شناسهٔ خبر: 37384556 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سامانه های رصد فضای مجازی اعلام کردند؛

تحلیل محتوای فضای مجازی در ساعات اولیه شهادت «سردار سلیمانی»

معصومه بخشی پور

سامانه های رصد و تحلیل فضای مجازی واکنش کاربران شبکه های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام را نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی طی یک روز گذشته، تحلیل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار اخبار مربوط به جنایت رژیم امریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و به شهادت رسیدن این اسطوره مقاومت، با بازتاب جهانی روبرو شد و کاربران بسیاری در واکنش و محکوم کردن این اقدام خبیثانه دولت امریکا، مطالبی در توئیتر، اینستاگرام و تلگرام منتشر کردند.

به نحوی که گفته می‌شود ابرواژه مطالب کانال‌های فارسی تلگرام در ۲۴ ساعت گذشته (برحسب مجموع بازدید) به خبر شهادت سردار سلیمانی با ۱۶ میلیون بازدید اختصاص داشت و اخبار رتبه دوم تا بیستم پربازدیدترین مطالب تلگرام نیز در خصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده است.

این درحالی است که مدیران شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام از روز گذشته درصدد حذف اکانت شبکه‌های خبری و کاربران ایرانی فعالی هستند که نسبت به این جنایت واکنش نشان داده اند.

انتقام سخت؛ واکنش توئیتر فارسی به شهادت سردار سلیمانی

سامانه رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی «دیتاک» که در حوزه داده کاوی (Data Mining) و کلان داده (Big Data) فعالیت دارد، در گزارشی، وضعیت انتشار مطلب در شبکه اجتماعی توئیتر را در ساعات اولیه اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر کرده است.

طبق اعلام این سامانه، با انتشار خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، ربات‌های خزشگر افزایش حجم توئیت‌های فارسی به حدود دو برابر حالت عادی را نشان داد.

در همین حال در ساعات اولیه انتشار این خبر در روز گذشته (جمعه)، بیش از ۲۰۰ هزار توئیت فارسی و ۲۰۰ هزار توئیت عربی با هشتگ های این موج منتشر شده و کاربران فارسی زبان بسیاری نسبت به این اقدام جنایتکارانه امریکا، واکنش نشان دادند.

علاوه بر سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس (از فرماندهان حشدالشعبی که در حادثه روز گذشته همراه با سردار سلیمانی به شهادت رسید)، هشتگ انزجار از ترامپ نیز در این توئیت‌ها دیده می‌شود.

تلگرام در عزای خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی

این سامانه همچنین اعلام کرد که کانال‌های فارسی تلگرام از ابتدای انتشار اخبار مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تا عصر روز گذشته بیش از ۵۵ هزار پست منتشر کردند و این آمار به سرعت در حال رشد است.

افکارسنجی از محتوای این پست‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آنها مبتنی بر در بزرگداشت و تسلیت شهادت فرمانده نیروی قدس است؛ ابراز نفرت و انزجار از آمریکا و صهیونیسم از دیگر محورهای پرتکرار است؛ بیشترین تولیدات و بازدیدها متعلق به کانال‌های خبری داخلی است.

شوک توئیتر فارسی با خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

در همین حال سامانه رصد محتوای فضای مجازی «پایشگر» نیز انتشار محتوای مرتبط با شهادت سردار سلیمانی را با عنوان شوک توئیتر فارسی نسبت به حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد.

این سامانه نیز اعلام کرد تا ظهر روز جمعه ۱۳ دی ماه، فعالیت کاربران ایرانی در توئیتر سبب شد که کل هشتگ‌های ترند توئیتر فارسی در جمعه به بازتاب شهادت سردار سلیمانی اختصاص یابد.

براساس آمارهای به دست آمده، در اولین ساعت اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، هشتگ «قاسم سلیمانی» در لیست ۱۰ ترند برتر سایت trends۲۴.in قرار گرفت. این سایت به اعلام ترندهای توئیتر در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

نکته قابل توجه این است که هشتگ قاسم سلیمانی با وجودی که در لیست ده ترند برتر سایت ترند ۲۴ قرار داشته اما شبکه اجتماعی توئیتر به عمد این هشتگ را جزو ترندهای برتر نمایش نداده و همچون شبکه اینستاگرام، هشتگ قاسم سلیمانی را بایکوت کرده است.

نظر شما