شناسهٔ خبر: 37597842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» از خسارت بارندگی بی سابقه در سرزمین نخل و آفتاب دریایی از محرومیت برای سیستان و بلوچستان

صاحب‌خبر -

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه اجتماعی/

کشورمان این روزها، و هفته های اخیر، شوک زده است. اخبار ناگوار که از زمین و آسمان می بارد. این سو، عزای فرزندان هواپیمای اکراینی، آن سو عزای گرفتاران سیلاب. بحرانی ترین شرایط ممکن بر سر ایران و ایرانی باریده است و این در حالی است که جمعیت هلال احمر به عنوان مهمترین دستگاه امدادرسانی کشور در مواقع بروز حوادث طبیعی، بدون رئیس است و همین مساله موجب بحرانی تر شدن اوضاع شده است. وقوع سیلاب در چند روز گذشته وضعیت مردم در مناطق سیستان و بلوچستان را به شدت بحرانی کرده است، تا جایی که حتی در تامین اقلام امدادی و زیستی با مشکلات جدی مواجه شده اند. در پی سر ریز شدن سه سد در این منطقه حدود ۵۰۰ راه مواصلاتی روستایی از بین رفته است و ارتباط با این مناطق تا به امروز میسر نبوده است.

در روزهایی که اخبار سقوط هواپیمای اکراینی و جان باختن ۱۷۶ نفر سرنشین این پرواز، در صدر اخبار کشور قرار داشت؛ بارندگی بی سابقه و شدید در استان های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان؛ موجب طغیان رودخانه ها و سرریز شدن سدها شده است؛ تا جایی که هزاران نفر از مردم این استان‏ها در شرایط روحی، جسمی و مالی سختی به سر می برند. محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از همه جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد و شبکه تخصصی امداد و نجات خواست تا برای کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان برای اعزام به این مناطق آماده شوند.
وضعیت مناطق سیل زده به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بحرانی است و ۴۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب هستند. به گفته عباسعلی ارجمندی در داخل منطقه آب فروکش کرده است و در امدادرسانی هوایی تعداد بالگردها از دو به شش بالگرد افزایش یافته است. بالگرد هلال احمر جمهوری اسلامی از مسیر کرمان وارد استان شده است.
آنگونه که ارجمندی می گوید: ۶۵ گروه جهادی سپاه در قالب ۳۱۰۰ نفر نیروی امدادی در منطقه فعال هستند و ۱۰ تیم تخصصی دامپزشکی از سوی سپاه به منطقه وارد شدند. همچنین ۶۵ دستگاه سبک و سنگین از سوی سپاه به منطقه وارد شده است.

خسارت های دامی و کشاورزی
وقوع سیلاب برای مردم مناطق محروم، موجب وارد آمدن خسارت های زیادی شده است. به گفته ارجمندی تلفات دامی در این زمینه زیاد است، اما با توجه به بسته بودن راه‌های زمینی هنوز برآورد خسارت نشده است. در بخش کشاورزی خسارت‌ها بسیار زیاد است. خسارت ها به این موارد ختم نمی شود، در زمینه راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های مثل راه، آب و برق روستاها بیشترین آسیب را دیده‌اند. موضوع مهمی که بیشتر کارشناسان به آن اشاره می کنند، اطلاع رسانی درست به مردم است، چرا که اولین اصل خبرسانی همین است.
در این میان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از همه جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد و شبکه تخصصی امداد و نجات خواست تا برای کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان برای اعزام به این مناطق آماده شوند. به گفته محمدمهدی تندگویان شبکه تخصصی امداد و نجات سازمان‌های مردم نهاد جوانان برای کمک رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان، هر چه سریع‌تر ساماندهی لازم را جهت اعزام سمن‌های امداد و نجات به این استان انجام دهند. شبکه امداد و نجات سازمان‌های مردم نهاد جوانان لازم است با هماهنگی‌های لازم در قالب شبکه امداد کشوری، جهت اعزام تیم‌های قایقرانی و نیروی امداد و نجات متخصص اقدامات مقتضی را انجام دهند.

سرما و گرسنگی، جان روستاییان را تهدید می‌کند
نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها درباره وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده استان به شدت بحرانی است. در استانی به پهناوری سیستان و بلوچستان تنها یک بالگرد آنهم برای موارد اضطراری و انتقال بیماران اوژانسی وجود دارد.
عزیز سارانی، ادامه داد: در این وضعیت بحرانی و هوای سرد زمستان صدها روستا گرفتار سیلاب شده اند. تمامی راه‌های مواصلاتی مسدود شده و آب و برق این مناطق قطع شده و هیچگونه مواد غذایی ندارند.
وی افزود: مسئولان حداقل کاری که می توانند در این شرایط انجام دهند ارسال بسته‌های غذایی است که تاکنون انجام نداده اند تا از مرگ مردم به دلیل کمبود آذوقه جلوگیری کنند. سارانی بیان کرد: در مناطقی از جمله قصر قند هنوز به ۱۱۳ روستای گرفتار در سیلاب کوچکترین امدادرسانی نشده و حتی یک بطری آب به این مردم نداده اند.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یک مصدوم در منطقه قصرقند که به دلیل ریزش آوار و شکستگی از ناحیه پا تاکنون امدادرسانی نشده و دیگر مصدومان هم وضعیت مشابهی دارند.
سارانی گفت: از مسئولان کشوری تقاضاداریم برای امدادرسانی به مردم مظلوم مناطق سیل زده از طریق بالگرد امدادرسانی کنند.
وی ادامه داد: هنوز از مردم مناطق سیل زده بنت که از توابع شهرستان نیک شهر است هیچگونه اطلاعی در دست نیست. بسیاری از مناطق به شکل اسفناکی به زیر آب رفته اند.
لازم به ذکر است، استان سیستان و بلوچستان، استان محرومی است که از امکانات محدودی برای زندگی برخوردار است. استان پهناوری که مردمش باید با مشکلات زیادی بسازند؛ از نبود کار و شیوع فقر گرفته، تا خشک شدن‌هامون و آمدن طوفان شن و سیل؛ بلایایی طبیعی که مدام تکرار می‌شوند اما انگار برای مسئولان این استان، هربار تازه‌اند. هیچ خبری از پیش‌گیری و مرمت‌ اساسی زیرساخت‌های ارتباطی این استان شنیده نمی‌شود و با آمدن سیلی دیگر، دوباره روستاهای زیادی محاصره خواهند شد تا نیروهای امداد منتظر تمام‌شدن بارندگی شوند.

نظر شما