شناسهٔ خبر: 37454684 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رییس هیات عامل ایمیدرو در سومین همایش HSEE؛

تشکیل شورای ایمنی معادن برای نخستین بار/ پایان رهاسازی فاضلاب به خلیج فارس برای همیشه

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تشکیل شورای ایمنی معادن برای نخستین بار بیان کرد: یکی از مسائل اساسی و ضروری بخش معدن و صنایع معدنی، موضوع ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) است که کم توجهی به آن می تواند خسارت بار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور، امروز در سومین همایش ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE)، ضمن تسلیت شهادت سپهبد سردار قاسم سلیمانی و تبریک به مردم ایران بابت استقبال ماندگار از تشییع سردار، از تشکیل شورای ایمنی معادن برای نخستین بار خبر داد و گفت:  یکی از مسائل اساسی و ضروری بخش معدن و صنایع معدنی، موضوع ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) است که کم توجهی به آن می تواند خسارت بار باشد.

 

وی همچنین از افزایش 5 میلیون ساعت فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی در شرایط کنونی اقتصادی کشور خبر داد و تصریح کرد: طی سال جاری، میزان ساعات کار و فعالیت بخش معدن و صنایع معدنی، از 27 میلیون به 35 میلیون ساعت رسید که حاکی از حجم بالای کار تعریف شده در این حوزه است؛ چنین امری در راستای رونق تولید و کاهش اثرات تحریم، با استراتژی های این سازمان طراحی و عملیاتی شده است.

غریب پور با تاکید بر اینکه ایمنی باید به عنوان زنجیره از ابتدا تا انتها در همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش ما، توجه ویژه به حوزه سلامتی، امنیت و محیط زیست در بخش معدن و صنایع معدنی است و برنامه های مدونی برای این حوزه در ایمیدرو داریم.

او افزود: خوشبختانه ایمیدرو در زمینه ایمنی، مشکل تامین مالی و بودجه ای ندارد. در این زمینه، قانون و ساختار هم داریم. به گفته وی، در سال جاری گام مهمی برای تامین تجهیزات ایمنی شامل آمبولانس، ماشین آتش نشانی، دستگاه شبیه ساز دامپ تراک و وسایل ایمنی برداشته شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بخش امتیازات ممیزی در سال جاری با 20درصد رشد و بخش آموزش 100درصد رشد داشته است، اضافه کرد: خوشبختانه ایمیدرو به دو حوزه تحقیق و آموزش و HSEE در واحدهای تولیدی توجه دارد.

برنامه های مدون برای HSEE در کنار تولید و صادرات

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش اکتشاف گفت: طی سال 97 و امسال، 400 هزار کیلومتر مربع به 250 هزار کیلومتر مربعی (اکتشاف سال های قبل) اضافه شده است. علاوه بر این اعتبار بخش زیربنا نیز امسال 4 برابر شد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که در کنار سرعت افزایش تولید و صادرات، روند حوادث نیز کاهش یابد و ما باید مفتخر باشیم که این روند سال به سال نزولی می شود.

اجازه شروع و پایان کار توسط HSEE

رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت واحدهای HSEE اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه مدیر یک واحد تخصصی از افراد غیر تخصصی انتخاب شود، قابل پذیرش نیست. متاسفانه برخی مدیران به دلیل ناآشنایی، برخورد مناسبی با مدیران سخت گیر واحدهای HSEE ندارند اما در این شرایط تنها نباید به تقصیر فکر کنیم و باید قصور را هم در نظر بگیریم.

او اظهار کرد: اهمیت واحد HSEE تا آنجاست که شروع و پایان کار شرکت باید با اجازه این واحد باشد، زمانی که بتوانیم مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست را در کنار تولید رعایت کنیم و حادثه ای نداشته باشیم، تولیدی مطلوب خواهیم داشت.

غریب پور در پایان به اقدامات توسعه ای انجام شده در این سازمان اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی طی امسال، به اندازه 20 سال گذشته بوده است، همچنین طرح انتقال آب دریای عمان به صنایع معدنی استان های شرقی با 20 درصد اعتبار سرمایه گذاران سنگان و همچنین طرح انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد با تضمین خرید ایمیدرو، بخشی از اقدامات این سازمان در حوزه انرژی است.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بیان کرد: احداث تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس توسط بخش خصوصی برای صنایع منطقه ویژه خلیج فارس و در نتیجه، پایان رهاسازی فاضلاب به خلیج فارس برای همیشه، از دیگر اقدامات ایمیدرو در این حوزه است.

نظر شما