شناسهٔ خبر: 37604186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حمایت جان‌کری از اتحادیه اروپا در حفظ برجام

وزیر امور خارجه سابق آمریکا برجام را قدرتمندترین، شفاف‌ترین و بهترین توافق هسته‌ای دنیا دانست و تأکید کرد که اروپا نباید اجازه دهد یک دروغگو (ترامپ) این توافق را نابود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، "جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفتگو با "آر ان دی" آلمان از کشورهای اروپایی درخواست کرد که با وجود مخالف آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشند.

وی تأکید کرد که برجام، قدرتمندترین، شفاف‌ترین و بهترین قرارداد هسته‌ای در دنیاست و در این زمینه گفت: ما نباید اجازه دهیم که یک دروغگو (ترامپ) آن را نابود کند.

این سیاستمدار دموکرات آمریکایی، "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور آمریکا را مسئول تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ارزیابی کرد و گفت: "خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام در ماه می سال 2018 یک تحول بسیار خطرناک را ایجاد کرد. همه آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است، قابل پیش‌بینی بود".

جان کری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که اکثر کشورها می‌خواهند به توافق هسته‌ای پایبند باشند.

وی افزود: "اروپایی‌ها باید همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا این توافق را نجات دهند. این مهم است که اروپا در این راستا رهبری را به‌عهده گیرد. این قاره کهن نباید در برابر فشارهای آمریکا سر خم کند و مرعوب تهدیدهای واشنگتن در اعمال تحریم‌های بیشتر شود".

کری همچنین گفت: "اگر دونالد ترامپ، مهمترین متحدین ما را مجازات کند، سریعاً قیام گسترده‌ای در عرصه سیاسی آمریکا رخ خواهد داد".

جان کری در بخش دیگری از گفتگو با این رسانه آلمانی تأکید کرد: "ما به برجام نیاز داریم".

وی همچنین انتقاد شدیدی به ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ وارد کرد و اظهار داشت: "ترامپ این تصمیم را در ژوئن گذشته اتخاذ کرده بود؛ حالا وی روی این مسئله سرپوش می‌گذارد. دنیا نباید با این دروغگویی‌ها در آستانه جنگ قرار گیرد".

ترامپ ادعا می‌کند که سردار سلیمانی حمله به سفارتخانه‌های آمریکا را در دستور کار داشته و از این رو ترور وی درست بوده است، اما مارک اسپر، وزیر دفاع او این اظهارات ترامپ را رد کرده و اظهار داشته است که هیچ دلیل و مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

نظر شما