شناسهٔ خبر: 37271402 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

جذابیت بازار مسکن منطقه ۷ برای کارمندان

منطقه ۷ پایتخت طی ۱۰ سال گذشته از مناطق پرطرفدار برای خریداران مسکن بوده است. این منطقه که در مرکز شهر تهران واقع شده، دارای ۵ ناحیه و ۱۶ محله است. محلات بهار، گرگان، نظام‌آباد، عباس‌آباد، عشرت‌آباد و اندیشه از محلات مشهور این منطقه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، یکی از دلایلی که منطقه 7 تهران را در میان متقاضیان خرید مسکن، پرمشتری کرده این است که این منطقه در مرکز شهر قراردارد و واحدهای اداری و تجاری در این منطقه متمرکز هستند. بنابراین بسیاری از کارمندان دولت و بخش خصوصی و همچنین فعالان تجاری، این منطقه را به دلیل نزدیکی به محل کار برای سکونت و زندگی انتخاب می‌کنند، ضمن اینکه وجود 7 ایستگاه مترو در منطقه 7 بر جذابیت محلات این منطقه افزوده است.

 براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری در منطقه 7 پایتخت، 12 میلیون تومان بوده است که نسبت به متوسط قیمت مسکن در پایتخت (12 میلیون و 460 هزار تومان)، کمتر است درواقع این منطقه با وجود آنکه در مرکز پایتخت قرار دارد و دسترسی خوبی هم به نقاط مختلف شهر دارد، متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در آن کمتراز متوسط پایتخت است.

     وضعیت کنونی منطقه 7 در یک نگاه

اگرچه براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 7 پایتخت 12 میلیون تومان است، اما بررسی 10 فایل منتشرشده از سوی صاحبان املاک درباره قیمت‌های پیشنهادی فروش ملک در این منطقه نشان می‌دهد که اغلب قیمت‌ها بالاتر از رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی هستند.

قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در محله شریعتی 17 میلیون تومان است، بنابراین یک واحد مسکونی 72 متری، یک میلیارد و 224 میلیون تومان به فروش می‌رود.  قیمت یک واحد مسکونی 65 متری در چهارراه قصر، 800 میلیون تومان است، چون هر مترمربع واحد مسکونی، 12 میلیون و 300 هزار تومان است. برای خرید آپارتمان در خیابان مطهری باید پول بیشتری داشته باشید، چون قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه بالای 20 میلیون تومان است و یک واحد مسکونی 52 متری در مطهری که هر مترمربع آن 20 میلیون و 769 تومان است باید یک میلیارد و 80 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید. قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در حدود میدان امام حسین(ع) ارزان‌تر است و برای یک واحد 68 متری نیاز به 612 میلیون تومان پول دارید، چون قیمت هر مترمربع از این واحد 9 میلیون تومان است.

اگر به دنبال خرید آپارتمان در خیابان سبلان شمالی هستید، باید برای هر مترمربع ملک در این محله 10 میلیون تومان در نظر بگیرد به عنوان نمونه یک واحد 65 متری، 650 میلیون تومان فروش می‌رود.

قیمت ملک در محله نامجو هم نزدیک به سبلان شمالی است و هر مترمربع واحد مسکونی نزدیک به 10 میلیون تومان است و متری 10 میلیون و 400 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که برای یک آپارتمان 43 متری، 450 میلیون تومان می‌شود. اما قیمت یک واحد مسکونی 34 متری در محله اجاره‌دار، 380 میلیون تومان است چون هر مترمربع از این ملک، 11 میلیون و 100 هزار تومان است. در صورتی که قصد خرید یک ملک 45 متری را در خیابان پلیس دارید، باید برای هر مترمربع آپارتمان، 15 میلیون تومان هزینه کنید، بنابراین 675 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید . قیمت آپارتمان در محله سهروردی در منطقه 7 بالا است و برای خرید یک واحد مسکونی 103 متری در این محله باید 2 میلیارد و 575 میلیون تومان بپردازید، چون قیمت هر مترمربع 25 میلیون تومان است. آپارتمان در محله جلفا هم گرانتر از سایر محلات منطقه 7 است و هر مترمربع واحد مسکونی 20 میلیون تومان قیمت دارد، بنابراین یک واحد مسکونی 123 متری، 2 میلیارد و 460 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

     پیشینه تحولات بازار مسکن منطقه 7

بررسی بازار مسکن منطقه 7 پایتخت طی سال‌های 89 تا 97 نشان می‌دهد که متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه از 1.6 میلیون تومان در سال 89 آغاز شده و به 8.2 میلیون تومان در سال 97 رسیده است. قیمت‌ها در بازار مسکن این منطقه در سال 90 به 91 حدود یک میلیون تومان رشد کرده و این رشد در سال بعد هم تکرار می‌شود، اما ازسال93 تا 96 قیمت‌ها افزایش ناچیزی دارد تا اینکه در سال 96 قیمت‌ها دوباره رشد محسوسی را تجربه می‌کند و اما از سال 96 به 97، جهش قیمتی رخ می‌دهد و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از 5.1 میلیون تومان به 8.2 میلیون تومان می‌رسد. طی سال‌های 89 تا 97 دو جهش قیمتی در بازار مسکن رخ داده است که در اغلب مناطق همچون 7 رشد قیمت در جهش دوم بیشتر از جهش اول است.

تحلیل داده‌های مربوط به حجم معاملات خرید و فروش مسکن طی 9 ساله مورد بررسی هم حکایت از آن دارد که بیشترین تعداد قراردادها در سال 90 با 14هزار و 237 فقره معامله ثبت شده است، پس از آن معاملات تا سال 93 کاهشی می‌شود اما در سال 93 رشد می‌کند و دوباره در سال 94 حجم قراردادها افت می‌کند، درسال 95 معاملات بهبود می‌یابد و این موضوع در سال 96 هم ادامه پیدا می‌کند اما در سال 97 و به دلیل جهش قیمتی رخ داده، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد و به 7 هزار و 534 معامله می‌رسد که در قیاس با سال 89 حدود 50 درصد افت را تجربه می‌کند. در این میان، ‌نکته مهم این است که تعداد معاملات ملکی در این منطقه پرتقاضا، پس از سال 91، همواره کمتر از 10 هزار فقره در سال بوده است.

نظر شما