتر است هرزمانی که ناخن هایتان را کوتاه می‌کنید، به رنگ ناخنتان توجه کرده و آن را بررسی کنید.

۵-درد پا صبحگاهی

سوزش و درد پا، هنگام برداشتن اولین قدم‌های صبحگاهی، می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات و بیماری‌های مختلف باشد.

درد پا، می‌تواند نشانه‌ای از آرتریت روماتوئید (RA)، که باعث سوزش و درد مفاصل می‌شود، باشد. شما می‌توانید درد پا و سایر علایم بالینی آرتریت روماتوئید با دارو و ورزش منظم کنترل کنید. از دکتر خود راجع به ورزش‌ها و دارو‌های مفید برای بهبود آرتریت روماتوئید سوال کنید.

همچنین ممکن است درد پای صبحگاهی شما توسط بیماری پلانتار فاسیا (plantar fasciitis) ایجاد شود، بیماری پلانتار فاسیا، بیماری ناشی از التهاب در بافت متصل‌کننده پاشنه به انگشتان پا می‌باشد؛ پای شما در هنگام خواب در همین حالت باقی می‌ماند، هنگامی که شما اول صبح، اولین گام را برمی‌دارید، بافت پای شما کشش پیدا می‌کند و اگر شما در آن ناحیه، دچار التهاب باشید، درد پا شما را از آن التهاب مطلع می‌کند. کشش پا قبل از خارج شدن از رختخواب و یا انجام تمرینات تقویت پا، می‌تواند از بروز التهاب پلانتار جلوگیری کند.

در نهایت باید گفت، درد پا صبحگاهی می‌تواند توسط یک گرفتگی عضلانی کوچک ایجاد شود که این گرفتگی می‌تواند با حرکات کششی عضلات پا به آسانی رفع شود.

نظر شما