شناسهٔ خبر: 3721912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس

مسافربران شخصی نظم سیستم حمل و نقل قزوین را مختل کرده‌اند

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین با اشاره به ایجاد اختلال از سوی مسافربران شخصی در نظم سیستم حمل و نقل گفت: ایجاد واحد بازرسی با هدف برخورد با مسافربرهای شخصی و دیگر اهداف از برنامه‌های آینده این سازمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بی‌شک پایانه‌ها یکی از مراکز مهمی است که در صنعت حمل و نقل بخش مسافر جایگاه ویژه‌ای داشته و به عنوان مرکزی برای تردد و حمل و نقل برون شهری به شمار می‌رود.

بر این اساس وجود یک شبکه بهینه خدمات در پایانه‌ها می‌تواند اثر بسیار مثبتی از آن شهر در ذهن مسافران، گردشگران و جهانگردان فراهم کند و هدف این سازمان که همانا رضایت‌مندی مسافران است را تحقق بخشد.

سازمان پایانه مسافربری شهرداری قزوین جزو 27 سازمان موجود در کشور بوده که تمام ابزار و امکانات خود را برای رسیدن به هدف یاد شده بسته است.

با هدف آشنایی قسمتی از فعالیت‌ها و عملکردهای سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین با سید محمد حسینی گفت‌وگویی ترتیب دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

فارس: اهداف سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین چیست؟

حفظ و نگهداری و اداره امور پایانه‌ها و تجهیز و توسعه آن‌ها با استفاده از ابزار و روش‌های پیشرفته و متناسب با افزایش رشد جمعیت و در صورت لزوم احداث پایانه‌ها و غرفه‌های جدید در ورودی شهر در چارچوب قانون اصلاح لایحه قانونی از جمله اهداف سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین است.

فارس: در پاییز امسال چه تعداد مسافر از پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین جابه‌جا شدند؟

در فصل پاییز امسال 202 هزار و 39 مسافر از پایانه‌های مسافربری آزادگان و غرب شهرداری قزوین در فصل پاییز 93 جابه‌جا شدند، همچنین از پایانه‌ مسافری غرب 22 هزار و 386 مسافر و از پایانه مسافری آزادگان 179 هزار و 653 مسافر جابه‌جا شده است.

در این مدت نیز‌ اتوبوس‌های مسافربری برون شهری 152 هزار و 92 نفر، خودروهای سواری مسافربر بین شهری  164 هزار و چهار نفر و مینی‌بوس 11 هزار و 157 نفر مسافر را در پایانه مسافربری آزادگان جابه‌جا کرده‌اند.

فارس: بیشترین تقاضای سفر از سوی مسافران کدام شهرها بود؟

بیشترین تقاضای سفر در این مدت مربوط به شهرهای تهران، مشهد و شهرهای شمال کشور بوده است.

فارس: اشاره‌ای به یکی از مهمترین اقدامات انجام شده سازمان پایانه‌ها کنید؟

راه‌اندازی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در پایانه مسافربری آزادگان قزوین از جمله اقدامات سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین است که با هدف ارائه خدمات مطلوب به مسافران به ویژه در فصل زمستان راه‌اندازی شده است.

فارس: این سیستم چه مزایایی برای مسافران دارد و از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

این سیستم کیفیت ارائه خدمات به مسافران را افزایش می‌دهد و وظیفه پایش و کنترل یکپارچه قسمت‌های مهم و حیاتی ساختمان اعم از تجهیزات موجود در آن، سیستم‌های گرمایش، سرمایش، روشنایی، امنیت، حفاظت و  اطفا حریق را بر عهده دارد.

کنترل و پایش تجهیزات، کنترل هوشمند موتورخانه و تأسیسات، مدیریت تابلو برق‌ها و ترانس‌ها، مدیریت انرژی، کنترل روشنایی، کنترل دود، اعلام و اطفای حریق، کنترل و اعلام وجود گازهای خطرناک، کنترل چراغ‌های روشنایی اضطراری و چراغ‌های راهنما، دوربین‌های نظارتی و سیستم‌های حفاظتی از جمله وظایف این سیستم است.

