شناسهٔ خبر: 37523678 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بازی بزرگ هفته بیست و دوم لیگ برتر انگلیس

تاتنهام - لیورپول: جدال آقای خاص و آقای معمولی (گزارش ویژه)

امشب لیورپول میهمان تاتنهام است. لیورپول این روزها در بهترین شرایط ممکن تاریخ 131 ساله این باشگاه قرار دارد و برای هر تیمی یک رقیب بزرگ به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، 20 پیروزی از 21 بازی فصل جاری لیگ برتر انگلیس آنها را به رویاری دستیابی به قهرمانی نزدیک کرده است اما لیورپول رقیبی را پیش رو دارد که پیش از این یکبار جشن قهرمانی‌شان را خراب کرده بود. چه مربی دیگری جز ژوزه مورینیو در راه لیورپول و تکه‌ای از تاریخ فوق العاده‌ای که می‌تواند روز شنبه به آن دست یابد، ایستاده است؟ به ندرت یک سرمربی چنین رقابت جدی با یک باشگاه خاص داشته است که هرگز مسئولیت آنها را بر عهده نگرفته است: از "گل ارواح" لوئیس گارسیا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال 2005 تا لغزش بدهنگام استیون جرارد که در فصل 14-2013 به رویای قهرمانی لیورپول پایان داد. مورینیو رکورد خارق العاده‌ای از لحاظ رویارویی با لیورپول در دوران سرمربیگری‌اش دارد. سرمربی پرتغالی 28 بار در طول سال‌های اخیر با سرخ‌ها روبرو شده است و با هیچ تیمی به این اندازه رویارویی نداشته است. در این حین مورینیو تنها 7 مرتبه شکست مقابل این تیم را تجربه کرده و در 17 رویارویی او با لیورپول که در چارچوب مسابقات لیگ برتر انگلیس بوده، تنها سه بار با شکست میدان را ترک کرده است. البته سرمربی که سه قهرمانی در لیگ جزیره را در کارنامه دارد هرگز با تیمی مانند لیورپول این روزها رو به رو نشده است با وجود اینکه تیم تحت هدایت یورگن کلوپ از 60 امتیاز ممکن تا به امروز 58 امتیاز را به دست آورده و با اختلاف 13 امتیازی نسبت به تیم دوم جدول در صدر ایستاده است.

تنها منچسترسیتی در فصل 18-2017 که با صد امتیاز موفق به کسب قهرمانی شده بود پس از 20 مسابقه موفق شد به صدر جدول رده بندی برسد و سپس آنها در بازی هفته بیست و یکم به تساوی رسیده بودند؛‌ لیورپول اکنون یک بازی کمتر نسب به حریف امروزش دارد و اگر موفق به کسب پیروزی شود آن زمان به امتیاز 61 می‌رسند. اگر لیورپول امشب برنده از زمین خارج شود آنها به بهترین فرم نسبت به 9 فصل قبلی می‌رسند اما کلوپ بارها تاکید کرده که سوابق و رکوردها برای او معنایی ندارد. با این حال کاملا مشخص است که سرمربی آلمانی به جامی چشم دوخته است که آخرین بار در سال 1990 برای لیورپول به دست آمده و او می‌تواند در سومین سال حضور روی نیمکت این تیم نوزدهمین جام قهرمانی در انگلیس را به هوادارانش هدیه کند. لیورپول با عبور از تقویم پرفشار سال 2019، در سال جدید میلادی هم عملکرد مثبتش را ادامه داده است و بعد از برتری خانگی مقابل شفیلدیونایتد در مرحله سوم جام حذفی هم با تیمی جوان اورتون را شکست داده‌اند.

