شناسهٔ خبر: 37593967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف قزوین:

سوگواره یاس نبوی در ۷۵ امامزاده و بقعه متبرکه قزوین برگزار می شود

قزوین- معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف قزوین از برگزاری سوگواره یاس نبوی در ۷۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان قزوین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رضا نوروزی از برگزاری سوگواره یاس نبوی در استان قزوین داد و اظهار داشت: سوگواره یاس نبوی در ۷۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان قزوین که در ۴۵ بقعه شهرتان قزوین، ۱۵ بقعه شهرستان بوئین زهرا، ۱۳ بقعه شهرستان تاکستان و ۲ بقعه شهرستان البرز و همچنین به صورت ویژه برنامه در آستان برخی از امامزاده‌های شاخص استان قزوین از جمله امامزاده حسین (ع)، امامزاده سید محمد، چهار انبیا و امامزاده اسماعیل در قزوین به همت اداره اوقاف و امور خیریه از ۲۵ دی ماه لغایت ۴ بهمن ۹۸ برگزار خواهد شد.

وی افزود: این سوگواره و آئین معنوی خیل مشتاقان ائمه اطهار (ع) و عزاداران این استان با حضور در اماکن مقدس به سوگواری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در رثای حضرت زهرا (س) می‌پردازند.

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: گزاری آئین‌های عزاداری توسط موکب عزاداران و هیأت‌های مذهبی در قالب دسته‌های سینه زنی، زنجیز زنی و نوحه خوانی از جمله برنامه‌های معنوی دراین آئین است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزون گفت: زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای ندبه، مدیحه و نوحه سرایی شعرا و ذاکران اهل بیت در رسای بانوی دو عالم از دیگر بخش‌های این سوگواره است.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های این سوگواره اظهار داشت: همچنین به مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم پیاده روی حرم تا حرم دسته عزاداران فاطمی از بقعه متبرکه چهارانبیاء به سمت امامزاده حسین (ع) و مراسم ویژه خواهران با عنوان رهروان یاس نبوی در ساعت ۱۵ روز شهادت و همچنین شام غریبان در بقاع متبرکه و امامزاده‌های شاخص استان قزوین برگزار شد.

وی هدف از اجرای سوگواره یاس نبوی را ترویج فضائل، سیره فاطمی و اقامه عزای حضرت زهرا (س) عنوان کرد.

حجت الاسلام نوروزی افزود: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ترویج فرهنگ وقف بر اساس اجرای نیات واقف از دیگر اهداف برگزاری سوگواره یاس نبوی است.

وی ادامه داد: در قالب برگزاری مراسم سوگواره یاس نبوی ۳۹ مبلغ دینی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان حضور دارند که در شهرستان قزوین ۱۹، شهرتان تاکستان ۸، شهرستان بوئین زهرا ۸ و شهرستان البرز ۵ مبلغ خواهد داشت و به فعالیت تبلیغی مشغول هستند و سخنرانی، مداحی، قرائت زیارت نامه فدکیه و خطبه حضرت زهرا (س)، اقامه نماز ظهر و عصر و پاسخگویی به شبهات دینی در قالب خیمه‌های معرفت را برعهده دارند.

به گفته وی در برخی از امامزادگان و بقاع متبرکه استان نیز بر حسب نیت واقفان، عزاداران فاطمی اطعام می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برپایی ۲۰ خیمه معرفت در سطح امامزاده‌های استان را از دیگر برنامه‌های ایام شهادت فاطمه زهرا (س) عنوان کرد و افزود: با توجه به تقارن ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی علاوه بر خیمه‌های معرفت خیمه‌های انقلاب و غرفه‌های ترویج حجاب و عفاف در بقاع متبرکه و شب شعر فاطمی با حضور شعرای برجسته آئینی و محلی استان اجرا می‌شود.

نظر شما