شناسهٔ خبر: 37206443 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود

هدف اصلی ایجاد شهر هوشمند کمک به کیفیت زندگی مردم است که بدین منظور فعالیت های مختلفی از جمله شهرداری الکترونیک در مشهد برای شفاف سازی اداری ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -
 به گزارش خبرنگار گروه استا ن های باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد, برای همه ما اتفاق افتاده است که برای گذر از مراحل اداری به دنبال چاره‌ای اندیشیده ایم و ناچار چند روزی را برای گذراندن مراحل اداری در طبقات مختلف این ساختمان ها، برای گرفتن امضای مسئولین سپری کرده ایم.

اینکه روزی دیگر برای حل مشکلمان به سازمان مربوطه مراجعه کنیم، هم نیازمند وقت بسیار و هم مصرف سوخت بالاست، به علاوه رفت آمد و فاصله مکانی بسیار خودرو‌های تک سرنشین، آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

شاید ایجاد شهری هوشمند یکی از راه‌های برون رفت از این مراحل بروکراسی اداری باشد، شهر هوشمند از ۶ وجه تشکیل شده و زندگی شهروندان را در بر می‌گیرد، حکمرانی هوشمند، شهروندان هوشمند، حمل ونقل هوشمند، اقتصاد شهری هوشمند، محیط هوشمند و زندگی هوشمند از جمله این عوامل هستند که شهر‌های مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و ارومیه به آن پیوسته اند.

هر کشوری به یکی از این ۶ وجه توجه ویژه دارد مثلاً شهر‌های اروپایی بر محیط زیست تأکید بیشتری دارند و ساز و کار آنان استفاده از حمل و نقل ریلی و دوچرخه و سیستم‌های مانیتورینگ است که حمل و نقل‌های غیر ضروری را شناسایی کرده و جریمه‌های لازم را در نظر می‌گیرد، در خراسان و مشهد بیشتر بر حوزه محیط زیست (مصرف آب در بوستان‌ها و آلودگی هوا) و حمل و نقل تأکید می‌شود.

شهر هوشمند بر ساختار، سامانه و هویت آبادی‌هایی دلالت دارد که فناوری ارتباطات از دور به آن حیات می‌بخشد، به عبارتی کار از دور، خرید از دور، بانکداری الکترونیکی، درمان و آموزش از راه دور انجام می‌گیرد که با صرفه جویی در وقت مردم و فضا‌های شهری سامانه‌های موجود، واحد کلی شهر و عرصه‌های همگانی را دگرگون می‌سازد.

نکته مهم این است که مفهوم شهر هوشمند را نباید صرفاً به فعالیت‌های فناورانه اطلاعات و ارتباطات و فعالیت‌های الکترونیکی گره زد بلکه شهری را می‌توان هوشمند خواند که هدف و خروجی آن، مقدمه و ابزاری برای تسهیل امور مردم باشد و زندگی شاد‌تر و با کیفیت بیشتر را برای آنان فراهم کند.
حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود
 

حذف مفاسد اداری با شهرداری الکترونیک

 
یکی از این فعالیت‌ها که به منظور شهر هوشمند در مشهد صورت گرفت، حذف مراحل اداری در برخی مناطق شهرداری مشهد بود که مزایای زیادی را به دنبال داشت، برای مثال تعداد سفر‌های شهری که نیازمند تردد در مسیر‌های عبور و مرور شهری بود کاهش یافت لذا این امر منجر به کاهش فاصله مکانی محل کار و محل سکونت افراد شد.

مهدی رجائیان مدیر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد, می‌گوید: شهرداری الکترونیک در مناطق ۱۲ و ۸ صورت پذیرفت که در آن، دوعامل سرعت عمل در رسیدگی به در خواست‌های شهروندان و شفافیت فرایند رسیدگی در نظر گرفته می شود.

او با تأکید بر حذف روش‌های سنتی در رسیدگی به پرونده‌ها ادامه می‌دهد: در روش سنتی امکان سوء استفاده و تغییر اولویت برخی پرونده‌ها بوسیله ارتباطات بین کارفرما و کارمند وجود داشت که با هوشمند سازی شهرداری همه به صورت یکسان می‌توانند از خدمات مختلف استفاده نمایند. شهروندان به صورت سیستمی مدارک خود را می‌فرستند و در خواست خود را رجوع می‌دهند لذا فرایند در مسیری استاندارد قرار می‌گیرد که امکان پارتی بازی و جا به جا کردن اولویت پرونده‌ها وجود ندارد، به دنبال آن سوابق ثبت و ضبطه شده و در صورت تخلف همه اطلاعات مثلا اپراتوری که به پرونده رسیدگی کرده در سیستم ثبت می‌شود و امکان رسیدگی وجود دارد که این امر باعث افزایش شفافیت وکاهش مفاسد اداری می‌شود.