پیش بینی‌ها در انگلیس نزدیک شدن لیورپول به قهرمانی بدون شکست است و نتایج اخیر هواداران این تیم را دلگرم کرده است که به چنین دستاورد بزرگی برسند. عملکرد آلیسون بکر و خط دفاعی لیورپول در کنار نمایش خط حمله این تیم تماشایی شده است. بکر آخرین بار در بازی 2 دسامبر مقابل اورتون دروازه‌اش را گشوده دیده و دروازه‌بانان لیورپول در فصل جاری تنها 14 گل دریافت کرده‌اند. آمار و ارقام لیورپول زمانی خطرناک‌تر می‌شود که بدانید آنها در 29 بازی اخیر در لیگ برتر انگلیس 28 پیروزی داشته‌اند، برای 37 مسابقه شکست ناپذیر بوده و در 29 مسابقه پیاپی موفق به گلزنی شده‌اند. این آمار برای تاتنهام به شدت نگران کننده است چرا که آنها طی 12 مسابقه تحت هدایت مورینیو تنها در یک بازی گل نخورده‌اند. از دست دادن هری کین پیش از بازی بزرگ امشب برای تاتنهام دردناک است اما کمتر سرمربی مانند مورینیو می‎‌تواند برنامه‌های لیورپول را مختل کند. مورینیو یکی از معدود سرمربیانی است که روند فعلی لیورپول را در انگلیس با چلسی در فصل 06-2005 با کسب 58 امتیاز از 21 بازی تجربه کرده است و حالا طرفداران تاتنهام امیدوار هستند تا سرمربی سابق رئال مادرید به آنها راه متوقف کردن لیورپول را نشان بدهند.

برخلاف تیم کلوپ، تاتنهام با فرم ایده آلی به این مسابقه نرسیده است و تیم تحت هدایت آقای خاص تنها یک بازی از 5 مسابقه گذشته را با پیروزی پشت سر گذاشته است با وجود اینکه آنها در جام حذفی هم به تساوی یک بر یک مقابل میدلزبورو رضایت داده بودند. در آخرین مسابقه از لیگ برتر انگلیس آنها یک بر صفر برابر ساوتهمپتون شکست را پذیرفتند و هری کین را به علت مصدومیت برای مدت طولانی از دست دادند. در حال حاضر تاتنهام با اختلاف 6 امتیازی از رده چهارم جدول رده بندی ایستاده‌ است. با این وجود اسپرز در این فصل دو بازی متوالی شکست نخورده در حالیکه فرم نتایج آنها در مسابقات خانگی قابل توجه است: 4 پیروزی از 5 مسابقه زیر نظر مورینیو که تنها شکست‌شان برابر چلسی با فرانک لمپارد بود. با صرف نظر از آمار آنها اکنون خود را در معرض عدم پیروزی طی 4 مسابقه پیاپی در تمامی رقابت‌ها می‌بینند که آخرین را در نوامبر 2016 آن را تجربه کرده بودند. لیورپول بعد از رویارویی با تاتنهام دو مسابقه سخت‎تر برابر تاتنهام و ولورهمپتون خواهد داشت. آنها 7 روز برای آماده شدن جهت رویارویی با منچستریونایتد زمان دارند و دو روز پس از آن باید با گرگ‎ها مصاف بدهند. 

اخبار دو تیم

بعد از تایید پارگی همسترینگ هری کین، مهاجم تاتنهام به صورت قطعی برای مدت طولانی از میادین دور خواهد بود. بازگشت سون هیونگ مین بعد از محرومیت برای تاتنهام دلگرم کننده خواهد بود اما با تایید مورینیو او در پست مهاجم نوک حضور نخواهد داشت. اندومبله، موسی سیسوکو، هوگو لوریس، دنی رز و بن دیویس دیگر بازیکنان تاتنهام هستند که وضعیت آنها برای حضور در این مسابقه هنوز مشخص نیست. اریک لاملا، جیووانی لوسلو و هری وینکس با پایان دوران مصدومیت می‌توانند در ترکیب تاتنهام حضور داشته باشند. سادیو مانه از لیورپول پس از کسب عنوان بازیکن سال آفریقا می‌تواند دوباره در ترکیب حضور پیدا کند. به نظر می‌رسد دژان لوورن، جوئل ماتیپ و ژردان شقیری پس از پایان دوران آسیب دیدگی بتوانند به کلوپ کمک کنند. جیمز میلنر یکی از غایبان بازی مقابل اورتون بود که پیش بینی می‌شود همچنان از ترکیب دور باشد.

ترکیب احتمالی

تاتنهام: گازانیگا، سانچز، آلدرویرلد، فرتونگن، آئوریر، آلی، وینکس، اریکسن، سون، سسنیون، مورا 

لیورپول: آلیسون، آرنولد، گومز،‌ فن دایک، رابرتسون، چمبرلین، هندرسون، واینالدوم، صلاح، فیرمینو، مانه

نظر شما