شناسهٔ خبر: 37605635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اعلام مخالفت بغداد به ناتو درباره تجاوز به خاک عراق

سفیر عراق در بروکسل در دیدار با دبیر کل ناتو ضمن اعلام مخالفت کشورش با تجاوزها علیه خاک این کشور با او به بررسی همکاری میان بغداد و ناتو در سایه تصمیم دولت عراق برای اخراج نظامیان بیگانه از خاک این کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، سفیر جمهوری عراق در بروکسل روز سه‌شنبه در دیدار با دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» بر مخالفت عراق با تجاوزها به خاک خود تاکید کرد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صادق الرکابی سفیر عراق در بروکسل با ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کرد و به بررسی تازه‌ترین تحولات در روابط دوجانبه و تحولات مربوط به منطقه خاورمیانه به خصوص حوادث اخیر در عراق پرداخت».

به گزارش پایگاه خبری «الغدپرس» در این بیانیه آمده است: «عراق حملات و تجاورهای صورت گرفته در خاک خود را رد می‌کند و آن را نقض آشکار حاکمیت، قوانین و هنجارهای بین المللی می‌شمرد».

سفیر عراق در بروکسل تصریح کرد: «عراق به همکاری با شرکای بین المللی خود برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران  ادامه می‌دهد.»

دبیر کل ناتو هم در این دیدار احترام این سازمان را به حاکمیت عراق و همکاری آن با جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم، تحقق صلح و امنیت بین المللی ابراز داشت.

بر اساس این بیانیه دو طرف همچنین به بررسی عملکرد نمایندگی ناتو در عراق، چگونگی ادامه همکاری بین دو طرف در سایه تصمیم دولت عراق برای درخواست از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش برای خارج کردن نیروهایش از عراق پرداختند و بر اهمیت افزایش همکاری به منظور تدوین برنامه کاری جدیدی متناسب با تحولات اضاع در عراق و منطقه تاکید کردند.

اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی و چند روز قبل از آن حمله پهپادی آمریکا به پایگاه کتائب حزب الله در شهرستان القائم الانبار و به شهادت رسیدن ۲۸ نفر از نیروهای این گروه خشم عراقی‌ها را از ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در عراق بیش‌تر کرد.

 پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رأی داد.

آمریکا در آگوست ۲۰۱۴ ائتلافی برای مقابله نظامی با داعش در عراق و سوریه تشکیل داد و کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

نظر شما