شناسهٔ خبر: 37612264 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

انتقاد وزیر دولت درسایه انگلیس از جایگزینی برجام با توافق ترامپ

وزیر امور خارجه دولت درسایه (حزب کارگر) انگلیس اظهارات نخست وزیر این کشور درباره جایگزین کردن برجام با توافق مورد نظر رئیس جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفت و نسبت به دنباله روی لندن از واشنگتن هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «املی ثورنبری» این مطلب را روز گذشته در نشست فوق‌العاده مجلس عوام و پس از آن مطرح کرد که وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشور اروپایی عضو برجام مکانیسم حل اختلاف در این توافق را فعال کرده‌اند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس صبح روز گذشته در گفت وگو با بخش صبحگاهی شبکه بی‌بی‌سی تکرار کرد که توافق برجام به دلیل آنچه طرف آمریکایی ناقص می‌داند بایستی با توافق ترامپ جایگزین شود . 

جانسون درخصوص برجام مدعی شد: بهتر است با همکاری یکدیگر، "توافق با ترامپ" را جایگزین توافق برجام کنیم.

وی گفت که اگر توافق کنونی(برجام)  از دست برود، نیاز به یک جایگزین خواهد بود.

«املی ثورنبری» با بیان اینکه موضع نخست وزیر و وزیر امور خارجه درباره آینده برجام متفاوت است، خواستار توضیح در این باره شد.

وی این پرسش را مطرح کرد که چه دلیلی دارد ایران توافق جدیدی را با آمریکا امضاء کند در حالی که برجام توسط رئیس جمهوری این کشور پاره شده است.

وزیر خارجه دولت در سایه همچنین پرسید که آیا می توان از اظهارنظر نخست وزیر این برداشت را کرد که سیاست رسمی انگلیس جایگزین کردن برجام  با توافق ترامپ است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ مدعی شد؛ این ایران است که با کاهش تعهداتش در برجام، این توافق را تهدید کرده در حالی که نخست وزیر به‌طور کامل از این توافق حمایت کرده‌ است.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود علاوه بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فرانسه هم خواستار توافق جامع‌تر با ایران است که از یک سو برخی از نقایص برجام را مورد توجه قرار داده  و از سوی دیگر نگرانی‌های  آمریکا و سایر کشورها از جمله انگلیس را در باره اقدامات ایران در منطقه مورد توجه قرار دهد.

راب تاکید کرد که دولت و نخست وزیر انگلیس معتقد هستند که برجام در شرایط کنونی بهترین توافق موجود  است که می تواند به گفته او بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را محدود کند.

وی بار دیگر دو گزینه دیپلماسی و انزوا را مطرح کرد که ایران می‌تواند با اجرای کامل تعهداتش در برجام به انگلیس و سایر کشورهای عضو این توافق اطمینان لازم را درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش  بدهد. وی افزود اگر ایران این مسیر را انتخاب کند ما هم آمادگی داریم تا با حسن نیت و بر اساس دیپلماسی انگلیسی آن را همراهی کنیم.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

با این حال  سه کشور اروپایی انگلیس ، آلمان و فرانسه عضو برجام دیروز با صدور بیانیه‌ای مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کردند.

سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را انفعالی و از روی ضعف دانست وگفت:اگراروپایی‌ها بخواهند ازفرآیند حل وفصل اختلافات درکمیسیون مشترک برجام سوءاستفاده کنند،باید خود را برای پذیرش تبعات آن آماده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما