شناسهٔ خبر: 37457911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جرمی هانت: اختلاف میان اعضای ناتو از همیشه شدیدتر شده است

تهران – ایرنا – جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس در واکنش به حمله روز جمعه آمریکا در عراق که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، ‌گفت که بحران کنونی، بزرگترین شکاف ممکن را در ائتلاف ناتو ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

وی در ستونی در روزنامه تلگراف نوشت، افزایش چشمگیر تنش در خاورمیانه، ‌موجب اختلاف عمیق در این ائتلاف غربی شده که به واسطه عدم توازن در هزینه های این سازمان نمود یافته است.

وی در ادامه آورد: ترور سردار سلیمانی، رویکرد ما در قبال ایران را با شکاف عمیقی مواجه کرده است، اختلافی که به زمان اتخاذ تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ۲۰۱۵ بازمی گردد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور ترامپ و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

هانت در حالی که به وضوح اقدامات آمریکا را توجیه نکرد، مدعی شد که این اروپایی ها هستند که برای هم پیمانی شان با ایالات متحده، اقدام کافی نمی کنند.

وی با استناد به سخنان ترامپ مبنی بر کافی نبودن هزینه های دفاعی ناتو، در ادامه نوشت: اگر برای هزینه کردن آماده نباشیم، نباید تعجب کنیم که قبل از اتخاذ تصمیمات بزرگی چون ترور سردار سلیمانی، با ما مشورت نشود. همچنین نباید شگفت زده شویم اگر این ائتلاف غربی به آرامی شروع به شکاف کند. ۹۱۰۹

بقای ناتو از آذر ماه زیر سوال رفت، زمانی که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نشست لندن نگرانی خود در خصوص فروپاشی اتحاد اعضا را ابراز داشتند.

به گفته تحلیلگران مسائل بین‌المللی، اختلاف ارزش‌ها میان اعضا و تنوع دیدگاه‌های سیاسی متعارض موجب شده‌ به‌تدریج اختلاف‌ها بیشتر شود.

سران ۲۹  کشور عضو ناتو آذر ماه به مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل این سازمان دفاعی امنیتی گردهم آمدند تا به بررسی مهمترین تهدیدها در مورد آینده این سازمان بپردازند.

در آن دیدار دو روزه، همچون دیگر مناسبت‌هایی که ایالات ‌متحده عضو محوری و اصلی آن است، ترامپ مرکز بیشتر اخبار و حاشیه‌ها بود.

این نشست از یک جهت دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت، زیرا سران ناتو وقتی در لندن دور هم جمع شدند که بیش از هر زمان دیگری موجودیت و بقای این سازمان متزلزل شده‌ است. اکنون سایه شکاف و اختلاف در جای جای این سازمان و موضوعات مربوط به آن دیده می‌شود.

نظر شما