شناسهٔ خبر: 37013492 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

نگاهی دیگر به نقوش ایل قشقایی / روایت زهرا محمودخانی از نمایشگاه "گره ‌فارسی" در گالری دلگشا

زهرا محمودخانی گفت: در آثار خود نقوش سنتی و کهن را با المان‌های دیگر ترکیب کردم تا نتیجه متفاوتی به دست آورم.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی زهرا محمودخانی با عنوان "گره ‌فارسی" در گالری دلگشا برپاست. محمودخانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ اثر دو لته در این نمایشگاه وجود دارد که با ماژیک و خودکار روی کاغذ نقاشی شده‌اند گفت: در این مجموعه استفاده از نقوش سنتی ایل قشقایی مورد نظرم بود و می‌خواستم آنها را با المان‌های دیگر ترکیب کنم و نتیجه این کار را ببینم.

او با بیان اینکه در این آثار اشکال هندسی یا عناصری وجود دارد که فرم خاصی را نشان نمی‌دهند، افزود: نقوش کهن ویژگی‌های تصویری خاصی دارند ولی من قصد نداشتم آن نقش‌ها را دقیقا پیاده کنم. به همین دلیل برداشتی از آن نقوش را همراه با نقوش سنتی مناطق دیگر و حتی نقوش تمدن‌های کهن خارجی همراه کردم.

محمودخانی افزود: قصد من بازتاب آن نقوش در کارهایم نبود و فکر می‌کنم تا حدی توانستم این کار را انجام دهم. مخاطب می‌تواند نقش اصلی را در بعضی از کارها تشخیص دهد اما در بعضی دیگر از کارها نقوش قابل تشخیص نیستند.

او درباره استفاده از حروف فارسی در این کارها گفت: حروف را به خاطر فرم ظاهری آنها انتخاب کردم و برداشت معنایی از آنها نداشتم. احساس کردم حضور این حروف باعث زیباتر شدن کار می‌شود. از نظر رنگ‌بندی هم با توجه به اینکه خود نقوش کهن سنتی معمولاً دارای رنگ‌های شاد و سرزنده هستند، من نیز از رنگ‌هایی استفاده کردم که یادآور نقاشی‌های کودکانه با رنگ‌های شاد است.

محمودخانی درباره متریال مورد استفاده در آثارش گفت: شاید اگر از مواد دیگری استفاده می‌کردم این تابلوها بیشتر حالت نقاشی پیدا می‌کرد، اما می‌خواستم تخت بودن و حس نقاشی کودکانه را در آثارم بیاورم و به همین دلیل از این ابزار ساده استفاده کردم.

او درباره تکرار المان‌ها در تابلوهایش گفت: آگاهانه می‌خواستم تکرار نقوش در آثارم باشد، زیرا در نمونه‌های قدیمی هم شاهد تکرار زیاد المان‌ها هستیم. شاید این تکرار نشان‌دهنده روزمرگی و تکرار هر روزه چیزهای مختلف در زندگی ماست.

نمایشگاه نقاشی زهرا محمودخانی تا 25 آذرماه در گالری دلگشا واقع در خیابان مفتح جنوبی، خیابان سمیه، نبش رامسر، پلاک ۶۳ برپاست.

 

نظر شما