شناسهٔ خبر: 37458952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور و ایوان کرخه:

همایش یعقوب لیث و گندی‎شاپور در تهران برگزار شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور و ایونا کرخه از برگزاری همایش بزرگ معرفی یعقوب لیث صفاری، زبان فارسی و گندی‎شاپور در تالار فردوسی تهران (خانه اندیشمندان) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، یعقوب زلقی اظهار کرد: این همایش به میزبانی بنیاد فرهود و همیاری انجمن‎های سیستان و بلوچستانی‌ها، خوزستانی‌ها، پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور وایوان کرخه، انجمن لرستانی‌ها، کرمانشاهی‎ها و انجمن‎های مردم‎نهاد از جمله بنیاد فردوسی توس و جامعه پیشاهنگی ایران و نشریه‎های امرداد، وطن‎یولی و زرین‎مهر برگزار شد.

وی با بیان این‎که استقبال بالای شهروندان از سیستان و خوزستان و اتحاد و تمرکز روی محوطه گندی‎شاپور و یعقوب لیث و زبان پارسی نقطه بارز این همایش بود، افزود: جلال خالقی‎مطلق پژوهشگر و شاهنامه‎پژوه ایرانی مهمان و سخنران ویژه در این مراسم بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور و ایوان کرخه، گفت: در ادامه این مراسم رخشانی فیلمنامه‎نویس سریال یعقوب لیث به نمایندگی از انجمن سیستان و بلوچستانی های مقیم مرکز در مورد شخصیت یعقوب سخنرانی کرد.

وی ضمن بیان این‎که دادبه استاد و ادب‎پژوه نامی نیز نیز با سخنانی دلنشین از هویت ایرانی و زبان پارسی در این همایش سخن گفت، عنوان کرد: همچنین گزارش کاملی نیز در مورد سایت گندی‎شاپور، آرامگاه یعقوب لیث و موضوع گردشگری و فعالیت‎های پژوهشی اخیر در قالب فیلم، عکس و پاورپوینت از سوی اینجانب تقدیم حضار در مراسم شد.

زلقی بیان کرد: در ادامه محمد بقایی ماکان استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از اقبال‎شناسان مشهور جهان با تمرکز بر اتحاد همه ایرانیان با محوریت زبان پارسی و نقش یعقوب لیث بر احیاء شعر پارسی، گفتار سخنرانان پیش از خود را تکمیل کرد.

وی با اشاره به این‎که پیمان بزرگ‎نیا رهبر گروه ملی سازینه هم اجرای دف‎نوازی و شاهنامه‎خوانی بختیاری را در مراسم برعهده داشت، افزود: استاد حبیب‎اله آتشگر رهبر گروه موسیقی هامون نیز اشعار حماسی ایرانی و مراسم آئینی سیستانی و چوب‎بازی را اجرا کرد که مورد توجه و تشویق ممتد حاضران واقع شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور و ایوان کرخه اظهار کرد: ویدیوی تصویری شعر زیبای یعقوب لیث سروده مهربانو هما ارژنگی به همراه کلیپ موسیقی گروه سازینه پیمان بزرگ‎نیا نیز در این همایش نمایش داده شد و وی در مورد موسیقی فاخر ایرانی در مراسم سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک به عنوان میزبان و بنیانگذار بنیاد فرهود سخنرانی کرد و از لزوم برگزاری چنین همایش‎هایی در ایجاد حس اتحاد و مهربانی در جامعه ایران سخن گفت و لوح‎های سپاس را تقدیم کرد.

زلقی یادآور شد: در پایان از انجمن سیستانی‌ها، لرستانی‌ها، کرمانشاهی‎ها و خوزستانی‌ها تقدیر و تشکر شد.

WhatsApp Image 2020-01-07 at 5.16.26 PM(1)

WhatsApp Image 2020-01-07 at 5.16.27 PM

WhatsApp Image 2020-01-07 at 5.16.27 PM(1)

نظر شما