شناسهٔ خبر: 37605910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

اسپر: ترامپ اختیار اقدام نظامی علیه ایران را دارد

وزیر دفاع آمریکا با بیان این ادعا که رئیس‌جمهور این کشور اختیار قانونی هدف قرار دادن ایران و هم‌پیمانان ایران را دارد، گفت در دولت آمریکا در مورد لزوم هدف قرار دادن سردار سلیمانی اتفاق نظر وجود داشته است.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که پیش از این ادعاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های دولت وی مبنی بر تهدید حمله «قریب‌الوقوع» به چهار سفارت آمریکا را رد کرده بود، اکنون در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) مدعی شده که آمریکا مجوز حمله به خاک ایران یا کشورهای هم‌پیمان با ایران را دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی در این خصوص گفت: «ایران مسئول نیروهای نیابتی خود است و ما حق قانونی خود می‌دانیم که در جایی که از نظر قانونی در دسترس و مناسب باشد، از خود دفاع کنیم و اقداماتی را انجام دهیم تا آن نائبان را برای اقداماتشان مورد بازخواست قرار دهیم».

رئیس پنتاگون با استناد به ماده ۲ از قانون اساسی آمریکا مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا حق حمله به ایران را داشته است. این ماده به رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار و قدرت را می‌دهد که در شرایط حمله به آمریکا، قلمرو یا دارایی‌های این کشور یا نیروهای مسلح، به صورت یکجانبه وارد اقدام نظامی شود.

اسپر همچنین تصریح کرد که ترامپ همچنین طبق قانون «اختیارات استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) که کنگره بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تصویب درآورد، حق حمله به ایران را داشته است.

آمریکا برای دو دهه است که با تمدید قانون اختیارات استفاده از نیروی نظامی، جنگ‌های خود و استقرار نیروی نظامی در سراسر جهان از افغانستان و عراق گرفته تا فیلیپین، گرجستان، یمن، جیبوتی، کنیا، اتیوپی، سومالی و اریتره را توجیه می‌کند.

رئیس‌ پنتاگون بار دیگر با دفاع از تصمیم ترامپ برای ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» مدعی شد که این فرمانده ایرانی یک «هدف اجتناب‌ناپذیر» بوده، چراکه «بر اساس آنچه او [در گذشته] انجام داده بود و آنچه برای انجامش برنامه‌ریزی می‌کرد، [در مورد لزوم هدف قرار دادن وی] اتفاق نظر کامل وجود داشت.»

وی با تکرار اتهامات علیه سردار شهید به منظور توجیه این اقدام تروریستی آمریکا مدعی شد دستان سردار سلیمانی «به خون صدها سرباز و تفنگدار آمریکایی آغشته بود.»

فارس

نظر شما