شناسهٔ خبر: 37604154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چرا مرکز آمار توانایی انتشار گزارش رشد اقتصادی را ندارد؟

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد یکی از علل اصلی عدم انتشار آمار و ارقام رشد اقتصادی فصل بهار و تابستان عدم دسترسی مرکز آمار ایران به برخی از داده‌های آماری بانک مرکزی مانند شاخص بهای تولید‌کننده، بخش ساختمان و آمار فصلی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آخرین گزارش منتشر شده از رشد اقتصادی، گزارشی است که مرکز آمار ایران در 26 خرداد ماه سال 98 از رشد اقتصادی سال 97 منتشر کرده است.

از آن زمان تاکنون مرکز آمار به گزارشی از رشد اقتصادی سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال 98 ارائه نکرده است.

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد یکی از علل اصلی عدم انتشار آمار و ارقام رشد اقتصادی فصل بهار و تابستان در اختیار نداشتن برخی داده‌های آماری از بخش‌های اقتصادی است.

درواقع مرکز آمار ایران شاخص‌های مهمی مانند بهای تولیدکننده و شاخص بخش ساختمان را از بانک مرکزی اخذ می‌کند و آمارگیری مرکز آمار برای کارگاه‌های بزرگ صنعتی به صورت سالانه انجام می‌شود و تولید و استخراج آمار به صورت فصلی انجام نمی‌دهد.

پس از آنکه در جلسه مرداد ماه 98 شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران متولّی تولید و انتشار آمار رشد اقتصادی و نرخ تورم شد، جریان ارائه آمار از طرف بانک مرکزی هم متوقف شد. با این اتفاق دسترسی مرکز آمار ایران به برخی آمارهای مورد نیاز برای رشد اقتصادی (مانند شاخص‌های ذکر شده) از بین رفته و این مرکز امکان انتشار رشد اقتصادی فصلی و احتمالا سالانه را ندارد.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد تجدید نظر در مصوبه شورای عالی آمار که بانک مرکزی را از انتشار آمار رشد اقتصادی و تورم منع کرد، بسیار ضروری است چرا که در صورت عدم ارائه گزارش از وضعیت اقتصادی کشور، فضای انتشار آمارهای مخدوش و غیرواقعی توسط برخی موسسات غیرمعتبر خارجی را به وجود خواهد می‌آید و تصویری متفاوت با واقعیت به افکار عمومی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما