شناسهٔ خبر: 37012880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها_۴

قرآن مشبک؛ جدیدترین دستاورد‌های پژوهشگران چهارمحال و بختیاری / میز ارتباط دانشگاه شهرکرد تبادلی با جامعه

در هفته پژوهش و فناوری دو دستاورد فناورانه در مرکز رشد در زمینه طرح‌های رونق تولید حائز رتبه در سطح استان شد. عضو هیئت علمی دانشگاه مجری این طرح است و در قبال این طرح‌ها اشتغال‌زایی و صادرات رخ داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهش از ستون‌های مهم یک کشور به حساب می‌آید و برای رسیدن به پیشرفت و توسعه نیاز است که افراد توانا در این مسیر تربیت شوند. هر کشوری برای اینکه نگاه پژوهشی داشته باشد، رویکرد مبتنی بر فعالیت‌های مختلف در این زمینه را باید انجام دهد. پژوهش در زمینه‌های مختلف علمی به شیوه‌های گوناگون انجام می‌شود و پژوهشگران با مطالعه و تحقیق در زمینه‌های علمی می‌توانند در این راستا موفق باشند.

پارک‌های علم و فناوری یکی از مراکزی هستند که پژوهشگران می‌توانند برای ارتقای نوآوری فعالیت کنند. پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کار‌های دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. پارک‌های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای می‌شوند.
 
 
یکی از مراکزی که توانسته است موفق عمل کند مرکز نوآوری پارک علم و فناوری استان چهارمحال بختیاری است که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با هدف توسعه خلاقیت و نوآوری در جامعه آغاز کرده است.

هدف از این مرکز جذب، راهنمایی و هدایت ایده‌ها به سمت عملی شدن است. این مرکز با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با خلاقیت و نوآوری در سطوح مختلف مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان ها، همچنین برگزاری رویداد‌هایی همچون ایده شو، استارتاپ ویکند و.. رسالت خود را در زمینه توسعه خلاقیت و نوآوری و در نهایت کارآفرینی دنبال و از این طریق ایده‌ها را به سمت و سوی عملی شدن و ایجاد کسب و کار هدایت می‌کند.

در این راستا، به مناسبت هفته پژوهش ۶ محصول فناورانه، یک دستاورد پژوهشی و یک دستاورد خلاق چهارمحال و بختیاری همزمان رونمایی شد.

دستگاه پرتابل حذف جیوه از پسماند لامپ‌های کم‌مصرف، فلورسنت و گازی، پروتئین هیدرولیزات سراتل به عنوان پدافند غیرعامل مگس مدیترانه‌ای، بوستر ایمنی بیماری نیوکاسل، دستگاه تستر ECU با قابلیت تست قطعات الکترونیکی، دستگاه هایپر تریمیای مغناطیسی و بازی فکری چاره‌ساز جهت آموزش مفاهیم برنامه‌نویسی به عنوان محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان استان است.
 

کتاب معرفی گیاهان دارویی مهم استان به عنوان دستاورد پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و قرآن مشبک به عنوان محصول خلاق جدیدترین دستاورد‌های پژوهشگران و فناوران استان است. طی سال‌های اخیر بیش از ۲۶۰ دانش فنی در استان تولید، بیش از ۱۰۰ دانش فنی تجاری سازی و ۱۰۰ اختراع ثبت شده است.
 

محسن مبینی، معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد

راه اندازی میز ارتباط با صنعت در دانشگاه شهرکرد

در این راستا، محسن مبینی معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار ما در مورد فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه می‌گوید: خوشبختانه یکسری سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات بزرگی در دانشگاه شهرکرد صورت گرفته است که  نتیجه واقعی آن در سال ۹۸ نشان داده شد. امسال توانستیم در رده بندی تایمز رتبه کسب کنیم و این اتفاق برای اولین بار انجام شد کل دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه جامع و معین استان چهارمحال و بختیاری توانست رنگینگ ۱۰۰۱ پلاس اخذ کند.

مبینی در ادامه می‌افزاید: بعد از آن جزئیات بیشتری از این رده‌بندی برای ما اعلام و مشخص شد که دانشکده فنی و مهندسی ما در رنکینگ بین المللی رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ را اختصاص داده است و علوم زیستی دانشگاه رتبه ۶۰۰ تا ۷۰۰ را و مجموعه علوم فیزیکی رتبه ۸۰۰ تا ۹۰۰ و بین المللی را کسب کرده است و این اتفاق بسیار خوبی برای دانشگاه است که مهمترین دستاورد ما است.

وی می‌گوید: جزئیات این موضوع را در معاونت پژوهشی دانشگاه بررسی کردیم و متوجه شدیم یکی از شاخص‌های اصلی دانشگاه که توانسته است این رنکینگ‌ها را کسب کند، کیفیت خوب پژوهش‌ها و مقالات اساتید بوده و این موضوع به صورت تعداد ارجاعات به مقالاتی که اساتید چاپ کرده اند است.
 
 
مبینی با اشاره به تعداد ارجاعات مقالات اساتید می گوید: مقالات اعضای هیئت علمی ما در این دانشگاه و در قالب پروژه‌ها و طرح‌های تحصیلات تکمیلی که وجود دارد، در عرصه بین المللی مورد توجه سایر اساتید و دانشگاه قرار گرفته و این موضوع برای ما حائز اهمیت است.
 
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد می‌گوید: رتبه بندی تایمز پنج مولفه را در بر می‌گیرد، مولفه آموزشی، پژوهشی، کیفیت پژوهش و ارتباط بین المللی و مولفه ارتباط با صنعت و جامعه است که دانشگاه شهرکرد در این پنج مولفه به خوبی رشد کرد است.

وی می‌افزاید: مقالاتی که اساتید دانشگاه چاپ می‌کند چه در قالب طرح‌های پژوهشی و یا پایان نامه‌ها دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانسته است کیفیت مناسب را در عرصه بین المللی داشته باشد و به همین دلیل تعداد ارجاعات خیلی خوب بوده است.

مبینی می‌گوید: دانشکده شهرکرد دانشکده جامعی است و ۸ دانشکده دارد که هیئت علمی‌های دانشگاه در زمینه چاپ مقاله فعالیت دارند و شاخص اصلی ما در زمینه‌های فنی و مهندسی و علوم زیستی و فیزیک است در این سه شاخص واجد رتبه بین المللی هستیم.

مبینی می‌گوید: دانشگاه شهرکرد جزو اولین دانشگاه‌هایی است که شیوه نامه اجرایی را با حضور اساتید در جامعه در سال ۹۸ تصویب کرده است. ۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه از فرصت حضور در بخش‌های صنعت و جامعه با رویکرد جدید وزارت علوم استفاده کرده و در دوره‌های فرصت مطالعاتی شرکت کردند.
 

معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد معتقد است: این دانشگاه در حال افزایش ارتباط با مجموعه صنایع استانی، ملی و بخش‌های مختلف جامعه است. با تغییر اسم دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت به دفتر ارتباط صنعت با جامعه، می‌توانیم در کل صنایع و بخش‌های مختلف جامعه ورود و مشکلات آن را حل کنیم.

وی می‌افزاید: دانشگاه شهرکرد رویکرد خوبی در این زمینه داشته و تعداد قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌های ما با بخش‌های مختلف جامعه و صنعت رو به افزایش است. در این راستا، میز ارتباط صنعت با جامعه در سال ۹۸ در دانشگاه راه اندازی شده و در حال گسترش ارتباط صنعت و جامعه هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد در ادامه با اشاره به میز ارتباط صنعت با جامعه می‌گوید: دانشگاه در یک برنامه زمان بندی مناسب از اساتید علاقه‌مند مرتبط با صنعت دعوت می کند و در این جلسه اساتید مشکلات را می‌شنوند و طرح تحقیقاتی پایان نامه در قالب پایان نامه دانشجویی تعریف می‌کنند و بخش صنعتی و جامعه در جریان قرار می‌گیرد و تفاهم‌نامه‌ای قراردادی منعقد می‌شود.
 

وی می‌افزاید: در هفته پژوهش و فناوری دو تا دستاورد فناورانه در مرکز رشد رونمایی شد. در زمینه طرح‌های رونق تولید، سه طرح از اساتید در مقوله رونق تولید حائز رتبه در سطح استان شد. این طرح‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه مجری این طرح است و در قبال این طرح‌ها اشتغال زایی و صادرات رخ داده است.

مبینی می‌گوید: یکی از اقدامات دیگری که ما انجام دادیم، این است که اساتید یک روز کاری هفته را می توانند در مرکز رشد کار‌های پژوهش و فناوری انجام دهند. 
 
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش می‌گوید: دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و... پیشران توسعه در چهارمحال و بختیاری هستند و اگر به این باور برسیم قطعاً شاهد یک هم‌افزایی خواهیم بود که شکوفایی استان را در پی دارد.
 
 
 

وی می افزاید: از کل دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری ۱۰ پرونده برای انتخاب پژوهشگر برتر دستگاه‌های اجرایی دریافت شد که از بین آن‌ها دو نفر به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدند. از کل دانشگاه‌های این استان نیز ۲۵ پرونده دریافت شد که از بین آن‌ها پنج پژوهشگر، به‌عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند.

 

مبینی در ادامه می گوید: امسال در هفته پژوهش در راستای عمل به شعار سال، رونق تولید، هشت طرح برتر در این زمینه ارائه شد که سه طرح که توانستند اشتغال‌زایی و سودآوری داشته باشند معرفی شدند و همچنین از فناوران برتر مجموعه دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری نیز تجلیل می شود.

 

در خاتمه باید بگوییم دانشگاه‌ها و مراکز کار آفرینی و فناوری پیشران و توسعه هر استان و کشوری است. اگر این مراکز تحت حمایت دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد، می‌توانیم شاهد رشد و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف باشیم.

 

نظر شما