شناسهٔ خبر: 37266158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش وکیل سحر تبر به محاکمه وی

محاکمه یک بیمار روانی یا فاسد فی‌الارض

اشاره: دادسرای ارشاد پرونده «فاطمه خویشوند» معروف به «سحر تبر» را که ۱۳ مهر امسال با دستور شعبه بازپرسی دادسرای ارشاد دستگیر و بازداشت شد برای رسیدگی با اتهاماتی همچون معاونت در افساد فی‌الارض به دادگاه انقلاب ارسال کرد. این در حالی است که صدا و سیما قبل از احراز محکومیت، سحر تبر را در برنامه 20:30 آورد و اعترافات او را پخش کرد، گفته می شود سحر تبر از یک بیماری روانی رنج می برد و مدت ها در بیمارستان روانی بستری بوده است. حال باید دید چرا صدا و سیما چنین فردی را قبل از اینکه اتهامش ثابت شود اعترافات او را پخش کرده است؟

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

سحر تبر کیست؟
فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد ۱۳۸۰ است. او تا سوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده و طبق آنچه در برنامه ۲۰:۳۰ پخش شد، پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و با مادرش زندگی می‌کرد. شهرت وی به خاطر عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرد و سحر تبر نامی است که او برای خود در اینستاگرام برگزید. به گزارش ایرنا در تصاویر سحر تبر گریم، فوتوشاپ و عمل‌ جراحی مشهود است؛  او با داشتن یک چهره عجیب و غریب و کارهایی همچون رفتن داخل سطل آشغال دنبال کننده هایی را جذب کرد و سفارش برای تبلیغ محصولات با رقم‌های بالا می گرفت.

بیمار روانی یا مجرم
۳۰ آبان ماه سحر تبر در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما در برنامه‌ای تحت عنوان «صریح درباره فرهنگ»، اعتراف‌های وی ضمن ابراز ندامت از اقداماتش پخش شد که بازخوردهای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی داشت. سیما فردوسی روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه برنامه عنوان کرد رفتارهای این شخص ناشی از اختلال‌های روانی است و باید قبل از رسیدن به این وضعیت بحرانی مورد توجه و درمان قرار می‌گرفت. سوابق درمانی فاطمه خویشوند نیز حکایت از وجود بیماری روانی در وی داشت.

ارسال پرونده به دادگاه انقلاب
سعید دهقان وکیل مدافع فاطمه خویشوند در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: «بعد از مطالعه پرونده فاطمه خویشوند، بنده و همکارم (پیام درفشان) به این نتیجه رسیدیم که تداوم بازداشت این نوجوان، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و نیز منطق قضایی به دور است. به همین دلیل، طی لایحه‌ای مستند و مستدل، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را تقدیم دادگاه کردیم و اکنون در انتظار اتخاذ تصمیم شایسته قانونی از سوی مرجع قضایی هستیم.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه پرونده موکلش از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده، گفت: «صرف نظر از اینکه صدا و سیما با چه مجوزی و بر اساس چه منطقی، پیش از اثبات اتهام وارده، اقدام به پخش برنامه‌ای با محوریتِ موکل کرده، آنچه مسلّم است اینکه اولاً حتی در همان برنامه نیز بر سوابق بیماری فاطمه خویشوند که گویای نظر روانپزشک متخصص در تلویزیون بوده، تاکید شده است. ثانیاً، تمام اسناد و مدارک روانپزشکی موجود در مورد موکل نشان می دهد که حتی سال‌ها پیش از رسیدن به سن قانونی رشد، مبتلا به «افسردگی عمده» و «سایکوز» بوده و به همین دلیل، در سال ٩٤ در بیمارستان الغدیر بستری بوده است. همچنین بعدها و باز هم پیش از رسیدن به ١٨ سالگی به دلایل مشابه در بیمارستان فوق تخصصی روانپزشکی ٥٠٥ نزاجا و نیز بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده است. این وضع و شرایط بیماری، با توجه به تاکید روانپزشکان متخصص بر استفاده از داروی ترامادول و ضرورت مراقبت‌های ویژه پزشکی برای جلوگیری از حملات بیماری، نشان می‌دهد که نه تنها به دلیل صغر سن، بلکه حتی به دلیل شرایط حاکم بر بیماری خاص، جای موکل در زندان نیست و نگرانی خانواده موکل و ما به عنوان وکلای او از این منظر باید تحلیل شود. بنا بر اسناد موجود و اذعان برنامه تلویزیونی دارای بیماری به حدی است که بارها مرتکب خودزنی‌ ناشی از افسردگی و اختلال چندشخصیتی شده است که این وضعیت «مورد تایید مرجع پزشکی قانونی نیز قرار گرفته و در پرونده موجود است»، حداقلِ انتظار از دادسرا این بود که وقتی به هر دلیل اقدام به آزادی متهمان دیگر پرونده کرده، نسبت به فک قرار بازداشت موکل که در زمان ارتکاب اعمال، هم فاقد سن قانونی و هم دارای بیماری روانی بنا بر تایید پزشکی قانونی بوده اقدام کند. دادگاه می‌تواند نسبت به تبدیل قرار تامین از بازداشت به وثیقه اقدام کند تا ضمن تضمین حمایت قانونی از اشخاص بیمار و نیز فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب افعال، اهداف مندرج در «دستور العمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه» تامین و بدین ترتیب، با فک قرار بازداشت و امکان آزادی موکل، شرایط برای اقدامات درمانی فوری فراهم شود.

تفهیم اتهام معاونت در افساد فی‌الارض 
به سحر تبر
پیام درفشان وکیل دیگر فاطمه خویشند نیز به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه و منافع ملی کشور، باید از بروز بسترهای مشابه مانند واقعه غم انگیز سحر خدایاری مشهور به دختر آبی ممانعت کرد و می‌توان با اتخاذ سیاست قضائی متناسب با تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر رویکرد رافت و رحمت محور، با نوجوانی که بیمار نیز هست، رفتار کرد و باید از احتمال تکرار این گونه وقایع که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه می‌شود، دوری جست.
به گفته درفشان، در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع به فاطمه خویشوند تفهیم شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما