شناسهٔ خبر: 37323807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

FATF روابط خارجی مختصر ما در دوران تحریم را هم به مسلخ می‌برد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه رئیس جمهور این 5 سال در 5 جلسه از مجمع هم شرکت نکرده است، گفت: FATF به معنای تعطیل کردن مختصر کارهایی است که در دوران تحریم داریم در روابط خارجی انجام می‌دهیم. FATF یک مسلخ است نه محل نجاتی که بتوانیم از طریق آن بال و پر بگیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با اشاره به بررسی لوایح FATF در مجمع گفت:  رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت در این 5 سال در 5 جلسه از مجمع هم شرکت نکرده است. ابتدا خواستم این موضوع را به اطلاع مردم برسانم. اگر روحانی در جلسات مجمع مشارکت فعال داشت مباحثی که کارشناسان موافق و مخالف در جلسات مجمع انجام می‌دادند را می‌شنید. FATF به معنای تعطیل کردن مختصر کارهایی است که در دوران تحریم داریم در روابط خارجی انجام می‌دهیم.  

وی ادامه داد: FATF یک مسلخ است نه محل نجاتی که بتوانیم از طریق آن بال و پر بگیریم. این مباحث همه پشتوانه کارشناسی دارد و منطقش توسط کارشناسان در جلسه مجمع تشخیص مصلحت گفته شده است. آقای روحانی گوشش را در برابر این حرف کارشناسان می‌بندد و هنوز هم بر مسیری اصرار دارد که دولت 6 سال است طی کرده و نتیجه‌ای نگرفته است و اتفاقا هر چه بیشتر دولت بر این مسیر اصرار داشته بن‌بست‌های کشور نیز بیشتر شده است.

*غربی‌ها جز با تسلط پیدا کردن بر کشورها رضایت نمی‌دهند

صفار هرندی اظهار داشت: اگر این راه دولت می‌خواست ثمری بدهد در همان پروژه برجام باید جواب می‌داد. در حالیکه بیشترین همراهی توسط نظام و رهبری در این پروژه دولت انجام شد اما دولت موفق نبود. رئیس جمهور می‌گفت برویم ارتباط‌مان را افزایش دهیم و همه مشکلات‌مان حل می‌شود و گشایش یک شبه انجام می‌شود؛ اما دیدیم که این اتفاقات نیفتاد. برجام تجربه مهمی برای ما بود تا رفتار غربی‌ها با خودمان را به صورت واقعی‌تری ببینیم. غربی‌ها جز با تسلط پیدا کردن بر کشورها رضایت نمی‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در شرایطی که غربی‌ها این رفتارهای ظالمانه را با ما دارند ما چرا باید پروژه برون‌گرایی را بر درون‌گرایی و توجه به توان داخل ترجیح دهیم؟ اگر واقعا دولتی‌ها و افرادی که خواستار تعامل بیشتر ما با FATF هستند در جلسات مجمع حضور پیدا می‌کردند و از گفته‌های خود دفاع می‌کردند. دولت باید پاسخ بدهد که از آن وقتی که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد آن 41 بندی FATF را امضا کردند و 39 بند از ان را به صورت گسترده انجام شد؛ چه نتیجه‌ای برای ما حاصل شده است؟ و حاصل این همکاری‌ها در این مدت چه بوده است؟

*دوره‌ای که ما در لیست سیاه FATF بودیم؛ بیشترین تعامل را با دنیا داشتیم

صفار هرندی ادامه داد: در طول 10 سال گذشته میزان تعاملات ما با دنیا که مجموع واردات و صادرات ما به استثنای نفت بود؛ رقمی بین 80 تا 100 میلیارد دلار بوده است. در واقع این شاخصی است که نشان می‌دهد که کشور با دنیا در تعامل بوده یا نه. جالب است بدانید دوره‌ای که ما در لیست سیاه FATF بودیم؛ بیشترین تعامل را با دنیا داشتیم و میزان معاملات ما حدود 100 میلیارد دلار بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما حتی اگر در اثر عدم همکاری در اجرای آن دو بند نیز وارد لیست سیاه شویم که البته من معتقدم این اتفاق نخواهد افتاد؛ اما حتی اگر این اتفاق هم بیفتد و ما وارد لیست سیاه شویم به گواه آمارهای 10 سال گذشته در واقع در شرایطی قرار می‌گیریم که بیشترین تعامل را با دنیا داشته باشیم.  

وی تاکید کرد: ما الان در موقیتی هستم که کشور ما تحریم شده است و در این شرایط ما باید پنهان‌کاری کنیم و نباید اطلاعات‌مان را در اختیار نهادهای نامطمئن قرار دهیم. پیوستن گسترده به سازوکارهای مطلوب FATF به این معنا است که ما باید تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مالی‌ و معاملات نفتی را باید در اختیار کسی قرار دهیم که به دنبال تحریم ما است.

انتهای پیام/

نظر شما