شناسهٔ خبر: 37602568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیزم ماشه برجام را فعال کردند

آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که «تروئیکای اروپایی پروسه حل اختلاف در زمینه نقض توافق هسته ای از سوی ایران را آغاز کردند.»

در بیانیه فرانسه آمده است، با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانیهایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع میکنیم.

ما وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در منافع امنیتی مشترک و بنیادین با دیگر شرکای اروپایی مشترک هستیم. یکی از انها حمایت از رژیم منع تکثیر سلاحهای اتمی است و اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. برجام یک نقش کلیدی در این مقوله ایفا میکند، همانطور که رهبران ما نیز بر آن تاکید کرده اند. برجام یک دستاورد کلیدی با دیپلماسی چند جانبه است. ما در برجام مذاکره کردیم و مطمئن شدیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و باعث ایجاد صلح و ثبات بین المللی خواهد شد. 

تروئیکای اروپا در ادامه بیانیه خود تاکید کرده‌اند که به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران نمی‌پیوندند.

بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.

بیشتر بخوانید:

*مکانیسم ماشه چیست؟

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند. در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

بند ۳۷ برجام عنوان می‌کند: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند».

*آیا روسیه و چین می‌توانند مانع از تحریمهای اروپا شود؟

اکنون سوال این است که آیا از نظر حقوقی مانعی بر سر راه اروپا جهت استفاده از این مکانیسم وجود داشته و کشورهایی مانند روسیه و چین امکان وتوی تصمیمات آنها را دارند؟

طبق  بحث‌های مطرح شده و نظر برخی کارشناسان، چنین امکانی وجود ندارد. اگر سه کشور اروپایی یعنی  فرانسه و انگلیس و آلمان به شورای امنیت مراجعه و اعلام کنند که ایران برجام را به صورت فاحش نقض کرده است، درخواست می‌کنند که تمدید تعلیق تحریم‌ها متوقف شود.

طبق متن برجام، در این حالت امکان رأی‌گیری و وتوی روسیه و چین وجود ندارد. لازم به ذکر است که برجام بیشتر از اینکه یک توافق حقوقی باشد یک  توافق حقوقی - سیاسی است؛ بنابراین مکانیسم حل اختلاف آن نیز سیاسی است. به همین دلیل برای تعلیق تحریم‌ها رأی‌گیری انجام نخواهد شد.

واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فعال شدن مکانیسم ماشه

 بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: من به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، بر فرایند مکانیسم حل اختلاف نظارت خواهم کرد. 

- هدف این مکانیسم، حل مشکلات مربوط به اجرای توافق در چارچوب کمیسیون مشترک است.

- در این رابطه، توجهات را به تمایل وزرای خارجه (سه کشور اروپایی) برای «حفظ برجام به امید یافتن راهی برای حل بن‌بست از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک سازنده» جلب می‌کنم.

- مکانیسم حل اختلاف به تلاش‌های شدید همراه با حسن نیّت همه طرف‌ها نیاز دارد.

- به عنوان هماهنگ‌کننده، از همه طرف‌های برجام انتظار دارم با این روحیه (حسن نیّت) با این فرایند رفتار کنن

وزیر خارجه انگلیس: می‌خواهیم ایران را به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردانیم

وزیر امور خارجه انگلیس در پی فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی تروئیکای اروپا[ فرانسه، آلمان و انگلیس] علیه ایران در پیامی توییتری نوشت: بسیار مهم است که ایران هیچ گاه به سلاح هسته‌ای دست نیابد. امروز، انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف[مکانیسم ماشه] را در پاسخ به تخطی ایران از تعهداتش در توافق هسته‌ای فعال کردند. ما می‌خواهیم ایران را به پایبندی کامل آن به توافق هسته‌ای بازگردانده و توافق را حفظ کنیم.

نظر شما