شناسهٔ خبر: 37581750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مضمون توافق آتش‌بس لیبی در مسکو

یک منبع لیبیایی از متحوای توافق آتش‌بس میان خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی و فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی در مسکو خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات لیبیایی امروز (دوشنبه) بدون اشاره به نامش از محتوای توافق آتش‌بس که قرار است تا ساعاتی دیگر در مسکو امضاء شود، خبر داد.

به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، او گفت که هیأت دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» به مسکو رسیده و منتظر آغاز گفت‌و‌گوهای غیر مستقیم است. در حال حاضر نمایندگان ترکیه و روسیه پشت درهای بسته با هیأت دو طرف در حال گفت‌وگو هستند.

این منبع لیبیایی در خصوص محتوای توافق گفت: «طبق سند توافق، نیروهای دو طرف به پایگاه‌های اصلی خود یعنی پیش از آغاز حمله نیروهای حلیفه حفتر به طرابلس باز می‌گردند.»

او توضیح داد که عناصر وابسته به خلیفه حفتر به پایگاه «الجفره» عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای دولت وفاق ملی مستقر در مصراته و مناطق «ابوسلیم»، «امعیتیقة» و «تاجوراء» در طرابلس نیز به پایگاه‌های اصلی خود باید بازگردند.

در خصوص نقاط درگیری در جنوب طرابلس نیز این منبع دیپلماتیک گفت که نیروهای پلیس وابسته به وزارت کشور دولت وفاق و دولت موقت در این مناطق مستقر می‌شوند و همچنین کمیته‌ای متشکل از افسران نهادهای امنیتی دو دولت تحت نظارت نمایندگان سازمان ملل مسئول بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان خواهند شد.

در همین حال مذاکرات فشرده پشت درهای بسته و به طور جداگانه میان نمایندگان روسیه و ترکیه با هیأت‌های دو طرف در حال برگزاری است و به گفته این منبع لیبیایی احتمال دارد روسیه پیشنهادی مبنی بر حضور نیروهای بین‌المللی در مناطقی که تروریست‌ها در آن‌جا فعالیت دارند چه در مناطق جنوبی و چه در منطقه «سرت»، بدهد و از نیروهای خلیفه حفتر بخواهد تا این منطقه را ترک کنند.

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره این توافق رایزنی کرده بود. از بامداد روز گذشته آتش‌بس در مناطق درگیری در لیبی برقرار است.

انتهای پیام/ق

نظر شما