شناسهٔ خبر: 37491103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

روزنامه نگار لبنانی: خواسته مردم از دولت جدید مبارزه با فساد است

«ناصر قندیل» روزنامه نگار لبنانی گفت: اکنون فرصتی برای «حسان دیاب» نخست وزیر منتخب ایجاد شده تا صدای مردم لبنان را بشنود و خواسته اصلی آنان که پاکدستی دولت، اصلاح اقتصادی و مالی و مبارزه با فساد است، تحقق بخشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وی افزود: دولت لبنان بزودی به ریاست دیاب تشکیل می شود، اما کسی نمی تواند بگوید او شخصی خارق العاده است که برای همه بحران ها و مشکلات لبنان راه حل دارد، اما می تواند با فساد مبارزه کند.

اخبار بین‌الملل- حسان دیاب دیشب با « میشل عون » رییس جمهوری لبنان در کاخ بَعَبدا در شرق بیروت دیدار و در مورد جزییات تشکیل کابینه با وی رایزنی کرد. هیات دولت جدید لبنان  ۱۸ وزیر فن سالار (تکنوکرات) دارد که  ۹ وزیر آن مسلمان و ۹ وزیر مسیحی هستند.

قندیل خاطر نشان کرد: دیاب پیش از این وزیر تربیت و آموزش عالی بوده و یک فن سالار است که قواعد اداری و قانونی و مشکلات جامعه را می داند. بیش از «تمام سلام» نخست وزیر سابق لبنان تجربه دارد و سابقه اش مانند سابقه «نجیب میقاتی» نخست وزیر اسبق است.

نماینده پیشین مجلس لبنان خاطر نشان کرد: هنگامی که مساله شایستگی یا عدم شایستگی حسان دیاب مطرح می شود، باید شایستگی رقیب و کسانی را که قبل از وی بودند، هم مطرح شود. «نواف سلام» رقیب دیاب هیچ سابقه اجرایی نداشته و فقط سفیر بوده است.

تحلیل گر لبنانی تاکید کرد: عده ای که در شایستگی های دیاب تشکیک و ادعا می کنند که او برنامه ندارد، نگران لبنان و سرنوشت آن نیستند، زیرا آن ها از «سعد حریری» نخست وزیر مستعفی یا نواف سلام نپرسیدند که آیا برنامه ای برای نجات لبنان از بحران کنونی خود دارند یا خیر.

قندیل گفت: فشارهای زیادی بر نخست وزیر منتخب وارد می شود، به خصوص از طرف طایفه خود یعنی اهل سنت که نفوذ زیادی در دولت های فعلی و گذشته داشته و دارند و وزارت خانه های کشور و ارتباطات (مخابرات) در دست آن ها است.

سردبیر روزنامه «البناء» لبنان پیش بینی کرد که سطح و عمق اقدام های اصلاحی دولت دیاب بهتر از دولت حریری باشد، زیرا دیاب خارج از باتلاق سهمیه بندی های طایفه ای و گروه بندی های سیاسی داخلی لبنان است و منافعی در دولت ندارد تا بخواهد از آن محافظت کند.

قندیل گفت: نگاه به مشکل اقتصادی در لبنان تاکنون تغییر نکرده و از همان تفکری نشات می گیرد که حریری به آن ایمان دارد و آن گرفتن وام های بیشتر از کشورهای خارجی است و با این نگاه، اصلاح وضع کنونی ناممکن است و امکان مبارزه با فساد وجود ندارد. از این رو لازم است دیاب این نگاه را تغییر دهد.

کارشناس لبنانی اضافه کرد: یکی از مشکلات اقتصادی لبنان، سیاست های مالی و بانکی است و تنها منبع ما برای کسب اطلاعات مالی «ریاض سلامه» رییس کل بانک مرکزی است و او حاکم حقیقی کشور است. او در مقابل کمیته پارلمانی اعتراف کرد ۶ میلیارد دلار در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی از لبنان خارج شده است .

قندیل خاطرنشان کرد: بانک های لبنان اکنون به مشتریان خود دلار نمی دهند و به آن ها لیره (واحد پول ملی این کشور) پرداخت می کنند تا از بازار دلار بخرند. این، یعنی بانک ها مردم را به خریدن دلار تشویق و سعی می کنند قیمت دلار بالا برود، بدون اینکه هیچ پایه عملی برای بالا رفتن قیمت آن وجود داشته باشد.

این تحلیل گر گفت: در سیاست خارجی و برای دیگر کشورها ارزش راهبردی (استراتژیک) لبنان بسیار بیشتر و بالاتر از معادلات اقتصادی داخلی آن است. ۸۰ درصد فشار و بحران اقتصادی لبنان به دلیل مشکلات سیاسی و ۲۰ درصد به دلیل مشکلات مالی است.

قندیل افزود: روابط خارجی دولت حسان دیاب به گونه ای خواهد بود که غرب را ناراضی نکند و مردم را علیه خود در خیابان نشوراند و به همان روش «میشل عون» رییس جمهوری لبنان عمل کند که از یک سو از محور مقاومت پشتیبانی می کند و از سوی دیگر تاکنون نتوانسته روابط خود را با سوریه گسترش دهد و به این کشور سفر کند.

وی تاکید کرد: در دولت جدید لبنان تغییر قابل ملاحظه ای در روابط با سوریه و ایران به وجود نخواهد آمد، اما اگر غرب تصمیم بگیرد با لبنان با فشار حداکثری برخورد کند در آن زمان مجبور می شود به سمت ایران، سوریه، چین و روسیه گرایش بیشتری پیدا کند.

 

نظر شما