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود/ منتشر نشود

تحویل اینترنتی زباله‌ها

 
مدیریت هوشمند دفع زباله در شهر‌هایی که تولید زباله‌ی بالایی دارند، اما تلاشی برای کنترل کردن آن وجود ندارد، قابل استفاده است، این ایده عمدتا با شهر‌های هوشمند سازگار است. مدیریت هوشمند دفع زباله از جمع شدن بیش از حد زباله‌های تولید شده در داخل کشور جلوگیری می‌کند.

تا قبل از ایجاد این سامانه شهروندان مجبور بودند زباله‌های تفکیک نشده خود را در ساعتی مقرر درب منزل بگذارند و در غیر این صورت باید زباله‌های خود را شب بعد یا در ساعات اول وقت روز بعد برای جمع آوری آن از منازل خارج نمایند که این مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشت.

سیمپ (سامانه یکپارچه مدیریت پسماند), یک اپلیکیشن موبایلی است که شهروندان به وسیله آن در خواست می‌دهند زباله‌های تفکیک شده را درب منزل از آن‌ها تحویل بگیرند وسرور جزئیات مربوط به سطل‌های خالی و سطل‌های پر شده را حفظ و ثبت خواهد کرد، هر زمان که کامیون جمع آوری زباله اطلاعاتی را از پایگاه داده‌ها درخواست کنند، اطلاعات در مورد نزدیک‌ترین سطل‌های خالی به آن‌ها داده می‌شود و بدین منظورشهروندان می‌توانند حجم زباله تولید شده و زمان حضور خود را اعلام کنند تا خودرو‌های حمل زباله برای جمع آوری آن حضور یابند.

مهدی رجائیان مدیر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد, می‌گوید: پارسال سامانه یکپارچه مدیریت پسماند در منطقه ۹ مشهد انجام شد و امیدواریم در کل مناطق مشهد اجرایی شود، بعد از اجرای این طرح، ضریب بازیافت ضایعات و پسماند‌های خشک به دو برابر افزایش یافت.

او تصریح می‌کند: با نظارت بر سطل زباله‌های پر با استفاده از سنسور‌ها، امکان دستیابی به یک سیستم کارآمدتر فراهم می‌شود، ایده‌ی ما درباره‌ی " هوشمندسازی مدیریت دفع زباله" به طور عمده بر ارائه‌ی راهکار‌های نظارت بر مدیریت دفع زباله تمرکز دارد و یک تکنولوژی برای سیستم دفع زباله است که از دخالت انسان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و تلاش و زمان به هدر رفته توسط آن‌ها را کاهش داده و منجر به ایجاد محیط زیست پاک و سالم می‌گردد.

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود/ منتشر نشود

پارک‌ها هوشمند می‌شوند

 
هوشمند شدن فضا‌های سبزشهری نتایج زیادی را به همراه دارد، مثلا: به دلیل کاهش برخی هزینه‌ها در دراز مدت از نظر اقتصادی به صرفه است، باعث حذف مشکلات ناکارآمدی نیروی انسانی از جمله انجام کار ناقص یا غیر تخصصی در انجام کار‌ها می‌شود، همچنین گیاه به میزان مورد نیازآبیاری می‌شود که این باعث سرسبزی و طراوت گیاهان در فضای سبز می‌شود و سلامت جسم و روان شهروندان را به دنبال دارد.

به عبارتی با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند، مشکلات و خطا‌های انسانی در هدر رفت آب کم‌تر می‌شود، زمان مدیریت شده، هزینه‌های پرداختی برای نیرو‌های انسانی و ماشین‌ها مثل آبیاری با تانکر، آبیاری توسط کارگران و استهلاک تجهیزات، تاسیسات و لوازم آبیاری وهزینه‌های تعمیر و نگهداری این لوازم کاهش می‌یابد.

 مهدی رجائیان مدیر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به بهبود فرآیند تصمیم‌سازی و افزایش اثر بخشی درسازمان با وجود اینترنت اشیا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد, می‌افزاید: پروژه مدیریت مصرف آب نیز با استفاده از IOT ( اینترنت اشیا) تعریف شده و به زودی دربرخی پارک‌ها انجام خواهد شد، همچنین مدیریت مصرف انرژی در پارک‌ها نیز اجرایی خواهد شد وشیوه عملکرد این پروژه به صورتی است که در زمان نبود شهروندان در پارک سیستم‌های برق خاموش می‌شود و بر اساس حضوراشخاص در ساعات مختلف شبانه روز، روشنایی تنظیم می‌شود.