سیستم نقش بسیار مهمی در کنترل فنی، مدیریتی و هزینه‌ای ساختمان‎ها و تأسیسات بر عهده دارد و از جمله مزایای آن، صرفه‌جویی مصرف انرژی بین 15 تا 50 در صد، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش نرخ خرابی و تعمیراتی آن‌ها است.

فارس: در فصل سرما چه امکاناتی برای آسایش مسافران در پایانه‌های مسافربری قرار گرفته است؟

پایانه‌های مسافربری قزوین با آغاز فصل زمستان خدمات مطلوبی را با امکانات و تجهیزات خود به مسافران ارائه داده است.

این امکانات شامل خدمات مختلف رفاهی در پایانه‌های مسافری از جمله سرویس بهداشتی، اتاق مادر و کودک، سالن انتظار و مجموعه غرفه‌های تجاری که محصولات و کالاهای مورد نیاز مسافران را در پایانه‌ها ارائه می‌دهند، است.

تلاش می‌شود که شرایط مناسبی برای شهروندان مسافر فراهم شود تا هیچ نگرانی برای سفر در فصل پاییز و زمستان نداشته باشند.

فارس: از جمله مهمترین برنامه‌های آینده این سازمان چیست؟

ایجاد واحد بازرسی از جمله مهمترین برنامه‌های آینده سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین است که با همکاری انجمن صنفی سواری‌های کرایه ایجاد می‌شود.

واحد یاد شده در راستای کنترل دقیق‌ و کارشناسی‌تر سواری‌های کرایه، برخورد با مسافربرهای شخصی، مشکلات ترافیکی در محدود سوار کردن مسافران و تأمین امنیت مسافران ایجاد می‌شود.

همچنین ایجاد این واحد موجب می‌شود از سوء استفاده‌های احتمالی و فعالیت مسافربرهای شخصی جلوگیری شود و امنیت مسافران تامین و افزایش یابد.

فارس: استفاده از خودروهای سواری برون شهری مجاز چه فوایدی برای شهروندان دارد؟

شهروندان با استفاده از سواری کرایه‌های برون شهری مجاز می‌توانند امنیت خود را تأمین و در بروز هرگونه مشکلی به طور قانونی پیگیری کنند.

همچنین شهروندان با استفاده از سواری کرایه‌های برون شهری مجاز می‌توانند در نظم‌دهی سیستم حمل و نقل مسافران جاده‌ای و جلوگیری از بروز معضلات مختلف اجتماعی و جلوگیری از فعالیت خودروهای شخصی مسافربری برون شهری کمک کنند.

فارس: مسافربران شخصی موجب چه مشکلاتی در شهر می‌شوند؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که رانندگان سواری کرایه‌های برون شهری مجاز با آن روبرو هستند، مزاحمت‌های مسافربران شخصی است، چراکه بدون در نظر گرفتن حقوق قانونی رانندگان سواری اقدام به جابجایی مسافر در داخل شهر می‌کنند.

مسافربران شخصی موجب ایجاد اختلال در نظم سیستم حمل و نقل، ایجاد معضلات اجتماعی و ترافیکی می‌شوند به همین دلیل باید نظارت بیشتری بر فعالیت مسافربران شخصی انجام شود.

مهم‌ترین راهکار رفع این مشکل شهروندان قزوینی هستند که باید در استفاده از خودروهای سواری کرایه‌های برون شهری مجاز در دفاتر شرکت‌های مسافربری به جای خودروهای شخصی و غیرمجاز مصمم باشند تا از بروز مشکلات ایجاد شده جلوگیری شود.

فارس: اشاره‌ای به تملک پروژه احداث پایانه نسیم شمال قزوین کنید و بفرمایید این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

برای احداث پایانه نسیم شمال قزوین در حال پیگیری تملک اراضی مورد نیاز هستیم که تاکنون 60 درصد آن به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود از سال آینده عملیات عمرانی آن آغاز شود.

عملیات عمرانی پروژه یاد شده بعد از پایان مراحل تملک آن در زمینی به مساحت 37 هزار مترمربع آغاز می‌شود و مهمترین اهداف این پروژه انتقال تمام سفرهای شمال کشور به این پایانه و کاهش حجم بار ترافیکی درون شهری در میدان 22 بهمن و همچنین مقصدهای شمال و شمال غرب کشور در بلوار میرزا کوچک خان، تقاطع نسیم شمال است.

انتهای پیام/77009/ق40/پ3003

نظر شما