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود/ منتشر نشود

اعمال انتخابات الکترونیک

با برگزاری انتخابات الکترونیک، هزینه‌ها به شدت کاهش خواهد یافت و نیروی انسانی مورد نیاز برگزاری انتخابات نیز تقلیل می‌یابد، ضمن آنکه امکان نظارت سیستماتیک از طریق انتقال دیتا به مرکز نظارت به انتخابات نیز میسر خواهد شد، به عنوان مثال شورای نگهبان یا مجلس در تهران یا مراکز استان به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فرد در حوزه شمارش یا قرنطینه افراد در حوزه رأی گیری می‌توانند روند شمارش آرا را به صورت مستمر در مناطق دور افتاده مورد نظارت قرار دهند ضمن آنکه بلافاصله بعد از رأی گیری هم به طور نسبی امکان دسترسی به نتیجه انتخابات وجود دارد, اما متأسفانه به دلیل برخی مسائل از جمله نبود امکان بازشماری آرا و اطمینان از امنیت سایبری، هنوز در کل شهر‌های ایران اجرایی نشده است.

سینا محمدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران دررابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران و برخی شهرستان‌ها می‌گوید: در حوزه حکمروایی دولت هوشمند برای اولین بار در تهران و برخی شهرستان‌ها انتخابات تمام الکترونیک برگزار خواهد شد که کلیه مراحل از ثبت نام، نظارت و تأیید صلاحیت‌ها و فرایند رأی گیری الکترونیکی خواهد بود که بدین منظور ۷ هزار صندوق رأی گیری در بیش از هزارو ۶۰۰ شعبه أخذ رأی این نوع انتخابات را برگزار خواهند کرد.


حل مشکلات شهری با ورود استارتاپ‌ها

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود


سینا محمدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می‌گوید: در حوزه نوآوری و ارتباط با اکوسیستم نوآوری کشور، بحث تهران نوآور جایگاه ویژه‌ای دارد که بدین منظور مشارکت جدی در رویداد‌هایی مثل الکامپ، اینوتکس وسایر نمایشگاه تخصصی حوزه فناوری و نوآوری داشتیم وتلاش می‌کنیم با استارتاپ‌ها وشتاب دهنده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تعامل داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: برای اولین بار اولین مرکزفناوری‌های هوشمند شهری را افتتاح کردیم که شهرداری چالش‌ها و مشکلاتش را با استارتاپ‌ها در میان می‌گذارد و آن‌ها ارائه راه حل انجام می‌دهند بدین صورت که آی پی آی‌های خود را در دسترس استارتاپ‌ها قرار می‌دهیم تا از بستر این‌ای پی ای‌ها بتوانند خدمات ارائه دهند" آی پی‌ها داده‌های انحصاری هستند که بوسیله آن خدمات متعددی انجام می‌شود" از آن جمله می‌توان به جایگزینی مسیر یاب‌های بومی و داخلی با خارجی آن مثل نرم افزاربلد و نشان اشاره کرد.

جمعیت رو به رشد شهرنشینی


رشد سریع فرآیند شهر نشینی در تمامی نقاط دنیا در حال اتفاق افتادن است. می‌توان گفت که هر هفته یک میلیون نفر از مردم مناطق غیر شهری به شهر‌ها مهاجرت می‌کنند. علت این نقل مکان، وجود فرصت‌های شغلی و اقتصادی موجود در شهر‌ها می‌باشد. در حقیقت حدود ۴ میلیارد نفر از ۷ میلیارد نفر جمعیت دنیا در شهر‌ها زندگی می‌کنند. این رقم انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰ به عدد ۶ میلیارد نفر افزایش یابد.

این ازدحام جمعیت و وجود گاز‌های گلخانه‌ای در درون شهر‌ها باعث ایجاد حدود ۷۰ درصد از CO۲ موجود در درون شهر‌ها می‌شود وازطرفی شهر‌ها مصرف کننده چیزی حدود ۸۰ درصد انرژی دنیا هستند لذا این اهمیت دارد که برای حفظ سلامتی جامعه از خدمات و امکاناتی که شهر هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم.

ایران در مقایسه با کشور‌های پیشرفته نیاز بیشتری برای استفاده از نظام شهرسازی هوشمند دارد، زیرا با مشکلات فراوانی که در رابطه با مسأله ترافیک و آلودگی هوا و اقتصاد شهری مواجه است ایجاد شهر‌های هوشمند برای حل آن کارایی بیشتری در مقایسه با شیوه‌های دیگر دارد.

همچنین بسیاری از کلان شهر‌ها از جمله تهران و مشهد مدتی است دچار معضل آلودگی هوا شده است که شاید پیوستن به شهر هوشمند راه حل خروج از این مشکل باشد.

حذف مفاسد اداری با ایجاد شهر هوشمند/ شهرداری در مشهد الکترونیکی می‌شود/ منتشر نشود

انتهای پیام//م. پ

گزارشگر: محدثه بختیار پاکزاد

نظر شما